Lowrance modeller Elite - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance modeller Elite

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lowrance modeller Elite

Precis köpt båt så nu är det ett ekolod som står högt på önskelistan. Blir dock inte klok på alla modeller som finns. Har fastnat lite för Lowrance Elite-5 men den har ju en uppsjö av varianter. Finns det ingen jämföra sajt, den Lowrance har själv blir jag inte mer vis av. Till exempel har NetOnNet två varianter:

Elite-5X Chirp (3590kr):

Elite-5 Chirp (4890kr):

Drygt 1000kr i prisskillnad men vad skiljer?

DSI har jag också läst att det inte lämpar sig för sökning av fisk. Stämmer det och kan man slå på och av denna funktion?

Den första har bara ekolod, den andra har ekolod och plotter
    http://fjallfisket.blogspot.se/

Fiske i Tänndalen, Funäsdalen, Rogen mm

Kommentera

Ett kombilod, d v s med både lod och plotter, kan du använda för att skapa egna sjökort med hjälp av Insight Genesis eller djupkarta.se. Båda gratis om man kan tänka sig att dela med sig av sina loggningar. Vilket även gör att du får ta del av andras. Ovärderligt om man fiskar i småsjöar som inte täcks av Navionicskorten. Du kan markera var du hittar fisk och du kan göra spår att följa längs djupkanter och annat. Kan inte nog prisa den funktionen...
      Själv var jag först här i sjön. Det innebar att min del av sjön blev välloggad. Resten inte alls. I dag har fler hittat möjligheten och snart är hela sjön kartlagd...
      Har själv inte riktigt blivit vän med DSI-funktionen, men den kan förmodligen vara till nytta även vid fisket när man väl hittat ett gäng fiskekon. Men - ja. den går ett stänga av. Eller rättare sagt, du måste välja den bland sidalternativen för att den ska synas på skärmen...
      Sammanfattningsvis: Ett Elite 5 är mer än värt tusenlappen som skiljer det från Elite 5X.
      Skitfiske
      Gösta

Kommentera

Tack för infon. Angående kartor. Den sjö jag fiskar i är en insjö här i Västerbotten. Länsstyrelsen gjorde en djupkarta som jag har som pdf. Går den att använda?

Kommentera

njae, då måste du nog göra om den i något program till något vektorbaserat format skulle jag tro.
          Kolla med länstyrelsen om de har något annat format på djupkartan över sjön.

Kommentera

Vet inte om det funkar, förhoppningsvis hör Erik av sig och berättar allt du behöver veta...
            Men om du köper instrumentet och skapar ett kontor på IG så kan du gå in i social maps och se om någon annan loggat där tidigare. Såg att "min" sjö nu är i stort sett färdigloggad...

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
              Vet inte om det funkar, förhoppningsvis hör Erik av sig och berättar allt du behöver veta...
              Men om du köper instrumentet och skapar ett kontor på IG så kan du gå in i social maps och se om någon annan loggat där tidigare. Såg att "min" sjö nu är i stort sett färdigloggad...
              Du kan skaffa konto och kolla kartorna utan att äga ett ekolod. När Insight Genesis släpptes fritt så skaffade jag konto och kollade upp om/vilka av de sjöar jag fiskar i fanns med. Två av dem gjorde det. Sedan dess har jag köpt ett Lowrance-lod och har delat ett par stycken loggningar på en tredje sjö, förr eller senare kommer andra ha en komplett karta på den med..

Kommentera

Ursprungligen postat av mymh Visa inlägg
                Du kan skaffa konto och kolla kartorna utan att äga ett ekolod. När Insight Genesis släpptes fritt så skaffade jag konto och kollade upp om/vilka av de sjöar jag fiskar i fanns med. Två av dem gjorde det. Sedan dess har jag köpt ett Lowrance-lod och har delat ett par stycken loggningar på en tredje sjö, förr eller senare kommer andra ha en komplett karta på den med..
                OK!
                När jag skaffade mitt IG i fjol var man tvungen att registrera sitt lod för att kunna kolla om jag inte missminner mig. Köpte i och för sig lodet innan jag registrerade mig.
                Men det är ju toppen att man kan kolla vad man får innan man bestämmer sig..!

Kommentera

Sedan för att ytterligare göra allt lite svårare så finns det en mängd med givare och jag gissar att dom hör till den viktigaste biten i lodet.

Själv köpte jag nyss ett Mark 4 HDI och gillar den lilla enheten rätt bra faktiskt

Kommentera

Ska du inte fiska i havet eller i väldigt djupa sjöar finns det ingen anledning att satsa på den dyrare givaren...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Miller_time, 2025-03-23, 16:17
                    2 svar
                    197 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Miller_time  
                    Startad av Miller_time, 2025-03-30, 18:07