batterier till 24v frontare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

batterier till 24v frontare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• batterier till 24v frontare

har en 24v 80 pundare minnkota frontare på min tracker laker.

fick nya batterier idag. varta professional dual purpose 75ah. lite klent tycker jag det verkar.
    hur länge kan jag tänkas köra på det om jag trollar i ca 1,5 knop.

ska jag försöka å byta upp till 2st varta 105ah istället för å va säker på att ja kan trolla en heldag?

Lakern är inte så tung, det beror på hur mycket det blåser. Men vill du behålla god livslängd på batterierna och inte dra ur dem för mycket är det läge att byta till 2x105. Det blir väl en avvägning mot utrymme också beroende på vart du monterar dem. Har du dragit nya grövre elkablar för den elmotorn? Kommer inte de båtarna med en klenare 12v?

Kommentera

Jag har beslutat mig för att byta upp till 2 105ah batterier. Ja får offra lite stuvutrymme men de e det värt. Blir 16mm2 kabel draget hela vägen. Men det blir ju rätt korta kablar då jag har batterierna fram. Ca 1,5m långa. Så spänningsfall blir ju minimalt.

Kommentera

[QUOTE=gös ingvar;989676]har en 24v 80 pundare minnkota frontare på min tracker laker.

fick nya batterier idag. varta professional dual purpose 75ah. lite klent tycker jag det verkar.
        hur länge kan jag tänkas köra på det om jag trollar i ca 1,5 knop.

ska jag försöka å byta upp till 2st varta 105ah istället för å va säker på att ja kan trolla en heldag?[/QUOTE]

Hej Gös-Ingvar;

För att få svar på din fråga måste du berätta om vilket hastighetsläge du kör på och vilken strömförbrukning motorn har vid just detta hastighetsläge. När du kommit fram till att du kör på läge 2 och strömförbrukningen är 14 ampere vid 24 volt (två seriekopplade 12-voltsbatterier) och du har 75 Ah tillgängligt dividerar du 75 med 14 och får en körtid på maximalt 5,3 timmar, men då är båda batterierna helt slutkörda. I praktiken får du aldrig köra slut på batterierna!

Om du ska trolla en hel dag och köra vid 24 volt och förbruka 14 ampere/timme då bör du köpa 4 st 105 Ah batterier. Då har du 210 ampere tillgängligt vid 24 volt och kan då köra 210:14 = 15 eller i praktiken helt problemfritt i cirka 10 timmar.

Welcome to the Silent World!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2015-04-24, 16:45.

Kommentera

Tack så mycket leif.
          Jag ska helt klart överväga 4st batterier, eller 2 till då. Problemet blir ju bara var jag ska ha dom haha.

Blir nog å snickra lite. Fan lakern börjar redan bli för liten.

Kommentera

Ursprungligen postat av gös ingvar Visa inlägg
            Tack så mycket leif.
            Jag ska helt klart överväga 4st batterier, eller 2 till då. Problemet blir ju bara var jag ska ha dom haha.

Blir nog å snickra lite. Fan lakern börjar redan bli för liten.
            Hej Gös-Ingvar;

Du kan bygga en låda med gångjärnsförsett lock. På locket kan du limma fast ett liggunderlag att sitta på och du har en sittplats till i båten. I lådan kan du ställa batterierna under framtida fisketurer.

Welcome to the Silent World!

Old Firehand

Kommentera

Om du ska ha riktiga batterier så ska du köpa 4st Trojan 125. Dom är 6v st och klarar av en urladdning på 75amp i 125 min. Har aldrig kört slut på ett batteri pack.
              Jag har ändå kört 12 timmars pass i 0.7-1.1knop i 10 sek/m. Men dom väger 33kg st.

Smakar det så kostar det.

Har en laddare fastmonterad i båten som lätt laddar upp dom på 10tim.

Vad kan man mer önska?

Kommentera

Ursprungligen postat av Still Searching Visa inlägg
                Vad kan man mer önska?
                En jäkligt fet plånbok...

Kommentera

Det är bara jobba mer. Dagen är ju ändå förstörd när man åker till jobbet.

Nä! När jag fiskar gädda på våren snittar jag 15-20 dagar på en månad när det är läge.
                  Snålar man med materialet och köper grejer som precis klarar ett normalt pass så har man ju inge marginaler.

Ska man göra något ska det minst vara 3ggr överdimensionerad annars funkar det inte i längden
                  Man kan lägga hur mycket pengar på båten och stora bensinmotorn men när det kommer till tex batterierna får det inte kosta

Kommentera

Ursprungligen postat av Still Searching Visa inlägg
                    Dagen är ju ändå förstörd när man åker till jobbet.

.......

Snålar man med materialet och köper grejer som precis klarar ett normalt pass så har man ju inge marginaler.
                    De två vettigaste sakerna jag läst på internet den här månaden.
                    Lite OnTopic så kan ja väll tillägga att jag personligen aldrig skulle vilja ha en så pass fin båt och sen inte kunna dra iväg på en tvådagars om de inte finns ström på plats, visserligen kanske man kan låna extra batterier av nån polare eller nått om man ska iväg men vafan, ta i så de smakar blod i munnen, betala dyrt o gråt en gång.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 774 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17