Inkoppling av skiljerelä? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inkoppling av skiljerelä?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Inkoppling av skiljerelä?

Hej!

Det här med båtel är inte min grej och jag hoppas på hjälp från någon mer kunnig...

Jag har precis köpt mig en förmonterad Watersnake 54lb till min båt. Till elmotorn har jag ett förbrukningsbatteri och till min 30 hk Yamaha har jag ett startbatteri och jag tänkte nu försöka att koppla ihop dessa så att Yamahan laddar förbrukningsbatteriet när startbatteriet är fullt. Jag har förstått att jag ska ha ett skiljerelä då, men när jag kollar på de kopplingsscheman som finns så blir jag inte klok. Hjälp!

I kopplingsschemat så talar man om jord, plint och D+, men jag har inget sånt... Kablarna från Yamahan går direkt ned till startbatteriet utan några kopplingar i mellan och jord i en plastbåt?!

Min konkreta fråga är - kan jag inte bara koppla ena kabeln på skiljerelät till plus på startbatteriet och andra kabeln på skiljerelät till plus på förbrukningsbatteriet och sen bara dra en kabel mellan de båda batteriernas minuspoler???

Tack på förhand!

Nej du skall inte ha ett skiljerelä, utan för att få den funktionen du är ute efter behöver du vad man brukar kalla en laddningsfördelare. Skiljereläts funktion är att frånskilja startbatteriet från förbrukarna när motorn är avstängd, så att du alltid har ett fulladdat startbatteri även om du råkat glömma t.ex. ett par lampor på över natten eller om kylen gått på fullt.

När du sedan startar motorn ser laddningsfördelaren till att först ladda startbatteriet för att därefter gå över och ladda förbrukningsbanken. En elkoppling av den här typen kräver en riktig generator med just D+ klamma och annat. Normalt hittar man inte detta på annat än inombordare och stora 4-takts utombordare.

Jag skulle rekommendera dig att köpa en bra batteriladdare och ladda batteriet till elmotorn separat efter varje användande istället...

Kommentera

Stort tack för ett informativt och riktigt snabbt svar!

Det får nog bli ett marinbatteri till istället...
      /A

Kommentera

D+ är en punkt man använder till skiljerelän vilken genererar +12v kort efter man startat motorn och ger laddning. Det ger en liten fördröjning så starten bara sker genom startbatteriet, risken annars är att det andra batteriet också levererar ström upp till startmotorn och är inget man vill. Framförallt måste kablaget dimensioneras för bakvänt effektuttag och det är väldiga ampere när vi snackar startmotor.

Det går rätt smidigt att komma runt D+. På nyare bilar tex där en ren D+ saknas eller montering blir krånglig så har jag några gånger satt tidsfördröjningsrelä kopplat på tändningen och 10-15sek fördröjt. Dvs man hinner starta motorn i lugn och ro och den hinner börja ladda.

Den möjligheten finns alltid på en båt om man vill, men ska man ha ett renodlat skiljerelä får det maximala ampereuttaget ALDRIG överstiga laddkapaciteten på generatorn eller komma nära så laddning till huvudbatteriet blir lidande.
        Alumacraft så klart!

Kommentera

Skilje relä är helt rätt väg att gå och normalt använder man laddlampans ledning för att aktivera det, men du kan likabra använda en strömbrytare och göra omkopplingen manuellt.

Annars finns det skiljerreläer som är automatiska dvs själva upptäcker när laddningen från motorn fungerar.

Det allra bästa sättet är att sätta in en CTEK DUAL, den laddar batteriet på det mest effektiva sättet och till full kapacitet det gör ej reläerna.

Jag skulle sätta in en CTEK om jag var du då du får den allra bästa laddningen helt automatiskt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
          1 020 svar
          127 704 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Team Colibri  
          Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17