Ursprungligen postat av RK99
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tyda ekolodsbilder
Collapse
X
-
mlaajanen- förutom det tre S sa så kan du sen testa att öka djupet om du fortfarande har en dålig bild sen. Jag vet att en del ekolod ger dåliga bilder när man har inställt på grunda djup. Mitt tidigare ekolod var helt värdelöst när det va inställt på 6 meter men 10 meter funkade bra. Så jag körde på 4 meter men körde på 6 meter inställningen för att det va en bättre bild Jag skulle gissa på att det inte är samma problem med ditt då det är finare och nyare medell än det gammla jag hade. Jag kan tillägga att jag inte testat så grunt fiske när jag haft med mig mitt nya, så jag kan inte säga hur mitt lowrance är på den punkten men jag skulle bli förvånad om den inte är bra även på grunda inställningar.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tre S Visa inläggNjaa, det trodde jag nog att det skulle göra. Kör du med nån zoom på bilden?
Bilden är ju väldigt grötig och faktiskt väldig svår att tyda ut nåt vettigt utav.
Men det jag tror ställer till det är att inte lodet fattar att du vill visa botten längst ner i rutan utan det visar alla "skitekon" som kan slå dubbelt mot botten på så grunt vatten.
Kolla igenom dina inställningar så att du verkligen ställt in det önskade djupet manuellt. Och kör gärna på 200 kHz istället till att börja med. Du får en mycket renare skärm med 200 samtidigt som bottenstrukturer visas bättre.
När jag satte mätområde till tex 3 meter så blev det som sagt inte som jag trodde 0 meter längst upp och 3 längst ned.
nåja, första dagen ska man kanske inte räkna med att få allt att fungera och jag ska prova som Johan säger med manuellt djup
Hoppas på bra väder imorgon bitti
Kommentera
-
Ursprungligen postat av mlaajanen Visa inlägg[ATTACH=CONFIG]79907[/ATTACH]Idag har jag och grabben varit ute och metat första gången och det är inte lätt att tyda ekolodsbilderna jättesvårt, men jag känner att vi nog köpte rätt lod iallfall för det lär ta några dagar(läs år) innan vi har växt ur vårt Mark 4 HDI
Om man ställer lodet i fast läge på tex 5 meter, varför visar det inte 0 meter längst upp och 5 meter längst ned på den högra skalan?
Och vad säger tex den här bilden, är det bara tok?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av mlaajanen Visa inlägg[ATTACH=CONFIG]79907[/ATTACH]Idag har jag och grabben varit ute och metat första gången och det är inte lätt att tyda ekolodsbilderna jättesvårt, men jag känner att vi nog köpte rätt lod iallfall för det lär ta några dagar(läs år) innan vi har växt ur vårt Mark 4 HDI
Om man ställer lodet i fast läge på tex 5 meter, varför visar det inte 0 meter längst upp och 5 meter längst ned på den högra skalan?
Och vad säger tex den här bilden, är det bara tok?
Kör automatiskt och sen zoom om du fiskar abborre och gädda. (dessa rör sig ofta nära botten) Oftast funkar detta också bäst till fiska Gös då de givare som följer med ekolod i dag inte är snäva i konen.
Då kan det se ut så här när du hittar abborrestim.
Och så här när de ger sig på jiggen.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Johan Sundfeldt Visa inlägg[ATTACH=CONFIG]79870[/ATTACH]
Målet är att få så ren bild bakom när du väl hittat fisken du fiskar efter.
Jag tror mycket av det du ser är vitfisk och annat som inte kommer hugga på ditt bete. Ställ ner känslighet och höj kontrast och färgintensitet så får du en bild som kan se ut som på mitt tidigare inlägg.
Där har du nästan helt ren (blå) bakgrund.
Det här är abborrestim som högg på varje kast. Bilden är zoomad så man bara ser sista metrarna till botten. Du ser hur stora ekona behöver vara för det skall vara abborre eller gädda. Bakgrunden är ren från annat. Botten visar t o m vegetationen strax under abborrarna.
Du behöver inte fotografera ekolodet om du har Elite 5 HDI. Du kan göra skärmdumpar om du har minneskort installerat genom att först trycka Power knappen och sen zoom +. Då får du renare bilder du kan visa upp.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mikl22Hej!
Jag har precis skaffat mitt första ekolod till en båt jag tagit över från min far, ett begagnat...5 Foton-
Kanal: Elektronik
2024-07-14, 19:30 -
-
Svar till Lowrance elite ti9-2 problemav Mikl22Tack för svaren!
Jag höjde positionen på givaren ungefär 1cm och sen gjorde jag om elen under...1 Foto-
2024-07-15, 21:06 -
-
av Jocke12458Har en frontmonterad Motorguide xi5 som funkat felfritt i 2 år. Första turen i år var motorn helt stendöd,...1 Foto
-
2024-04-26, 06:02 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
|
1 020 svar
127 769 visningar
0 gillar