Lowrance modeller Elite - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance modeller Elite

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Du ska ha stort tack för att du tog dig tid att svara!

Jo jag hade ganska bra koll på vad ett chip gör men frågan är om detta Chirp är "värt" en femhundring extra. Märker man någon skillnad vid vanlig användning?

Återigen tack, fantastiskt att man kan få hjälp så snabbt!

Kommentera

Hittade detta på Sportfiskeprylar.se:

"Elite-4 CHIRP har alla beprövade funktioner från den mycket framgångsrika Elite-4 HDI-serien, och dessutom CHIRP-ekolod —som har högre känslighet, bättre ekoupplösning och överlägsen störningsdämpning som ger en tydligare bild av betesfisk och ädelfisk – allt till ett mycket fördelaktigt pris."

Men de ska ha 3149:- för den modellen

Kommentera

Ursprungligen postat av Stefan1985 Visa inlägg
        Hittade detta på Sportfiskeprylar.se:

"Elite-4 CHIRP har alla beprövade funktioner från den mycket framgångsrika Elite-4 HDI-serien, och dessutom CHIRP-ekolod —som har högre känslighet, bättre ekoupplösning och överlägsen störningsdämpning som ger en tydligare bild av betesfisk och ädelfisk – allt till ett mycket fördelaktigt pris."

Men de ska ha 3149:- för den modellen
        Onödigt tycker jag att betala för saker man ej vet vad det är!

Jag är helt ny på lod och fiske men jag tror att som vanligt så duger det enklaste för en nybörjare det är bra grejer även de lite enklare, man får se det som läropengar också lite.

En van fiskare som det flesta här kanske är har använt betydligt enklare grejer så vi nybörjare behöver nog "några" timmar i båten för att komma till punkten där lodet är begränsningen iallafall så resonerade jag när jag köpte Mark 4 för 1295 på Jula

Nästa år finns det garanterat nya modeller som är bättre än allt som finns idag och till bättre priser.

Kommentera

Bokade ett LOWRANCE Elite-4HDI G1 på Olssons. Hoppas jag kan hämta det imorgon!

Kommentera

Kul. Dundra sedan bort till Lowrance och ladda ned senaste mjukvaran samt köp ett 4GB sdkort och bekanta dig med den.

Funderar på att köpa ett sjökort mest för kulsskull men tvekar lite pga priset (:

Kommentera

Ursprungligen postat av Stefan1985 Visa inlägg
              Bokade ett LOWRANCE Elite-4HDI G1 på Olssons. Hoppas jag kan hämta det imorgon!
              Bara ett par sidor fram i tråden hade du kunnat läsa Eriks uttömmande förklaring av skillnaderna mellan HDI och Chirp. Bl a en bättre och stabilare ekolodsdel i det senare, speciellt om man fiskar på större djup. Det kan löna sig att läsa igenom en tråd innan man frågar... Men du blir säkert nöjd med ditt HDI-lod. Kör själv Elite 5 HDI och har inget att klaga på...

Kommentera

Som Anders sier er forskjellen på EKKOLODDET i Elite HDI og Elite CHIRP først et poeng på litt dypere vann. (Litt lengre bak i denne tråden postet jeg en link til en test jeg gjorde hvor du finner skjermbilder som bygger opp under påstanden.) Men Elite CHIRP har utvilsomt en raskere prosessor enn Elite HDI, noe som særlig merkes når man bruker KARTPLOTTEREN.

Om forskjellen rent prismessig er verdt det får bli opp til den enkelte. I småvann er jeg fristet til å si nei, i litt større vann og med en båt som gjør 20+ knop er jeg fristet til å si ja pga raskere kartplotter.
                Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av mlaajanen Visa inlägg

Själv har jag en modell som heter Mark 4 och det ska också vara samma hårdvara dock med gråskaleskärm.

Dock tror jag att Lowrance måste komma med helt nya modeller under vinter för att inte bli akterseglade av Garmin vilket betyder isåfall att alla befintliga modeller är gamla snart dvs som vanligt med elektronik
                  Uten at jeg har fått det bekreftet fra Lowrance: Jeg tror Mark 4 HDI er helt lik Elite 4 HDI men med en begrensning i software som gjør at den ikke viser farger. Tar du et skjermbilde med en Elite 4 HDI, putter minnekortet i en Mark 4 HDI og ser på skjermbildet i den får du farger... Skjermen i Mark 4 HDI kan altså vise farger, så begrensningen må ligge i softwaren.

Hva mener du er bedre på Garmin? Slik jeg ser det er det eneste som er bedre på Echomap enn Elite, at du kan få sidevu på Echomap. Ellers har Elite et (litt) bedre 2D-ekkolodd og uendelig mye bedre muligheter for kart. Muligheten for SideScan/ sidevu i den samme ekkoloddgiveren er så vidt jeg vet patentbeskyttet av Johnson Group (som eier Humminbird). Jeg tror det er et spørsmål om tid før Lowrance må bite i det sure eplet og be Johnson Group om å få bruke patentet. Men det jeg virkelig håper er at de ikke vil gjøre det, men i steden gjøre det samme som på HDS-serien, dvs bruke en giver for 2D-ekkolodd og en for skannende ekkolodd. Da står du fritt til å velge den 2D-giveren du vil, samtidig som du kan ha SideScan/ downscan. For oss som fisker på litt dypere vann er ikke ekkoloddgiverne til Humminbird/ Lowrance/ Garmin etc førstevalget. (Førstevalget heter Airmar.)

I praksis legger merkene som står bak våre leketøy opp til to års sykluser på sine modeller nå. Dette har vi sett fra både Lowrance og Garmin de siste 3-4 årene.
                  Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                    Bara ett par sidor fram i tråden hade du kunnat läsa Eriks uttömmande förklaring av skillnaderna mellan HDI och Chirp. Bl a en bättre och stabilare ekolodsdel i det senare, speciellt om man fiskar på större djup. Det kan löna sig att läsa igenom en tråd innan man frågar... Men du blir säkert nöjd med ditt HDI-lod. Kör själv Elite 5 HDI och har inget att klaga på...

"Gogglade runt" så att jag fintade bort mig själv, brukar självfallet läsa igenom trådar innan jag postar inlägg. Missade detta vid detta tillfälle.

Då får jag tacka Erik för en bra och utförlig beskrivning! Tror HDI lodet blir bra för mig, ska försöka uppdatera senare när jag hunnit testa det lite.

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                      Uten at jeg har fått det bekreftet fra Lowrance: Jeg tror Mark 4 HDI er helt lik Elite 4 HDI men med en begrensning i software som gjør at den ikke viser farger. Tar du et skjermbilde med en Elite 4 HDI, putter minnekortet i en Mark 4 HDI og ser på skjermbildet i den får du farger... Skjermen i Mark 4 HDI kan altså vise farger, så begrensningen må ligge i softwaren.

Hva mener du er bedre på Garmin? Slik jeg ser det er det eneste som er bedre på Echomap enn Elite, at du kan få sidevu på Echomap. Ellers har Elite et (litt) bedre 2D-ekkolodd og uendelig mye bedre muligheter for kart. Muligheten for SideScan/ sidevu i den samme ekkoloddgiveren er så vidt jeg vet patentbeskyttet av Johnson Group (som eier Humminbird). Jeg tror det er et spørsmål om tid før Lowrance må bite i det sure eplet og be Johnson Group om å få bruke patentet. Men det jeg virkelig håper er at de ikke vil gjøre det, men i steden gjøre det samme som på HDS-serien, dvs bruke en giver for 2D-ekkolodd og en for skannende ekkolodd. Da står du fritt til å velge den 2D-giveren du vil, samtidig som du kan ha SideScan/ downscan. For oss som fisker på litt dypere vann er ikke ekkoloddgiverne til Humminbird/ Lowrance/ Garmin etc førstevalget. (Førstevalget heter Airmar.)

I praksis legger merkene som står bak våre leketøy opp til to års sykluser på sine modeller nå. Dette har vi sett fra både Lowrance og Garmin de siste 3-4 årene.
                      Intressant att Mark HDI har en färgskärm men visat gråskala, jag har reagerat lite på att skärmen inte ser ut som en riktig gråskale skärm i mina ögon.

Nästan på gränsen till fult att göra så, men undrar vem som blir mest lurad Mark 4 eller Elite med avseende på priset, dock för 1295 kr känner jag mig mycket nöjd

Jag sa akterseglad av Garmin vilket EJ alltid betyder bättre

Men jag har inte hittat någon båtbutik(hjertmans, seasea erlandssons benns) som rekommenderar annat än Garmin skulle jag vilja påstå, Lowrance är fiske enbart tydligen och de butiker jag har varit i har knappt Lowrance.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                      72 svar
                      6 272 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tobs
                      av tobs