Fästa ekolodsgivare i kajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fästa ekolodsgivare i kajak

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fästa ekolodsgivare i kajak

Har blivit med ekolod och hade tänkt göra en provisorisk lösning på montaget tills jag köpt lite fästen från RAM. Har löst biten för skärmen men vet inte hur jag ska göra med själva givaren, vill montera den tillfälligt utan för mycket pyssel..

Sett att en del använder nån form av häftmassa och monterar den i skrovet, vad är detta för massa och går den att ta bort i efterhand utan fula märken? Har en öppen kajak så allt syns tyvärr..

Andra alternativ välkomnas också

Om man monterar på insidan (genomskrovslösning) använder man generellt särskild silikon. Exempelvis Marine Goop. Det limmar och ger kontakt mellan givaren och skrovet så signalerna kan gå igenom. Det fodrar att man skurit ut en form för givaren som man limmar dit i förväg. Sen klickar man i en dos silikon och trycker långsamt ner givaren samtidigt som man försöker få så lite bubblor som möjligt i den (ger annars störningar).
    Jag kör med det idag men nästa gång jag gör en givarlösning kommer jag köra den utanför kajaken igen. Värt att nämna är att det tar mycket längre tid än man tror för silikonet att sätta/härda. Flera dagar i inomhusmiljö.
    Vill du ha givaren på utsidan finns också lösningar men det är svårt att säga något utan att veta hur din kajak och dess skrov ser ut.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
    1 020 svar
    127 769 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Team Colibri  
    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17