elite 3x vs elite 4x chirp? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

elite 3x vs elite 4x chirp?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• elite 3x vs elite 4x chirp?

Har funderat på en mer seriös lösning med lod och plotter efter sommaren givet att jag får till båtplats och finanser för ett båtbyte, och därför läst en hel del här och på andra ställen för att lära mig så mycket som möjligt. Men nu har ett mer akut behov uppstått av ett enkelt portabelt lod. Fina lösningar på lådor och fästen har jag hittat här på forumet, det jag funderar på nu är om jag skall köpa elite 3x eller elite 4x chirp? Skiljer en tusenlapp cirka då jag inte behöver ha plotter i det portabla lodet. Hur mycket bättre blir det mellan dessa två? Hur långt är ett snöre kanske någon kontrar, men jag tar tacksamt emot all input. Även tips på andra lågprislod lämpade för en portabel lösning uppskattas.
    Tight lines!
    Per.

Jag märker stor skillnad på mitt elite 7 med chirp när jag använder de i insjö båten som bara har en gammal givare utan chirp så jag inte kan köra med de jämfört med med min "ordentliga" båt som har chirp givare.

"Smuts" blir helt plötsligt fisk och inte vad man tror är gräs å annat skit utan chirp... Allt beror nog vad du fiskar efter, vill du bara hitta en hög med betesfisk sen fiska gädda runt så är chirp nog inte så viktigt. Vill du dock hitta en skiljda fiskar i gräs å annat så är chirp å föredra, jag tycker dessutom man ser lätt om de är fisk elr bara ett träd på bottnen med chirp... Bågarna kan ligga nere på bottnen utan å smälta ihop med botten.
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Elite 3x er et mye enklere ekkolodd enn både Elite 4x HDI og Elite 4x CHIRP. 3x tilsvarer de gamle Elite-ekkoloddelene og har også mindre skjerm enn 4x. På grunt vann fungerer sikkert 3x helt greit, men jeg hadde ikke kjøpt det...
      Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
        Elite 3x er et mye enklere ekkolodd enn både Elite 4x HDI og Elite 4x CHIRP. 3x tilsvarer de gamle Elite-ekkoloddelene og har også mindre skjerm enn 4x. På grunt vann fungerer sikkert 3x helt greit, men jeg hadde ikke kjøpt det...
        Håller med Erik. 4X är mycket mer ekolod. Chirp har man mest nytta av på downscan tycker jag. Men jag tycker inte Chirp är måste på de mindre ekoloden med mindre skärmar som inte har högre upplösning, så ett HDI räcker mer än väl på en 4X om du kan hitta sån billigt. Ett Elite 4X HDI är ett bra köp om du kan hitta det billigt. Jag har själv komboversionen med GPS plotter, 4 HDI och är super nöjd.

Kommentera

Ursprungligen postat av pehea Visa inlägg
          Har funderat på en mer seriös lösning med lod och plotter efter sommaren givet att jag får till båtplats och finanser för ett båtbyte, och därför läst en hel del här och på andra ställen för att lära mig så mycket som möjligt. Men nu har ett mer akut behov uppstått av ett enkelt portabelt lod. Fina lösningar på lådor och fästen har jag hittat här på forumet, det jag funderar på nu är om jag skall köpa elite 3x eller elite 4x chirp? Skiljer en tusenlapp cirka då jag inte behöver ha plotter i det portabla lodet. Hur mycket bättre blir det mellan dessa två? Hur långt är ett snöre kanske någon kontrar, men jag tar tacksamt emot all input. Även tips på andra lågprislod lämpade för en portabel lösning uppskattas.
          Tight lines!
          Per.
          Hej Per "elite 3x vs elite 4x chirp";
          Massor av vatten har runnit under våra broar sedan jag köpte mitt allra första ekolod, Lowrance helt portabla Little Green Box LFP-300 här . http://www.trumman.com/fisketips/galleri_05.htm .. Det köpte jag redan år 1967 av Carl Lowrance. Det ekolodet fungerar lika perfekt än idag när jag tar med det i båten ...

Idag och sedan cirka 10 år tillbaka har jag ett Lowrance LCX-16 CI förnämligt kombinationsekolod/kartplotter i min Buster Magnum, men mitt första portabla ekolod Lowrance LFP-300 har lärt mig oerhört mycket om världen under vattenytan ..

http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2015-07-09, 18:41.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
          1 020 svar
          127 705 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Team Colibri  
          Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17