humminbird helix 5 si gps vs lowrance ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

humminbird helix 5 si gps vs lowrance ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• humminbird helix 5 si gps vs lowrance ?

Nu är de så att jag har tänkt investera i ett nytt ekolod till våren då jag nu har ett garmin echomap 50s som inte är mycket till attt fiska med !

Mina användningsområden är att för de första börja göra en karta över min sjö med djup grund fiskeplatser osv, då den inte finns i sjökort. sen så är de att söka upp fisk för jigg och vertikaljigg fiske även en heldel göstrolling!

jag vill ju ha sidescan och för att ha ett lod med det i ett vettigt pris är de ända jag har hittat ett Humminbird helix 5 si, ska man ha ett liknande vad jag förstått i tex lowrance så är det minst det dubbla ?

någon som kan något om detta ekolod eller om ni har några andra tips på lösningar av ekolod ?

Du får hva du betaler for.

I de fleste tilfeller er 2D (vanlig ekkolodd) den klart viktigste delen av hva du ønsker å se på. Sidescan/Sideimage er hyggelig og til hjelp, men erstatter på ingen måte 2D. Med bare en skjerm, vil du med andre ord ende opp med å splitte skjermen med 2D og SS/SI. Dette er absolutt ikke ideelt, fordi skjermen nå begynner å bli veldig liten og du må velge om du vil ha en splitt som er best for 2D (vertikal splitt) eller SS/SI (horisontal splitt). Dette er grunnen til at jeg helt klart anbefaler å bruke to skjermer til en slik kombinasjon, og da ser du i praksis på modeller som kan settes i nettverk med hverandre og dermed dele en (eller flere) ekkoloddgiver. Både Garmin (Gpsmap), Lowrance (HDS) og Humminbird (7xx og oppover) har gode alternativer for dette, men som du sier er prisen det dobbelte av en Helix, egentlig er den firedobbelt siden skjerm nummer to koster penger den også...

Helix er en fin liten sak, men skjermen er bare 5" og i tillegg er den "widescreen". Formatet på skjermen er fint for SI, og ikke fult så fint for kart og 2D. Men jeg begynner å komme i en alder hvor jeg må ha briller for å se små ting, så kom deg til en butikk og prøv selv for dine øyne er kanskje bedre enn mine. Prøv de forskjellige variantene av skjermdeling og se selv, med omtrent den avstanden til skjermen som du kommer til å ha i praksis i din båt.

En ting som kan være verdt å ta med i regnestykket ditt, er at programvare for å lage (fine) kart til Humminbird fort koster 2500,- Programvare for å lage (fine) kart til Lowrance koster fra 0,-(Insight Genesis) til 1100,- (Reefmaster). Du kan bruke Reefmaster med Humminbird også, men layouten på kartene blir litt enklere siden Humminbird dessverre ikke har fulgt Lowrance sitt eksempel og offentliggjort sitt interne kartformat.

Moral: Er lommeboken smal og synet godt, kjøp Helix. Er lommeboken bedre, men synet dårligere, kjøp noe annet.
    Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
    1 020 svar
    127 789 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Team Colibri