GPS fel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

GPS fel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• GPS fel

Hej

Jag har ett Mark 4 HDI som jag upptäckt ett GPS fel på, det finns en meny som visar trippinformation med bla max fart och denna maxfart är helt uppåt väggarna.

Är det någon annan som sett eller använt denna funktion?

Har ingen erfarenhet av just Mark 4 men mycket stor erfarenhet av fart/tempo-mätning med gps i löparsammanhang.
    Gps är dålig på att mäta momentanfart, du tappar satellitkontakt en kort stund och får tillbaka den igen ett ögonblick senare, under tiden har du flyttat dig en liten bit. Detta tolkar gps som att du rört dig den sträckan under en mycket kort tid, dvs väldigt fort. Ju sämre "täckning" med satelliter man har desto större fel. Oftast behöver gps en stund på sig för att låsa på tillräckligt många satelliter för att få riktigt god precision.

När jag tankar upp data från mina löparpass visar min pulsklocka oftast ett högsta löptempo som jag vet att jag aldrig varit i närheten av. På samma sätt märker man ofta skumma tempoangivelser på klockan när vägen man springer på svänger, särskilt under täta träd. För att inte tala om när man springer genom en tunnel...

Hoppas det kan vara till någon hjälp.

Kommentera

Kan också va så att du haft enheten på medan du trailat båten.

Kommentera

hej.

Vi låg låg vid en ö vid tillfället och rodde till fiskestället ca 50-75 meter bort.

Jag förstår grejen med fix av GPS enheten, men den ska inte börja räkna fart od innan den har en tillräckligt bra fix, om den senare tappar fixen och får tillbaka den så har den tiden mellan dessa fixar och avståndet så det borde inte bli sådana fel av det.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
          Har ingen erfarenhet av just Mark 4 men mycket stor erfarenhet av fart/tempo-mätning med gps i löparsammanhang.
          Gps är dålig på att mäta momentanfart, du tappar satellitkontakt en kort stund och får tillbaka den igen ett ögonblick senare, under tiden har du flyttat dig en liten bit. Detta tolkar gps som att du rört dig den sträckan under en mycket kort tid, dvs väldigt fort. Ju sämre "täckning" med satelliter man har desto större fel. Oftast behöver gps en stund på sig för att låsa på tillräckligt många satelliter för att få riktigt god precision.

När jag tankar upp data från mina löparpass visar min pulsklocka oftast ett högsta löptempo som jag vet att jag aldrig varit i närheten av. På samma sätt märker man ofta skumma tempoangivelser på klockan när vägen man springer på svänger, särskilt under täta träd. För att inte tala om när man springer genom en tunnel...

Hoppas det kan vara till någon hjälp.
          finns inte många träd och tunnlar på sjön så satteliterna skyms....
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Har en Elite 5 som kan visa helt galen snitt och maxfart. Det blir när man åker riktigt sakta (under 0, 5 knop) då står markören still och sen flyttar den sig upp till hundra meter. Och då räknar gpsen ut att man åkt i warp speed. ☺ Händer oftast om jag nyss nollställt tripp.

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
              finns inte många träd och tunnlar på sjön så satteliterna skyms....
              Finns rätt många tunnlar... Du vet du måste inte lyfta över båten när du skall passera en bro.

Tror fortfarande att problemet beror på otillräcklig precision i gps, troligtvis pga otillräcklig satellitlåsning. När gps-enheten säger att den har satellitlåsning betyder det att den har låst på ett minimum av satelliter för att funka hyggligt. Ingen tillverkare vill vara långsam med detta eftersom det får hela enheten att verka slö, alltså genar man och accepterar en skakig lägstanivå där en tappad satellit eller två innebär att enheten tappar sin position med konstiga värden som följd.

Kommentera

Dessa fel misstänker jag beror på dåliga algoritmer i mjukvaran som beräknar positionen, en klar bugg.

Kan det bero på att dessa enheter inte används speciellt ofta för navigering månne?

Som en kommentar på ovan rörande konstiga värden, dom ska filtreras av mjukvaran som jag skrev ovan med algoritmerna.
                Senast ändrad av mlaajanen; 2015-07-24, 21:34.

Kommentera

På litt mer avanserte modeller kan du justere oppdateringsfrekvensen plotteren skal bruke på disse funksjonene. I de fleste tilfeller får du mye mer presis statistikk hvis statistikken oppdateres en gang i sekundet, kontra de 2-10 gangene den oppdateres ellers.

Bortsett fra det har Cyanus helt rett.
                  Team Colibri

Kommentera

Hej

Att göra någon justering på uppdateringsfrekvensen förbättrar inte detta, det som jag skrev mer troligt fel på algoritmen som inte "kastar bort" orimliga värden.

Hur många satelliter man har låst på spelar en mycket mindre roll om ovan nämns algoritm är bra gjord.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 704 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17