Vad får/missar jag om jag väljer HB 999 eller 998? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad får/missar jag om jag väljer HB 999 eller 998?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad får/missar jag om jag väljer HB 999 eller 998?

Funderar på ett lite större lod, nu med SI. Optimalt för mina ögon men knappat plånbok vore Onix.
    Men en 999 eller 998 i HD-utförande får lov att duga

- men vilken ska jag ha, vad skiljer primärt? vad vinner jag/går jag miste om i fall jag väljer den ena framför den andra? Skulle någon välja en 998 före en 999? -why?

Jag har läst någonstans på FS om detta men var? Sökte nån timme igår utan att hitta. Hittade lite diffust om dem i går på amerikanska webbsidor:

998: Extern PGS, har kontakt som kan nätverka direkt,
    999: Intern GPS, behöver adapter för att nätverka. Snabbare processor (märks det?)

Har de båda XHS-9-HDSI-180 (T) givaren och ger samma bildkvalité eller kör någon med den kompakta givaren? (CSI?)

Har nu en 597c HD DI combo - kan den vara på i aktern medan de ovan kör SI midskepps, d v s kan man stänga av 200 kHz givaren i SI loden? - är väl tyvärr bara Onix som klarar det så man får säkert interferens...

Ingen som kan bjuda på input eller en länk?

Kommentera

998 er utgått modell, 999 er aktuell modell. Forskjellene har du forsåvidt nevnt selv, men en annen forskjell bør være prisen.
      Du vil i praksis finne disse med litt ymse givere, både den enklere SI-giveren og den dyrere. Jeg har prøvd den kompakte giveren, og ved mindre du skal montere på en elmotor hadde jeg stått over den.

Nei, du kan ikke slå av 200 kHz og ha SI. Du har helt rett i at det kun er ONIX du kan gjøre dette på.

Litt på siden: ONIX og ION er i praksis et generasjonsskifte hos Humminbird, så disse to har veldig lite til felles med øvrige modeller. Teknologien i disse kommer fra et selskap som Johnson Group (som eier Hum) kjøpte opp for noen år siden som het GeoNav. Det vil være naturlig om Hum etterhvert bruker dette også nedover i modellseriene, nå som de har fått ONIX til å fungere etter hensikten. Alle (nesten) de andre merkene har fornyet teknologien sin kraftig de siste par årene, så Hum må rett og slett gjøre det samme om de skal henge med.
      Team Colibri

Kommentera

Tack Erik! Ungefär som jag misstänkte. Funderade lite mer, min 597 har en 200 khz givare på "bara" 25 grader (å 16 grader på 455 khz) kan det tänkas vara smalt nokk för att inte interferera med en SI-givare midskepps - i alla fall vid grundare fiske...?

Annars får man väl köra ett ekolod i taget, 597 i aktern under färd och 999/998 under fisket, då 597 får plottra/stängas av.

Tyvärr så förlorar jag väl SI-bredd om jag kör 998/999 med SI/2d under vertikalfisket? (å mina taskiga syn behöver SI i stor skala!)

Om jag ska tolka ditt senare inlägg drastiskt så bör man kanske vänta eller köpa ONIX/ION snarare än att lägga dyra slantar på en lite annan (äldre) teknik som i 999:an...?
        Senast ändrad av anteman; 2016-07-19, 00:59.

Kommentera

Nå er det ikke noen hemmelighet at jeg har litt kontakt inn mot flere av produsentene av marin elektronikk, men dersom Hum har en plan om å "skrote" eksisterende 6xx-11xx så hadde de neppe fortalt det til en som skriver om slike ting. Så jeg vet ikke noe om dette, det bare virker som den logiske veien å gå for Hum. Opprinnelig ble nok GeoNav kjøpt for å få innpass i saltvannsmarkedet, men så fant de sikkert ut det samme som feks Navico med Lowrance og Simrad, nemlig at det er dyrt å ha to merker uten å kunne gjenbruke hardware og software merkene i mellom. Skal de fullføre den tanken, vil det naturlige steget være å la Helix være den første i en serie med rimelige modeller med den gamle teknologien, og komme inn med flere ONIX-liknende modeller så du sitter igjen med to serier. ONIX ble utvidet med et par modeller i vinter uten touch, og jeg tror altså at dette er veien de vil gå. (Noe annet blir rett og slett for dyrt.) Men jeg vet altså ikke, dette er bare spekulasjon fra min side. Husk på at det har tatt Humminbird 2-3 år å få ONIX til å fungere som den skal (akkurat som Lowrance slet med HDS en stund i 2009-2010), så om dette skjer i 2016 eller 2018 er ikke godt å si. Jeg tror dog at det vil skje.

Angående konevinkel, så husk på at Humminbird måler dette på en annen måte enn for eksempel Lowrance og Airmar. Så 25 grader hos Humminbird er ikke det samme som 25 grader hos Lowrance. 25 grader med Humminbird er virkelig smalt (som du sier), mens det er bredt med Lowrance/ Airmar. Jeg er altså enig med deg i at din gamle giver ikke er ideell for vertikalfiske. Jeg vil bare understreke forskjellen mellom merkene her, for det er mange som går seg litt vill når de skal sammenlikne feks Humminbird sine givere med Airmar.

Jeg vet ikke hvilke givere fra Airmar du kan bruke på 597. Men det kan være en ide å se om noen av de kan løse utfordringen. For hvis du feks kan bruke en Airmar P66 på 50 kHz med din 597, kan du bruke den som 2D og 999 som SI uten forstyrrelser. Jeg kjenner ikke 597 godt, så jeg aner ikke om dette kan fungere, men det kan være verdt et forsøk. (Jeg brukte selv P66 med Humminbird da jeg kjørte med Hum, men den gangen vertikalfisket jeg ikke.)

Det begynner å bli noen år siden jeg var skikkelig inne i Humminbird, så vi får se om noen av Hum-fansene kan komme med litt info her.
          Team Colibri

Kommentera

Jag tycker du gör det riktigt bra även om du känner dig ringrostig på HB! Ja inte lätt detta, ska kolla på P66/50 khz, synd att inte säg, 180khz finns...

Kommentera

Det finnes. For Hum betyr det en ONIX med DSM modulen (CHIRP) og en Airmar high CHiRP giver ala B175HW. 30 for ONIX, 30 for modul og 12 for giveren.
              Team Colibri

Kommentera

B175HW var inte gratis precis!
                Vad jag behöver (?) är en billig aktergivare som funkar med 597 c Hd Di och ger en 2d bild med en frekvens som kan användas när 998/999 sidoser midskepps... Så jag får en stor fin SI-bild på de senare, P66 kanske men är 50 khz och givarvinkeln lämpad för vertikalfisket...?

För visst är det så att en 998/999 som kör SI/2d ger en mindre SI-bild än om bara körd på Si? Höjd på bilden har ju mindre betydelse men om SI-bilden skalas ned så får jag problem med min dåliga syn, min närskärpa...
                Senast ändrad av anteman; 2015-03-22, 15:05.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                1 020 svar
                127 769 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Team Colibri  
                Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17