Sitter givaren bra där? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sitter givaren bra där?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av nicklasostlund Visa inlägg
    Hej och tack för alla snabba och bra svar!
    Jag måste dock ställa en ny fråga, jag var ute med båten igår och testade ekolodet, jag har inte flyttat givaren ännu och vad jag kunde förstå så funkade det utmärkt att ha givaren placerad där den är, jag fick inte in några störningar, djupet stämde någorlunda överens med djupkartan över sjön och den visade fiskbågar där det stod fisk, så är det verkligen nödvändigt att flytta givaren? Jag tänkte åka ut ikväll igen och köra samma sträcka och se om givaren visar samma igen!
    Jag utgår på att svaret på Snöhästs fråga är JA. Och svaret på din fråga är då att funkar det så finns det ingen anledning att ändra. Körde själv lodgivaren på babordssidan och impellern till loggen på styrbord på min förra båt och det funkade u a.
    Skitfiske!

Kommentera

Tackar gösta, slutade följa tråden efter mitt första inlägg så har inte läst igenom den då jag läste 3 inlägg som var om vilken sida den skulle sitta på...
      Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av nicklasostlund Visa inlägg
        Hej!
        I förrgår bytte jag båt från en Terhi 385 till en askeladden och jag är mycket nöjd med bytet, i bytet fick jag även med ett ekolod, Lowrance Elite 3x, och som ni kan se på bilden så är givaren monterad hyfsat högt upp på aktern samt hyfsat nära motorn (Nissan 13,6 hk), nu till min fundering, sitter givaren dumt till där den sitter? Kan bli svårt att flytta den då dom använt spackel eller något att fästa givarfästet med.....

Hoppas någon kan ge mig svar på min fundering och ev hjälpa mig om så behövs!
        Zooma in bilden så ser ni bättre!

[ATTACH=CONFIG]80062[/ATTACH]
        Hej Nicklas:

Det är för mig lite svårt att se på din bild hur givaren är placerad...

Skruva fast givarkonsolen på akterspegeln så att givarens placering blir cirka 2 dm från båtens centrumlinje och med givarens kontaktyta några cm under akterspegeln. När du fått givaren på plats kan du studera givaren från sidan. Då skall kontaktytan under givaren vara cirka 4 - 6 grader uppåtriktad i framkant. Gör du så kommer ekolodet att fungera perfekt och visa botten i alla farter och fisk från stilla upp till 8 -10 knops fart.

För att du ska få en klar, tydlig och störningsfri bild av botten och fiskar måste rent, turbulensfritt vatten strömma under givarens kontaktyta.

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm

Old Firehand

Kommentera

Ja jag har vänt givaren rätt!
          Givaren sitter ca 2 dm från motorn och i nederkant av båtens akterspegel, men jag ska se så att den visar samma idag som igår på den sträckan jag kollade igår, ska även mäta djupet med en åra som är 1,8 m lång där det visar 1,8 m djup så får vi se sen.

Kommentera

att den visar samma är ingen garanti för att den visar rätt....om du däremot sänker den och den visar samma kanske du kan säga att den visar rätt...risken när den sitter för högt är förutom att du kan få störnaingar av turbulens av båten när du åker lite fortare är att signalerna kan studsa i akterspegeln...men då måste den kanske sitta lite högre ändå...men tycker du att det funkar med givaren där den sitter så kör med den där...det är du som fiskar och använder lodet...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ja men jag kollade igår där den visade 1,8 meters djup och där var kanske 2 meter djupt, fick sticka ner åran och handen en liten bit under vattnet, tanken med ekolodet är mest för att se djup för min del, men jag kör nog med den så säsongen ut och sen när jag tar in den för vinterförvaring och kastdäcksbygge så ändrar jag den, tänkte köpa skenan som lowrance har så man kan sänka och höja givaren. Men tack så jättemycket för alla tips och svar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
              1 020 svar
              127 769 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Team Colibri  
              Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17