Lowrance elite 5 chirp vs Humminbird Helix 5 si - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance elite 5 chirp vs Humminbird Helix 5 si

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lowrance elite 5 chirp vs Humminbird Helix 5 si

Som rubriken lyder, vilket lod ska jag välja?
    Vill bara ha 1 lod i båten som ska vara allround. Vilket är bäst egentligen? Hur står sig Insight genesis jämfört med Humminbird autochart?
    Att göra egna djupkartor är något som lockar, men insight har månadsavgift samtidigt som autochart har en engångsavgift om jag förstått det rätt?

Ber om ursäkt för en ekolodstråd till men har suttit i några dagar och försökt "läsa på" men det är ju en djungel och slutar med att jag ändå tvekar tillslut, känner mig fortfarande för osäker för att slå till!

Mvh / OGN

Skal du ha SideImaging/ Sidescan i denne prisklassen er det egentlig ikke noe vettugt alternativ til Helix.

Ser vi bort i fra det er Elite 5 CHIRP bedre enn Helixen på de fleste områder. Utvalget kart er mye større, enten du vil kjøpe de eller lage de selv. Navionics, Insight Genesis eller Reefmaster. Du kan fint bruke gratisutgaven av Insight Genesis, eller lage alt selv med Reefmaster. (IG har forresten ikke månedsavgift, men en årsavgift på 50 USD hvis du ikke vil bruke gratisversjonen som deler data med andre brukere.) Det vanlige ekkoloddet er bedre, uten at det betyr så mye rent praktisk hvis du fisker mest på grunnere vann enn 20-30 meter. Skjermformatet til Eliten er bedre for både kart og ekkolodd, mens Helixens brede (men lave) skjerm selvfølgelig er bedre til SideImaging.
    Senast ändrad av Team Colibri; 2015-03-14, 22:58.
    Team Colibri

Kommentera

Perfekt att de va du som svara, du verkar ha koll colibri

Så enda alternativet till en Helix är sidescan enligt dig?

Helix
      + Sidescan
      + Widescreen

Chirp
      + Ekolodsdelen men bara 20-30 meter+ ?
      + Bättre skärm ( för ekolod och karta )

Jag fiskar bara i insjöar och djup på 20m+ är inte intressant för mig, blir då Helix ett bättre alternativ? (om man bortser från att autochart kostar pengar)
      Har du fiskat något med hjälp at SI, är det något man har användning för eller blir det bara överflödigt på mina små vatten?

Mvh OGN

Kommentera

Skärmen tycker jag ser snyggare ut på Helix.
        Upplösningen är högre på den också. Sen ang. formatet är det ju en annan femma. Jag vill nog påstå att ska man ha splitscreen känns liggande format mkt vettigare än att dela en Elite 5 i 2 delar. Jag har själv en Elite 5 så det är ingen bashing på gång
        Stora nackdelarna med Helix är ju egentligen att den skulle varit större (gäller även elite) och att den inte går att nätverka (gäller även elite)

Största skillnaden i upplevelse mellan loden tror jag i verkligheten lär vara avsaknaden av IG på Helixen och avsaknaden av SI på Eliten.

Helix sitter på en ohotad position prismässigt vad gäller en enhet med SI på det priset den ligger på. Det finns ingen annan modell som ens ligger i närheten i pris som har SI.

Kommentera

Nettopp, er SI viktigst innenfor prisklassen, er løpet kjørt før det har begynt.

For å se på kart er skjermens HØYDE viktigere enn bredden, særlig ved "kurs opp". Det er mye viktigere å se hva som er foran båten, enn hva som er rundt den. Det samme gjelder ved 2D-ekkolodd, skjermens høyde er det som betyr noe, for alt annet er bare historikk. En høyere skjerm gir bedre relativ oppløsning i forhold til vannsøylen. Skal du skvise inn 20 meter med vannsøyle på en skjerm som er 5 cm høy, blir den relative oppløsningen dårligere enn dersom skjermen er 10 cm høy.

Så spørsmålet er egentlig hva som er viktigst for akkurat deg, hva du ønsker å prioritere. I prisklassen vi snakker om her, må du nødvendigvis prioritere det ene over det andre, uten at det betyr at den ene enheten er dårligere enn den andre.

Ja, jeg bruker riktignok Lowrance sin Sidescann. Men den er flittig i bruk ved både spinnfiske, vertikalfiske og trolling. Men jeg har endel mer skjermflate enn deg å spre ting på, så jeg vet ikke helt om det blir direkte sammenlikningsbart. Å kjøre kart, 2D og SI på en Helix samtidig blir bare tull, ved mindre du har syn som en ørn.
          Team Colibri

Kommentera

Kommer ju inte köra alla samtidigt, kanske DI och SI samtidigt... Plottern kommer jag mest använda för att åka till djupkanter, spara platser jag vill återvända till... Sen när man väl är där så kommer man ju bara köra DI SI. Så tror jag iaf, fiskar ju inte i några större sjöar...
            Det enda riktiga minuset är att man inte kan skapa djupkartor gratis på helix...
            Senast ändrad av OGN; 2015-03-15, 15:32.

Kommentera

Vill bara kolla om du har sett helixen live å sett hur den är med splitscreen.

För jag tycker iaf att den blir nästan obrukbar om man ska splitta SI och 2D.
              SI blir sjukt smal och 2D är väl fortf duglig.

Men ne, tycker att idén att erbjuda sideimage i den prisklassen är väldigt bra och gillar helixen. Men i praktiken funkar det inte hela vägen med så liten skärm:/

Mina 2 cent

Kommentera

Nej de har jag inte, och jag har aldrig använt splitscreen ens så tackar och tar emot alla åsikter Hur skulle du göra då, chirp eller helix?

Kommentera

Köra si och 2d samtidigt på en helix duger utmärkt om man inte tänkt vertikala. Si behöver du ju inte ha på om du ankrat för å spinn fiska, då räcker de me lite 2d för å veta lite djup.

Har du inte haft något liknande innan så kommer du inte ha ont av storleken.
                  Alla som kommenterar negativt om storlekn gör det enbart för att dom själva kör me större lod.
                  Jag kör onix10 och 898 nu, men har tidigare haft "små" lod och inte gnydde jag över storleken på dom då iaf.

Kommentera

Gös ingvar: Har du sett bilden på en helix med splitt på SI/2d?

TS:
                    Jag anser att det blir såpass dåligt om man splittar med 2d/SI på Helix att det inte är värt att köpa med SI.
                    Är inte så insatt i för-/nack-delar med Insight eller Autochart så kan inte väga in det.
                    Men jag skulle köpt en Helix. Gillade gränssnittet, skärmen och upplösningen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 713 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17