Lowrance Elite-3x - Erfarenheter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance Elite-3x - Erfarenheter?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lowrance Elite-3x - Erfarenheter?

Hejsan,
    Har köpt mig ett Elite-3x http://www.lowrance.com/en-US/Produc...-3x-en-us.aspx
    på öppet köp då en lokal handlare körde "kampanj" på dem för 999:-.

Någon som har erfarenheter av detta lodet? Tanken är att skaffa mig ett billigt lod för att få en uppfattning om hur det fungerar och om det är någonting jag har användning för, kan tänka mig att köpa någonting dyrare framöver om det känns rätt. Samtidigt vill jag givetvis inte köpa någonting som är helt värdelöst eller oanvändbart! Skärmen verkar iaf riktigt trevlig, ljusstrak och tydlig färgskärm. Är medveten om att lodet inte har ett "skvallerfönster" vilket skall vara användbart vid vertikalfiske men är det nödvänligt eller klarar man sig med den vanliga "tidsaxeln"?

Fiskar säg 7-10 dagar per år(skall förhoppningsvis bli mer ) ifrån vår båt som ligger i Stigfjorden på/vid Tjörn. Det har främst blivit vertikalfiske då det funkar fint att sitta och pilka efter makrill någon timma, till slut kommer det alltid nappa.. Men jag har dålig koll på hur man faktiskt hittar fisken så jag har en förhoppning om att ett ekolod kan ge lite mer information.. Om inte annat en god djupangivelse så man slipper loda. Lyckades dock plocka upp ett gäng fina berggyltor och 2kg torskar på glidmete sist jag var ute

-Jonas
    Senast ändrad av SultanenNex; 2015-07-19, 23:59.

Hade ett liknande, Elite 4x. Enda grejen var att då och då så slutade det fungera.. Mycket irriterande. Jag hade skvallerfönster på mitt. Verkar knepigt att de tagit väck det?
    Var ändå på det stora hela nöjd med det. Lät det följa med en båt jag sålde så hundra nöjd var jag inte.
    __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Dropp 3x, spar noen hundrelapper til og kjøp Elite 4x CHIRP i steden. Merkbart bedre ekkolodd og høyere skjerm med bedre oppløsning som er bedre egnet for vertikalfiske.
      Team Colibri

Kommentera

Tack för åsikten!
        Har bokat ett Elite 4 CHIRP på SeaSea som jag åker förbi och hämtar imorgon http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=13722
        Kändes lika bra att köpa ett med inbyggd plotter om det ändå går upp såpass mycket i pris ifrån Elite 3x.

Hur är konvinkeln på detta lod? Och är den lagom för mig? Har ingen koll på detta tyvärr..

Måste bara dubbelkolla, har detta lod skvallerfönster?
        Senast ändrad av SultanenNex; 2015-07-20, 17:38.

Kommentera

I de engelska manualerna står det att det finns amplitude scope så det borde finnas(skvallerfönster).
          __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Tackar! Noterade det i manualen men ville dubbelkolla att det verkligen var det som brukar kallas skvallerfönster =)

Kommentera

Det stod ikke hvilken ekkoloddgiver som følger med. (Prisen kan tyde på at det ikke følger med giver.)
              Den vanligste giveren for denne vil være 83/200/455/800-HDI. Den har 20 graders konevinkel ved 200 kHz og 44 grader ved 83 kHz målt ved -3db. Den giveren er godt egnet for fiske ned til ca 40 meters dyp. Dypere enn dette er 50/200/455/800-HDI eller en giver fra Airmar et bedre valg.
              A-scope= realtidsfønster. Alle Elite CHIRP har dette uansett skjermstørrelse.
              Team Colibri

Kommentera

Tack för svaret!
                På sidan står det att "Båda produkterna levereras komplett tillsammans med akterspegelsgivare." så någon form av givare medföljer trots det "låga" priset
                Antagligen är det väl standardgivaren som följer med, där båten ligger just nu har jag iprincip aldrig större djup än 25-30 meter så det bör fungera fint!

Tack för att du bekräftar realtidsfönstret!

Kan slänga in en fråga om batteri också, räcker ett 7,2Ah GEL batteri ifrån Biltema för ett normallångt fiskepass på säg 7timmar utan att ladda ur batteriet allt för mycket? Letat runt på strömförbrukningen för lodet men hittar inte mycket annat än det som står i manualen på "1,1A" vilket låter lite mycket?

Kommentera

Du klarar dig gott med det batteriet. Dock kommer du ha problem att finna någon makrill med lodets hjälp då makrillen saknar simblåsa. Stim med stagg mm kan du däremot hitta och förhoppningsvis jagar makrillen dessa. Lite aktivare fiske men kanske roligare än att ligga stilla och att det "förr eller senare" nappar

Kommentera

Hoppas det batteriet räcker fint då Har köpt på mig en liten verktygslåda och lite annat smått och gått för att göra lodet portabelt, hoppas det fungerar fint så vi kan börja leka lite imorgon

Är inte direkt ute efter makrill, var mest ett exempel på hur jag fiskat hittills, ledsnat en del på att fiska på "måfå" så ett ekolod känns som en start på vägen att lära sig fiska bättre Skall dock bli riktigt roligt att se om man kan lyckas åka runt och leta upp makrillen, känns lite mera sport än att bara vänta ut fisken i det blinda :P Kikade dessutom på lite videor om vertikalfiske efter Gös, rätt läckert att "prickskyttefiska", bör rimligtvis gå att göra även på exempevis torsk eller annan trevlig fisk vid kusten?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 789 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17