Ekolod i allmänhet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod i allmänhet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ekolod i allmänhet?

Hej på er

Är helt ny på detta forum som medlem, men jag har tjuvläst en hel del. Väldigt trevligt forum!

Jag skall köpa ekolod inom kort till min Ryds 480s som jag har liggandes i Mjörn (Göteborgstrakten). Vill främst ha lodet för att se botten och fisk. spara rutter och platser är mindre viktigt, har haft båt många år i sjön men aldrig fiskat med ekolod.

Funderar på ett Lowrance Elite 5x CHIRP. har läst runt så mycket som möjligt men de är fortfarande en del som är oklart.

På deras hemsida står det "5-tums ekolod som kombinerar CHIRP-ekolod med DownScan Imaging™ och Broadband Sounder™." Kan någon förklara för mig vad allt detta innebär?

Det finns så himla många olika modeller också lowrance elite 5/5x/HDI/Chirp?

Sen har jag inte kunnat läsa mig till hur man skall koppla de? Externt batteri har jag läst om här att vissa har som de köpt på Biltema? Skulle jag kunna koppa det till mitt 12voltsbatteri som jag har till elstarten? Kan jag plocka loss ekolodet från fästet o ta med mig det hem för jag kan inte lämna det i båten?

Har läst runt i flera dagar nu och ju mera jag läser desto mer vilsen blir jag Vore tacksam för hjälp här :/
    Senast ändrad av Mjörnfiskarn; 2015-08-09, 21:57.
    Ryds 480s - 30HK Mercury - Insjöfiskare i Mjörn

Elite 5/5X Chirp är en fuskchirp. En riktig chirp sveper över ett större frekvensområde. Elite 5 skickar ut pulser i olika frekvenser istället för sveper. Det blir bättre än vanligt 2D lod. Men inte lika som ett äkta Chirp. "Broadband" är att pulsen sveper över ett större frekvensband jämförelse med traditionella som sänder på en frekvens.

Fördel med Chirp är att du får lite bättre separation. En fisk som trycker på botten kan se ut som en bula på traditionella lod, medan Chirp kan du faktiskt se fisken, vatten mellan och botten.

Jag har haft ett Elite 5 chirp. Jag skulle rekommendera att du ändå skaffar den modellen med plotter. Du kommer vilja lägga Waypoints när du hittar bra fiske hotspots. Jag skulle säga det är minst lika viktigt som att kunna se vad som finns på botten. När du kan din sjö, vindar m.m. kommer du princip kunna lägga ekolodet på hyllan och bara köra GPS plottern. Såvida du inte är ute efter prickfiska. Senaste turerna har jag bara haft GPS plotter med mig och fått galet med fisk varje tur. Kört till mina markeringar där jag vet står fisk med dagens vind.

Du skall inte koppla Ekolod till samma batteri som elstart eller elmotorer. Du kan få störningar. Köp ett 12v 12Ah. Det räcker lätt en hel dag och lite till.

Lodet har snabbkoppling och går lätt att ta loss från stativet.

Sen har kombimodellerna plats för minneskort så du kan spela in och hjälpa till att göra djupkartor. Eller göra egna djupkartor. X modeller har inte minneskort. Kan inte heller spara skärmdumpar.
    Senast ändrad av Silverfisk; 2015-08-09, 22:18.

Kommentera

Tack så jättemycket för svar! Du skrev att du skulle rekommendera att ändå köpa modellen med plotter? Har Elite 5 CHIRP detta?

Då skall jag köpa ett litet batteri till ekolodet då!

Stämmer det att givaren till lodet skall sitta på högersidan (styrbord)? Och hur fäste du det i din båt?

Kommentera

Ursprungligen postat av Mjörnfiskarn Visa inlägg
        Tack så jättemycket för svar! Du skrev att du skulle rekommendera att ändå köpa modellen med plotter? Har Elite 5 CHIRP detta?

Då skall jag köpa ett litet batteri till ekolodet då!

Stämmer det att givaren till lodet skall sitta på högersidan (styrbord)? Och hur fäste du det i din båt?
        Elite 5 chirp har GPS/plotter och minneskort. Alla modeller som heter X har inte GPS/plotter eller minneskort.

Givaren kan du sätta vilken sida du vill. Eller i akterspegeln. Jag fäster mitt med ett stativ från Min Kota. Dock är Min Kota gjort för Humminbird så man får göra nya fästhål för Lowrance skall passa Min Kota stativet.

Kommentera

Tack återigen!

Skall nog testa med detta nu i höst så får jag hitta på en bättre lösning när jag tar upp båten!

Kommentera

Ursprungligen postat av Mjörnfiskarn Visa inlägg
            Hej på er

På deras hemsida står det "5-tums ekolod som kombinerar CHIRP-ekolod med DownScan Imaging™ och Broadband Sounder™." Kan någon förklara för mig vad allt detta innebär?
            Du har fått mye bra hjelp fra Ulf, så jeg bare fyller på litt. jeg er forresten helt enig med ham i at en modell med kartplotter er gull verdt når du først begynner å bruke den, selv i mindre innlandssjøer. Ved for spinnfiske bruker jeg ofte kartplotterdelen mer enn ekkoloddelen.

Broadband Sounder - Lowrance sitt navn på deres "vanlige ekkolodd". Navnet broadband kommer av bedre oppløsning på dette ekkoloddet enn det de hadde før, og forsåvidt fortsatt har på de rimligste modellene som Elite 3x.
            Downscan Imaging - Lowrance sitt navn på skannende ekkolodd som ser nedover. Fint for å se bunnstruktur, feks stein, røtter etc.
            CHIRP - Et ekkolodd som sveiper gjennom flere frekvenser. Vanlige ekkolodd sender på en frekvens, og viser resultatet i ett skjermbilde. Feks 200 kHz eller 50 kHz. CHIRP starter på en frekvens og går igjennom en serie med frekvenser hvor resultatet vises i ett skjermbilde. Som Ulf sier er resultatet blant annet bedre måloppløsning.

Elite CHIRP "chirper" faktisk skikkelig. Elite CHIRP sender på 40-60 kHz ved Lav, 60-100 kHz ved Medium og 160-240 kHz ved Høy avhengig av hvilken ekkoloddgiver du bruker. MEN som Ulf sier er det absolutt stor praktisk forskjell på Elite CHIRP og CHIRP-ekkolodd som er kompatible med Airmars ekkoloddgivere bygget spesielt for CHIRP. Dette er dog ikke noen overraskelse, ALLE ekkolodd fungerer bedre med en ekoloddgiver til 10.000 enn en til 1.000, uansett om ekkoloddet "chirper" eller ei.

Jeg har skrevet en test av Elite 5 CHIRP, den kan du lese her:
            Team Colibri

Kommentera

Tack Erik!

Väldigt intressant läsning! Är förvånad över dessa snabba svar på forumet!

Ulf skrev att han använde ett fäste från Min Kota. Vad finns det för andra alternativ? Är permanenta lösningar att föredra? Har sett att det finns fästen med tving som man sätter fast i akterspegeln? Är det en vettig lösning?

Kommentera

Har du muligheten, er en permanent løsning klart å foretrekke. Et justerbart giverstativ på akterspeilet er helt topp.
                Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
                  Du skall inte koppla Ekolod till samma batteri som elstart eller elmotorer. Du kan få störningar. Köp ett 12v 12Ah. Det räcker lätt en hel dag och lite till....
                  Instämmer, glöm dock inte att sätta en liten säkring (3A) på + kabeln mellan ekolod och batteri nära batteripolen.

Kommentera

Tack! Nu har en hel del klarnat!

Anders? Är finns det någon speciell säkring för just detta? länka gärna? Tänker om det skall vara någon som är typ fuktsäkrad osv.

Lovar att jag skal posta lite bilder när jag fått ihop allt! Tack så hemskt mycket alla!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 763 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri