Tyda ekolodsbilder - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tyda ekolodsbilder

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tyda ekolodsbilder

Hej! Jag skulle behöva lite hjälp med ekolod och fiske. Förra året började jag använda ett bättre ekolodet och fick fram nedanstående bilder. Jag har kört ganska så sakta här. Det finns bara gädda och abborre i den här vackra värmländska sjön. Jag kommer inte ihåg vilken känslighet jag hade men jag tog dessa när ekolodet va nytt så jag hade en ganska så låg känslighet för att lära mig.
    *Bild 1-2- Så här kan det se ut med fisken över väldigt stora delar av sjön. Det är massvis på 10-13m djup (9-13 på kvällen) men de är helt omöjliga att flörta med. På natten brukar de stå på alla djup i sjön. Är det verkligen fisk?
    *Bild 3- Här är det fisken nedanför vid 6 meter, som inte är intresserad av min jigg, jag är intresserad av. Är detta fisk som står långt åt sidan i konen till antingen höger eller vänster?

Click image for larger version

Name:	DSC_0179.jpg
Views:	1
Size:	1,02 MB
ID:	1839249Click image for larger version

Name:	DSC_0183.jpg
Size:	911,1 KB
ID:	1839250Click image for larger version

Name:	DSC_0174.jpg
Size:	1,09 MB
ID:	1839251

Bild 1 är troligtvis plankton eller räkor. Man har ofta ett brett bälte av sådana här på lodet.
    Senare på kvällen kommer "bältet" upp mot ytan i jakt efter det sista ljuset.

Bild 2 Betesfisk på 2 meter. Betesfisk mellan 6-8 meter med några större individer runt och på sidan. Troligtvis mindre abborre på jakt.
    Från 9 meter och nedåt = ointressanta ekon.
    Ibland kan det givetvis även gå större fisk djupt och "vilar". Men de ekona ska tecknas mycket kraftigare (med färg).

Bild 3 Här har du fått in en trevlig träff på lite bättre fisk.
    Men om du jämför storleken på ekona vs din jigg ser du att ekona inte är mycket större. Gissar på att du stötte på några riktigt fina abborrar här.

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
      Bild 1 är troligtvis plankton eller räkor. Man har ofta ett brett bälte av sådana här på lodet.

Bild 2 Betesfisk på 2 meter. Betesfisk mellan 6-8 meter med några större individer runt och på sidan. Troligtvis mindre abborre på jakt.
      Ibland kan det givetvis även gå större fisk djupt och "vilar". Men de ekona ska tecknas mycket kraftigare (med färg).

Men om du jämför storleken på ekona vs din jigg ser du att ekona inte är mycket större. Gissar på att du stötte på några riktigt fina abborrar här.
      Jag är också helt ny och försöker förstå. En fråga vad menar du på Bild med med "ekona vs din jigg"?

Kommentera

Han skriver ju vid bild 3 att han släppt en jigg ovanför ekona.
        Tittar du noga ser du även hur han smårycker i jiggen. Sen har han troligtvis lagt ner spöt, jiggen har höjts en bit och blir stilla, innan han tar fram kameran och fotar bilden.

Det är en bra träff på ekolodet där både jigg och ekon är under givaren. Det ser du på att både jigg och ekon är feta och helt gulfärgade.

Längre ned mot botten ser man däremot ytterligare ett par fiskar som inte befinner sig rakt under givaren. Ekona får aldrig den rätta färgen och är tunnare.

Det här med färgerna beror på vilket ekolod och vilken färgpalett du kör efter.
        Men på det här Lowrance-lodet ger svaga träffar blå färg. Rött när det börjar likna något och gult när det är en bra fullträff.
        Vissa Lowrance-lod skiftar även över i grönt från gult när det rör sig om en väldigt bra träff på en stor, massiv fisk.
        Men det vet jag inte om det gör på det ekolodet TS använder.

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg

Tackar, det här va väldigt hjälpsamt Skulle du kunna förklara varför ekona från 9 meter uppkommer så att jag kan lära mig att tyda vilka ekon som är ointressanta?

Kommentera

Svårt att förklara, det är så mycket "bös" där nere ibland och allt från plankton till språngskikt ger utslag på ekolodet.

Men på ditt Lowrance-lod så börjar alltid ekot från en bra fisk med en förvarning, en sk. slöja, innan ekot växer sig starkt.
            På din bild nr 3 ser du den som ett ganska tjockt blått streck. Hade du gått ner lite på känsligheten hade slöjan blivit finare och faktiskt lättare att urskilja.

Även kompakta moln med betesfisk ger sådana förvarningar men man lär sig att se skillnaden efter ett tag.

När ekot sen växer sig starkt kommer det att bli gult om det är någorlunda under givaren eller rött om det är i utkant.
            Så oavsett djup kommer alltså ekot att se likadant ut som ett mer grundgående eko.
            Det kommer att vara lite mindre i storlek men träffen och färgerna kommer att vara lika. Då vet du att det är en bättre fisk därnere på djupet.

För den som verkligen vill gotta ner sig i ekolodets mysterier rekommenderar jag Bo Halls nya bok "Ekolodsboken".
            Den kan spara in mååånga timmars stirrande på en skärm.

Kommentera

Du har alldeles för hög känslighet , då visas allt som stora fiskar .
              "HalvDan var här"

Kommentera

Click image for larger version

Name:	DSC_0518.jpg
Size:	217,1 KB
ID:	1778112Idag har jag och grabben varit ute och metat första gången och det är inte lätt att tyda ekolodsbilderna jättesvårt, men jag känner att vi nog köpte rätt lod iallfall för det lär ta några dagar(läs år) innan vi har växt ur vårt Mark 4 HDI

Om man ställer lodet i fast läge på tex 5 meter, varför visar det inte 0 meter längst upp och 5 meter längst ned på den högra skalan?

Och vad säger tex den här bilden, är det bara tok?
                Senast ändrad av mlaajanen; 2015-07-14, 11:35.

Kommentera

Njaa, det trodde jag nog att det skulle göra. Kör du med nån zoom på bilden?

Bilden är ju väldigt grötig och faktiskt väldig svår att tyda ut nåt vettigt utav.
                  Men det jag tror ställer till det är att inte lodet fattar att du vill visa botten längst ner i rutan utan det visar alla "skitekon" som kan slå dubbelt mot botten på så grunt vatten.
                  Kolla igenom dina inställningar så att du verkligen ställt in det önskade djupet manuellt. Och kör gärna på 200 kHz istället till att börja med. Du får en mycket renare skärm med 200 samtidigt som bottenstrukturer visas bättre.

Kommentera

tycker det ser ut som botten ligger på 2,25m och resten är dubbelekon...
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 704 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17