StructureScan eller CHIRP - om man måste välja..? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

StructureScan eller CHIRP - om man måste välja..?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• StructureScan eller CHIRP - om man måste välja..?

Tjena,

Har precis införskaffat mig ett Lowrance HDS-7 Gen3, och fick problem när det kom till att välja givare. Självfallet bra om jag kunde trycka fast allt jag vill ha, men jag har tagit beslutet om att börja med en givare. Så - jag behöver lite hjälp i tankarna.

Bakgrund:
    Jag fiskar (förmodligen) mestadels havsfiske framöver, men när det blåser för illa, så blir det sjö istället. När det är havsfiske, så är jag ute efter matfisk; Makrill, Torsk, Sej - för mig de lite mer "vanliga matfiskarna" alltså. Är det insjö så är det framförallt Gösen jag vill åt.

Frågor:
    1. Bör man satsa på StructureScan eller CHIRP - och varför just det valet i så fall?

2. Givarna verkar vara Akterspegelsgivare. Kan dessa med fördel monteras med (t.ex. ett VPF) på sidan istället - för det är väl ändå ett litet helsike med vertikalfiske om man kör givare i aktern? Eller det kanske bara är för CHIRP? StructureScan kanske går utmärkt att trycka upp i häcken på båteländet?

3. Finns det något annat att tillägga - så tar jag tacksamt emot dina tankar....

/P

Hav CHIRP, annars Side Scan alla dagar i veckan..
    Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Ursprungligen postat av Team CTM Visa inlägg
      Hav CHIRP, annars Side Scan alla dagar i veckan..
      Okej,

Side Scan = StructureScan?
      I så fall - vilket skäl till att det ska vara CHIRP i havet, och StructureScan i insjö?
      Vore grymt och få lite kött på benen. Tack för snabbt svar förresten!!

Kommentera

Men får man djupet om man bara kör structurescan?

Kommentera

Jeg regner med at det er økonomiske årsaker til valget ditt for rent teknisk trenger du ikke velge.
          Ellers er jeg helt enig med CTM. Nå har jeg for lengst oppdaget at svensk "hav" ikke er det samme som norsk "hav" så i mange tilfeller vil en billig HST-WSBL fungere fint på svenskt hav. Du kan "CHIRPe" med HST-WSBL også, særlig på medium CHIRP gir den forbausende gode resultater. Den virkelig store forskjellen på den og en dyrere giver vil være på dypere vann enn de klassiske 20 meterne du ser på under innsjøfiske. Du vil IKKE kjøre med bare LSS-giveren, du vil ha en 2D-giver også.

Hvis du i ditt fiske etter gjørs kjører pelagisk vertikalfiske, så hadde jeg utvilsomt gått for HST-WSBL og en LSS-2, altså den billige ekkoloddgiveren og structurescan-giveren. Den dagen du har pengene til det kan du så komplettere med en ekkoloddgiver bygget for CHIRP, tilpasset de dybdene du fisker på i havet, kanskje en giver med smal konevinkel egnet for dypt vann (skikkelig "hav") som også er glimmrende for vrakfiske. Da kan du bruke den dyre giveren aktermontert, og beholde den billige for sidemontering under grunnere vertikalfiske.

Structurescan = downscan OG sidescan
          Ja, du kan fint montere en hvilken som helst ekkoloddgiver på et stativ på siden av båten.
          Ja, det finnes utvilsomt masse å legge til, men jeg forslår at vi ikke biter over mer enn en munnfull nå i første omgang.
          Senast ändrad av Team Colibri; 2015-06-29, 13:37.
          Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
            Men får man djupet om man bara kör structurescan?
            Ja. Her er det forskjell mellom merkene, men Lowrance/ Simrad behøver ikke en 2D-giver for dybde. Uten en 2D-giver tilkoblet vil HDSen bruke downscan for å fastslå dybde. Men du vil selvfølgelig miste den dybdevisningen når downscan ikke når bunnen, feks i plan eller over store dyp. Min LSS mister sin downscan-dybde på rundt 80-100 meters dyp på 455 kHz. Men jeg vil absolutt ikke anbefale å kjøre med bare LSS, en 2D-giver bør være på plass.
            Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
              Jeg regner med at det er økonomiske årsaker til valget ditt for rent teknisk trenger du ikke velge.
              Ellers er jeg helt enig med CTM. Nå har jeg for lengst oppdaget at svensk "hav" ikke er det samme som norsk "hav" så i mange tilfeller vil en billig HST-WSBL fungere fint på svenskt hav. Du kan "CHIRPe" med HST-WSBL også, særlig på medium CHIRP gir den forbausende gode resultater. Den virkelig store forskjellen på den og en dyrere giver vil være på dypere vann enn de klassiske 20 meterne du ser på under innsjøfiske. Du vil IKKE kjøre med bare LSS-giveren, du vil ha en 2D-giver også.

Hvis du i ditt fiske etter gjørs kjører pelagisk vertikalfiske, så hadde jeg utvilsomt gått for HST-WSBL og en LSS-2, altså den billige ekkoloddgiveren og structurescan-giveren. Den dagen du har pengene til det kan du så komplettere med en ekkoloddgiver bygget for CHIRP, tilpasset de dybdene du fisker på i havet, kanskje en giver med smal konevinkel egnet for dypt vann (skikkelig "hav") som også er glimmrende for vrakfiske. Da kan du bruke den dyre giveren aktermontert, og beholde den billige for sidemontering under grunnere vertikalfiske.

Structurescan = downscan OG sidescan
              Ja, du kan fint montere en hvilken som helst ekkoloddgiver på et stativ på siden av båten.
              Ja, det finnes utvilsomt masse å legge til, men jeg forslår at vi ikke biter over mer enn en munnfull nå i første omgang.
              Tack Erik för ett uttömmande och bra svar.

Att börja med den billiga givaren och en StructureScan låter alltså som en god start, och att därefter köpa till en CHIRP-givare.

Mycket tacksam för din hjälp!
              Då är det bara att invänta att affärerna öppnar så att jag kan beställa hem en givare. Inga som har dem på lager här i Göteborg verkar det som! :/

Igen - tack!!

Kommentera

Är inne på att uppgradera till samma grejjor som Malevolent.
                Är det några problem att montera givarna bredvid varandra? Tex på ett: http://linder.se/produkter/battillbe...ste-for-ekolod
                eller ett:

Tänker mest att 2d givaren inte skall sitta ivägen för och skymma ss-givaren.

Kommentera

Jeg hjalp en kompis med å feste en HST-WSBL og en LSS-2 på Westgear sin brakett her i våres. Det går fint, MEN westgear har tullet litt...

Du må kappe ned på det stjerneformede hjulet, originalt stikker "solstrålene" på hjulet for langt ut og kolliderer med giverne. Jeg mener vi også måtte borre nye hull i braketten, de som er borret fra fabrikken passer ikke. Så en drill og en multislip er nyttig utstyr når du skal montere på den braketten.

Linder sin har jeg aldri prøvd.

På min gamle Silver brukte jeg to braketter, en for hver giver.
                  Team Colibri

Kommentera

Tack Erik!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 769 visningar