Lowrance elite 5 chirp vs Humminbird Helix 5 si - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance elite 5 chirp vs Humminbird Helix 5 si

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Okej! sak samma, blir en Helix 5 SI... En bekant ska på besök i Canada och då tänkte jag såklart att han skulle få ta med sig ekolodet till sverige

Har sett att det finns en tråd ang att köpa ekolod i nordamerika/england men hittar ingen information om just Helix 5. Humminbird verkar ju ha nån nordamrikamsk/internationel spärr på sina? Gäller det samma sak för Helix, eller fungerar dom som Lowrance Elite serie att det inte finns på så billiga ekolod?

Kommentera

Hej, kapar in mig på samma tråd här ang. SI-lod. Har just nu ett gammalt Lowrance Elite-5x men är sugen på SideImage. Jag är nybörjare på ekolod men vad jag har förstått hittills så skulle det vara möjligt att köra 2D med skvallerfönstret på mitt elite 5x och ha t.ex. en Helix 5 SI/GPS bredvid utan att de stör ut varandra eller? SI verkar ju köra på 455kHz och 2D på Eliten på 200Khz eller 83Khz. Sedan kanske det blir bökigt med två skärmar och två givare, men va tror ni är det en bra lösning eller ska jag gå upp på en allt-i-ett lösning typ 899cxi eller Lowrance HDS 9? Kommer ju undan med drygt 6000 kr för Helix5 + Elite-5X lösningen gentemot 14-20000kr för allt-i-ett. Någon annan aspekt som jag ska beakta med två olika lod bredvid varandra?
      Tacksam för alla svar

Kommentera

Helix sender på 200 kHz også ved bruk av SI/DI, du kan ikke slå av 200 Khz. Så den eneste måten du kan få til det du ønsker er ved å bruke Lowrancen på 83 kHz.
        Team Colibri

Kommentera

Ok, tack. Då kanske jag introducerar mer strul om jag skulle råka slå över till 200kHz på Elite-5X så att den stör ut DI/SI på andtra lodet. Kanske bara dumsnålt då att inte satsa på ett bra större kombi-ekolod nu då jag har köpt en ny båt...hmm

Kommentera

Någon här på forumet hade kört 2 lod utan problem med Helix SI. Sök på forumet så hittar du nog den tråden.

Kommentera

Ja, jag såg den tråden. Lite lur på om den inte blir en HDS-7 gen3 istället, så kör jag elite-5x som portabelt lod vid ismete o så istället. Har dock Minnkota PD55 så egentligen är väl nåt Humminbird lod mer framtidssäkert om jag skulle vilja ha iPilot Link i framtiden och det verkar ju Lowrance inte stödja... men är väl mest SI och plotter som jag vill åt nu känns det som. Om jag köper en HDS-7 och har givaren bak, kan jag då köpa en till givare och koppla in den på mitt Zbait fäste för vertikalfiske eller är det kanske bättre att ha structure scan givaren på zbait (vid relingen)? Tänkte att om jag ska åka runt och reka med SI och sedan vill köra lite vertikal-släpp.

Kommentera

Pratade med en kille på söders fiske som gav förslaget på Humminbird 899cxi + SI/combo-givare + enkel 2D givare och antingen switch eller y-kontakt för att switcha mellan givarna eller köra båda samtidigt för ev. prickskytte. Alltså 899cxi med 2 olika humminb givare, vilket inte stör ut varandra då om jag kör 2d givaren på Zbait-fästet (relingen) och SI/combo givaren i aktern. Nån som kör så och har erfarenheter av det?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                1 020 svar
                127 718 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Team Colibri  
                Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17