Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kartlösning till Lowrance Elite-5
Collapse
X
-
-
Tack för att du rätar ut frågetecknen Erik!
Vad besviken jag blir på Lowrance. Känns som att de å ena sidan bjuder till och öppnar en stor del av IG gratis samtidigt som man å andra sidan stänger möjligheten för oss som har 2-3 år gamla enheter. Hade lite smått planerat att skaffa en hds 7 och köra elite 5 som plotter med möjligheten att doppa i givaren vid sidan när det är gösfiske på schemat. Nu sprack den planen och spontant känns det som att Lowrance dödade sitt eget försprång mot Humminbird.
Kommentera
-
Håller med dig, tråkigt att de stänger oss ute. De hoppas väl på nyförsäljning.
Sen måste de ju dra linjen någonstans och nu blev det mitt framför näsan på oss som har Lowrance Elite 5.
Navionics känns tyvärr inte som ett alternativ, dels dålig täckning och dels i mina ögon löjligt dyrt för ett 3-4 år gammalt lod som fortfarande säljs i handeln.Senast ändrad av Demeter; 2015-03-16, 19:06.
Kommentera
-
Dags att spetsa till tråden lite då kanske:
Jag är ute efter djupkartor för Lowrance Elite 5 främst över Vombsjön, Sövdesjön och Ringsjön i Skåne. Någon som sitter på delbara djupkartor över dessa sjöar så är jag villig att betala en rimlig peng för dessa.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inläggTack för att du rätar ut frågetecknen Erik!
Vad besviken jag blir på Lowrance. Känns som att de å ena sidan bjuder till och öppnar en stor del av IG gratis samtidigt som man å andra sidan stänger möjligheten för oss som har 2-3 år gamla enheter. Hade lite smått planerat att skaffa en hds 7 och köra elite 5 som plotter med möjligheten att doppa i givaren vid sidan när det är gösfiske på schemat. Nu sprack den planen och spontant känns det som att Lowrance dödade sitt eget försprång mot Humminbird.
Garmin går stikk motsatt vei, og er i steden i ferd med å stenge ute alle kart som ikke lages av folk som betaler penger til Garmin for å få lov til å lage kart til deres modeller. (Og da snakker vi ikke 49 USD i året, mer 2000 USD i året pluss 5000 USD i engangskostnad.)
Humminbird kjøpte programvaren Dr Depth og omdøpte den til Autochart. I prosessen fjernet de muligheten til å bruke data fra andre merker, og muligheten for eksport til LCM-formatet som fungerer på eldre Lowrance. Så mens du før kunne ha Lowrance i en båt og Humminbird i en annen, og bruke ett program for å lage kart til begge, må du nå låse deg til ett merke eller kun bruke data fra den ene, til kart for den ene.
Furuno har ikke mulighet for egne kart i det hele tatt.
Raymarine har ikke mulighet for egne kart, men er i hvertfall i ferd med å utvide utvalget med blant andre egne svenske kart. (Saltvann foreløpig.)
Kommentera
-
Beställt delar till en data-logger nu så imorgon blir det till att bygga! :-)
Kommentera
-
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Demeter Visa inläggDå var den klar och funkar utmärkt, dags att börja logga!
[ATTACH=CONFIG]77044[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]77045[/ATTACH]
Kommentera
-
Ska ju ut och logga snart, då måste det vara klart! ;-)
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mikl22Hej!
Jag har precis skaffat mitt första ekolod till en båt jag tagit över från min far, ett begagnat...5 Foton-
Kanal: Elektronik
2024-07-14, 19:30 -
-
Svar till Lowrance elite ti9-2 problemav Mikl22Tack för svaren!
Jag höjde positionen på givaren ungefär 1cm och sen gjorde jag om elen under...1 Foto-
2024-07-15, 21:06 -
-
av Jocke12458Har en frontmonterad Motorguide xi5 som funkat felfritt i 2 år. Första turen i år var motorn helt stendöd,...1 Foto
-
2024-04-26, 06:02 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
|
1 020 svar
127 763 visningar
0 gillar