Garmin Echo 551dv - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Garmin Echo 551dv

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Garmin Echo 551dv

Jag har ingen tidigare erfarenhet av ekolod men har nu kommit över en vettig båt så tänkte skaffa mig ett lod och bland annat ge mig in i vertikalfiskets, enligt många, underbara värld.

Jag gillar Garmin men vet att de, jämfört med konkurrenterna, har ett inte alltför bra rykte i ekolodsbranchen. Hur som helst har jag spanat in ovan nämnda lod och undrar om detta kan vara nåt för mig eller om jag bör svika Garmin och lägga pengarna på något annat märke. Budget runt 3 laxar.

Jag har väl egentligen inga större krav men vill så klart ha vettiga grejer som funkar klockrent för vertikalfiske och trolling i insjö med maxdjup 30 meter.

All feedback är välkommen.

Garmin Echo-serien är vettiga lod.
    Men enligt mig klarar du dig gott med 551C. DV:n har för liten skärm för att dela upp bilden i två och vid vertikalfisket är 2D-lodet mycket mer användbart än Down-Vü.
    Dessutom sparar du en femhundring, iaf om du handlar på Olssons Fiske.

551C är ett användarvänligt och enkelt ekolod att förstå sig på. Dessutom visar det kanonfina bågar med väldigt bra förvarningar. Vet faktiskt om en del "VJ-gurus" som trots avancerade lod i övrigt använder just 551C som "släpplod".

Kommentera

Nackdelen med Garmin loden är ju att man inte kan dela sjökorten med varandra Och det är ju en väldans bra funktion om du fiskar i insjöar sas. Har ett Garmin själv men fiskar numer bara havet i princip.

Har ett 527xs med TM150 givare på.
      Senast ändrad av Dominator91; 2015-07-21, 23:28.
      __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Tack för bringande av lite mer klarhet. Har läst på lite mer nu och hittade Happyanglers ekolodsskola. Där står der att DSI (DownVu) inte lämpar sig för vertikalfiske för att ekolodskäglan är så tunn, stämmer detta? Hur funkar detta rent praktiskt, är det omöjligt att se t.ex. jiggen på ekolodet?

Dock verkar det som att 551dv har både DownVu och traditionell ekolodsfunktion, då borde man kunna använda traditionell funktion när man vertikalfiskar, eller (antar att det är detta du pratar om tre S med att dela skärmen)?

Som tidigare nämnt ärjag total novis så jag ursäktar dessa dumma frågor.

Kommentera

Ja det stämmer att det går att dela skärmen mellan 2D och Dv.
          Men jag är mer osäker på om du kan köra helskärm 2D.

DV visar bara fiskar + din jigg som små prickar som blir mindre streck när båten ligger still.
          Men på 2D visar det i stället stor fisk som stora bågar med bra förvarningar och du kan följa din jigg hela vägen klart och tydligt.

Så 2D är det som används vid vertikalfiske och prickskytte.
          DV används bara om man vill roa sig med att kolla hur botten ser ut.

Ang. kartografin och delningar kan jag bara hålla med. Garmin ligger efter på den här punkten.
          Men TS vill ha ett ekolod och för ca 2500:- får man inte bättre ekolod än ett Garmin 551C med 5-tums skärm.

Kommentera

Tack igen. Nu känner jag att jag är lite mer på banan. Hittar inget om att man kan köra 2D i fullskärm på detta lod så det går troligtvis inte.

Jag är dock mycket sugen på DownVu (i annat syfte än fiske) så det blir nog detta lod trots allt. Lär väl inte vara helt hopplöst att vertikalfiska med delad skärm? Vill ju mest prova på vertikalfiske och är total novis på detta område, har svårt att se mig sitta och prockskjuta gös flera timmar i sträck ändå så som sagt mest för att prova på.

Hur är det med fartmätare på detta lod, som jag förstår det så skall det finnas men kräva en separat (icke medföljande) givare, nån som vet om så är fallet?

Kommentera

Fartmätare på rena ekolod är alltid extra så kallade paddelgivare.
              Dessa brukar ljuga en del om den faktiska hastigheten och är enligt min mening ingenting att lägga pengarna på.
              Då är det mycket bättre med en bärbar GPS eller en app i telefonen.

Visst kan du köra splitscreen, även om varje halva blir liten på en 5-tummare.
              Här är Garmin bra eftersom du kan välja hur du vill dela skärmen, vertikalt eller horisontellt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
              1 020 svar
              127 789 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Team Colibri  
              Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17