Airmar P79 (ekkoloddgiver) kan brukes til begge ekkoloddene du ser på, og vil gjøre det du ønsker.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ekolod med Thru-Hull givare
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av slartibartfast Visa inläggHej!
Min käre far håller på och renoverar en båt (family cruiser på 11 meter), och jag tänkte bidra med att köpa ett ekolod. Hans enda egentliga krav är att det ska vara med genomskrovsgivare, så han inte behöver ta hål i skrovet. Annars är det mest "ett ekolod som är bra och funkar som det ska". Han är ingen fiskare, så jag vet inte hur viktigt det är med chirp och såna grejor. Kartplotter vore säkert bra.
Jag kan inget om ekolod, så jag har surfat runt lite och varit inne i affärer och diskuterat. Verkar luta mot ett Raymarine av nåt slag, med ett paketpris (lod+givare) på ca 900-1100 € (bor i Finland), vilket jag instinktivt känner är ganska mycket. Men vill heller inte snåla och köpa nåt billigt skräp.
Vad är ert bästa tips om huvudkriteriet är genomskrovsgivare?
Att använda en akterspegelsgivare för invändigt montage som Lejestrand föreslår är absolut inte att rekommendera. Dels har akterspegelsgivare tjockare gods under kristallen än vad en 20-gradig eller 8-gradig pottgivare har. En pottgivare är avsedd för invändigt, horisontellt montage i en enkelskrovad plastbåt.
Ska du ha en givare för genomgående montage i en båt brukar bronsgivare användas i plast- och träbåtar samt plastgivare i aluminium-, plast- och stålbåtar.
Kontakta Per Erik Fant, Fantoy OY i Vasa. Fantoy OY var vår Lowrance-distributör i Finland åren 1975-1993 då LEF Sport & Marinprodukter AB i Bålsta var generalagent för Lowrance i Skandinavien. Därefter kom Machineri OY och idag är det OPM som är Lowrance distributör i Finland. ...
Idag är OPM Finlands Lowrance-distributör. Kontakta därför Matti Seppälä. 09-2790 4611, GSM 0400-812514. OPM Kalastustarvike OY, Kisällintie 17, 04500 Kellokosti, Puh. 09-2790460, Fax. 09-27904646. E-mail: info@opm.fi.
Ju mer du vet om ekolod - därför Lowrance ombord!
http://www.trumman.com/fisketips/galleri_38.htm
Old Firehand
Senast ändrad av Old Firehand; 2015-05-08, 13:28.
Kommentera
-
Har själv inga erfarenheter av hur det funkar, men det ska gå att montera givaren i ett lodrätt rör som är fyllt med någon typ av olja(kanske epoxy eller polyester funkar med?). Man plastar fast röret på insidan av båtbotten på ett lämpligt ställe och stoppar in givaren i röret som sedan tätas om man använder olja(epoxy- eller polyestergjutningen behöver förstås inte tätas permanent då den blir fast efter härdningen).
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Andreas;
Att använda en akterspegelsgivare för invändigt montage som Lejestrand föreslår är absolut inte att rekommendera. Dels har akterspegelsgivare tjockare gods under kristallen än vad en 20-gradig eller 8-gradig pottgivare har. En pottgivare är avsedd för invändigt, horisontellt montage i en enkelskrovad plastbåt.
www.trumman.com
Om man ska köpa ett nytt lod och vill ha full funktion så väljer man naturligtvis inte den lösningen. Vill man komma billigt undan och t.ex. köpa ett billigare eller begagnat lod bara för att få djupet så går det att göra som jag beskrev.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av slartibartfast Visa inläggStort tack för alla svar!
Jag pratade med farsan, och han menade att ekolodet kan/bör vara så enkelt som möjligt. Typ en siffra på skärmen som anger djup vore tillräckligt. Chirp är alltså inte nödvändigt. Bifogat är en bild på båten. Den är 13 meter lång (eller var det 11?) och väger omkring 6 ton fullastad. Skrovet är i glasfiber, och han har byggt en vattentank längst ner i båten, så kan vara lite meckigt att få dit givaren. Nån typ av alternativ montering av aktergivare kanske vore en idé. Som synes på bilderna nedan, så har båttypen ingen egentlig akterspegel.
Raymarine A67 har medföljande kartor och jag skulle få ett sånt + inombordsgivare för ca 880 €. Köper jag ett Lowrance elite 5, tex, så får jag det för ca 500 €, men då kostar kartorna 200 €, så priset är ungefär samma oavsett. Sen verkar det vara krångligare med givaren till Lowrance, enligt försäljaren.
[ATTACH=CONFIG]78209[/ATTACH]
http://image.nettix.fi/extra/boatimg...da2ca10d3c.jpg
Ännu en gång påpekar jag att det enda alternativet som fungerar i din 11-13 meter långa båt är en genomgående givare (Thru-Hull givare). Troligtvis är båten 4 - 7 cm tjock i botten och där kan båtbotten vara laminerad av lager på lager av icke polyestermättad glasfiberväv. Inga ekolodssignaler tränger igenom en sådan båtbotten...
Om du nu väljer en brons- eller plastgivare är beroende på vilket ekolod, fabrikat och modell du väljer. Det finns genomgående givare som mäter både djup, fart och distans som exempelvis Airmar DST800. Viktigt är att givaren passar till det ekolod du väljer...
Old Firehand
Senast ändrad av Old Firehand; 2015-05-08, 09:37.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inläggHar själv inga erfarenheter av hur det funkar, men det ska gå att montera givaren i ett lodrätt rör som är fyllt med någon typ av olja(kanske epoxy eller polyester funkar med?). Man plastar fast röret på insidan av båtbotten på ett lämpligt ställe och stoppar in givaren i röret som sedan tätas om man använder olja(epoxy- eller polyestergjutningen behöver förstås inte tätas permanent då den blir fast efter härdningen).
Ditt förslag att montera givaren i ett vätskefyllt rör fastlimmat mot insidan av skrovet fungerar utmärkt i enkelskrovade plastbåtar med en skrovlutning som helst inte är större än givarens halva konvinkel. Monterar man givaren invändigt i en plastbåt bör man vara extra noggrann med att testa sig fram tills man hittar en monteringsyta på insidan av skrovet där givarens signaler inte störs av alltför turbulent vatten. Ricinolja brukar många båtägare använda att fylla röret med vid denna typ av invändigt givaremontage...
När man söker efter en bra montageyta kan man med ekolodet påslaget ha givaren i en plastpåse fylld med vatten och sedan flytta plastpåsen fram och tillbaka mot insidan av båtbotten tills man hittar en yta där man ser att ekolodet ger bra retursignaler från sjöbotten vid olika djup och farter. ...
Old Firehand
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Natehunter Visa inläggHar ett humminbird med sidescan där jag har satt givaren på insidan av glasfiberskrovet med sika. Fungerar jättebra!
Det ända som blir lite fel är vatten temperaturen(går att lösa med temp givare på utsidan). Annars får jag jättebra ekolodsbild/sidescanbild upp till ca 23 knop, sedan kommer det lite störningar.
( kör du 2D på samma givare och får in betet i den konen utan problem?)
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mikl22Hej!
Jag har precis skaffat mitt första ekolod till en båt jag tagit över från min far, ett begagnat...5 Foton-
Kanal: Elektronik
2024-07-14, 19:30 -
-
Svar till Lowrance elite ti9-2 problemav Mikl22Tack för svaren!
Jag höjde positionen på givaren ungefär 1cm och sen gjorde jag om elen under...1 Foto-
2024-07-15, 21:06 -
-
av Jocke12458Har en frontmonterad Motorguide xi5 som funkat felfritt i 2 år. Första turen i år var motorn helt stendöd,...1 Foto
-
2024-04-26, 06:02 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
|
1 020 svar
127 769 visningar
0 gillar