Problem att ladda batteriet fullt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem att ladda batteriet fullt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det är ett marin och fritidsbatteri. Som jag nämnde ovan är det köpt tillsammans med elmotorn på Marin & Fritid i Örebro.

En liten update för de som är intresserade: När jag kom hem vid strax innan 18 lyste laddningslampan fortfarande. Jag plockade bort laddaren och satte tillbaks den igen. Det tog ca 10 sek sedan lyste lampan som indikerar att batteriet var fulladdat. Kändes lite skönt men vi får väl se vad nästa fisketur visar vad gäller batteriets kapacitet.

Vad har ni för tankar kring denna utveckling?

Kommentera

Du borde nog skaffa en multimeter o mäta spänningen i batteriet för o inte bli besviken när du kommer ut med båten. Finns för en billig slant. Typ claes olsson, biltema etc.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mack10 Visa inlägg
        Vad har ni för tankar kring denna utveckling?
        Hur det än blir så blir du en erfarenhet rikare. Vi har nog alla gjort samma misstag att köra slut på ett batteri. Försök skaffa en laddare med rekond funktion också.

Här har du massa roligt att läsa.

Kommentera

Hej!

Alltid trist när saker och ting inte fungerar som man tänkt. Speciellt när man drömt, funderat & klurat på hur kul och bra det ska bli. Batteri kan vara lite knöligt men en bra regel är att ha med sig två batteri ut och en multimeter så att du slipper köra något riktigt tomt, då håller de längre. Sedan kan det diskuteras huruvida man kan mäta på ett batteri som varit i drift en längre tid, de ska vad jag förstått mätas på när de vilat en stund för att få en korrekt mätning.

Hur som haver, två batteri, kör inte slut på dem, blir bäst för plånboken!

PS. Såhär tror jag att det är, någon lärd får gärna rätta mig!
          Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Nått du kan tänka på är att känner du att motorn känns slöare efter en tids fiske, då har du dragit ur ditt batteri på tok för långt.
            Mao är det svårt att avgöra när det är dags att avbryta , tyvärr.

Kommentera

Min C-Tek laddare slutar ladda ibland, visar enbart samma laddikon hela tiden.
              Brukar dra ut kontakten och sen sätta tillbaka den, sen startar allt igen.
              Det fungerar på min laddare, vet ej om det är ett vanligt fel.

Kommentera

För bästa livslängd så är 50% urladdning lämpligt.
                Sen skall man fort ladda upp batteriet efter urladdning , extra bråttom är det om man laddat ur väldigt mycket.
                Har ni en bit bra hem kan det vara en god lösning att ordna kablage så man kan lyfta in dom i skuffen på bilen och koppla in dom till elsystemet.
                Är det en längre tur är dom desutom fulladade sen och behöver inte ens laddas upp med laddaren.
                En bra lösning för t.ex semestertrippen också.

Sen kan man byta batterikemi också
                LiFePO4 celler säls till golfbilar,elmoppar och så kan cyclas djupare så det är ju ett bra alternativ.

Dessa är ganska kompitabla med blybatteriers spänningsnivåer , däremot bör man kanske köpa en
                riktig laddare till dom

Kommentera

Ursprungligen postat av K.B Visa inlägg
                  Min C-Tek laddare slutar ladda ibland, visar enbart samma laddikon hela tiden.
                  Brukar dra ut kontakten och sen sätta tillbaka den, sen startar allt igen.
                  Det fungerar på min laddare, vet ej om det är ett vanligt fel.
                  Det vet jag en som hade en ctek som laddar 3,6 har råkat ut för på större batterier. Helt enkelt för dålig fart i laddaren mot batteri. Laddaren kan ladda och sen hänga kvar i en fas eller sluta ladda och visa rött.
                  Alumacraft så klart!

Kommentera

Update nr. 2:
                    Var ute ca 3 timmar igår och körde långsam trolling på lägsta växeln men testade naturligtvis att "gasa på" på femman också och det funkade problemfritt. Verkar inte som batteriet tagit överdriven skada och när jag kollade laddningen imorse var batteriet återigen fulladdat.
                    Kommer dock att inhandla ett batteri till och ev. även andra attiraljer som föreslås ovan. Tack för era svar och förslag!

P.S. En gädda blev det :-) D.S.

Kommentera

Jag monterade en voltmeter med knapp så att jag kan kolla spänningen när jag vill.
                      Voltmetern som är ip68 ,dvs tål vatten hyfsat kostade 268 kr på Erlandssons brygga. Hittade även vattentät knapp.
                      Senast ändrad av mickedykare; 2015-04-16, 11:22.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 769 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17