Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Insight Genesis, nu med flertal gratis funktioner.
Collapse
X
-
[FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
-Ta med skräpet hem.
-Var ödmjuk.
-Njut. Sluta hetsa o stressa.
-En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]
http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...
-
Det fortsätter att vara hyffsat random vilka loggningar som inte funkar. Senaste turen, som bestod i spinn/jiggfiske, gjorde jag för säkerhets skull så att jag loggade under förflyttningarna och sparade loggningen när jag ankrade.
På det viset blev det ju fler loggade filer och jag tänkte mig att felmarginalen kanske blev mindre.
Av nio inspelade filer gick inte nr 2,4,6 och 8 igenom...
GPS signalen bör det ju inte vara (eftersom den funkade både innan och efter).
Strömförsörjningen borde det inte heller vara med tanke på att den funkade både innan o efter.
Jag är iofs jätteglad över de kartor jag skapat hittills, riktiga ögonöppnare, men tråkigt om hälften blir ogjort. Det tar ju då dubbelt så många turer att få ihop en duglig karta...
Waypoints. Det var ju bara att högerklicka i kartan i merge läge. Återstår att se om den waypointmarkeringen följer med när man genererar kartan som skall ner på kortet...[FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
-Ta med skräpet hem.
-Var ödmjuk.
-En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]
Kommentera
-
Mattias, den allra sista mjukvaran skall ha löst allt vad jag har hört, jag har inte haft några som haft problem efter den uppdateringen.. Det enda jag hört är att vissa SD-kort typer kan orsaka problem precis vad du skriver, testa att byt kort modell, köp inget höghastighets kort då dom verkar varit mest problem med på ELite maskinerna.
mvh
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Navico.com Visa inläggMattias, den allra sista mjukvaran skall ha löst allt vad jag har hört, jag har inte haft några som haft problem efter den uppdateringen.. Det enda jag hört är att vissa SD-kort typer kan orsaka problem precis vad du skriver, testa att byt kort modell, köp inget höghastighets kort då dom verkar varit mest problem med på ELite maskinerna.
mvh
Kortet är ett SanDisk 16 gb micro sd hc1. Bör detta vara ett problem? Jag har inget annat kort tillgängligt att testa med i nuläget.
Den senaste uppdateringen har jag installerat ett flertal gånger.
Kommentera
-
Efter gårdagens fisketur/loggning kan jag börja ana ett mönster i vilka filer som det blir fel på. Känns nästan lite doh!...
Nå. De filer där jag finåkt i 2-3 knop över ett intressant område, gärna i rutmönster, så har gått bra. I flera av de vatten jag fiskar ligger en begränsning i motorstyrka/hastighet varpå jag har en 4 hk. Men uppenbarligen händer det nåt när jag kör så fort Marinern orkar knuffa min Linder 440 Fishing (5-6 knop en bra dag), för det är DE loggningsfilerna som det blir nåt paj på...[FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
-Ta med skräpet hem.
-Var ödmjuk.
Kommentera
-
IG godtar filer opp til ca 20 knop, men det ligger et automatisert system i IG som avviser filer hvor enten ekkolodd- eller GPS-kvaliteten blir ansett for dårlig til å lage gode kart med. Typisk eksempel er et ekkoloddbilde som fylles med støy i høyere fart, da sliter IG med å lese bunnlinjen i filen og avviser den.
Noe man skal være litt obs på, særlig på små båter, er at akterenden på båten typisk graver seg ned når farten øker. Da endres giverens vinkel i forhold til bunnen, giveren ender opp med å sende signalet mer fremover enn når båten ligger vannrett. Dette påvirker selvfølgelig hva ekkoloddet igjen oppfatter som dybden, det kan fort bli både 10 og 20% feil.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av KnudorFnugelfufen Visa inläggEfter gårdagens fisketur/loggning kan jag börja ana ett mönster i vilka filer som det blir fel på. Känns nästan lite doh!...
Nå. De filer där jag finåkt i 2-3 knop över ett intressant område, gärna i rutmönster, så har gått bra. I flera av de vatten jag fiskar ligger en begränsning i motorstyrka/hastighet varpå jag har en 4 hk. Men uppenbarligen händer det nåt när jag kör så fort Marinern orkar knuffa min Linder 440 Fishing (5-6 knop en bra dag), för det är DE loggningsfilerna som det blir nåt paj på...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mikl22Hej!
Jag har precis skaffat mitt första ekolod till en båt jag tagit över från min far, ett begagnat...5 Foton-
Kanal: Elektronik
2024-07-14, 19:30 -
-
Svar till Lowrance elite ti9-2 problemav Mikl22Tack för svaren!
Jag höjde positionen på givaren ungefär 1cm och sen gjorde jag om elen under...1 Foto-
2024-07-15, 21:06 -
-
av Jocke12458Har en frontmonterad Motorguide xi5 som funkat felfritt i 2 år. Första turen i år var motorn helt stendöd,...1 Foto
-
2024-04-26, 06:02 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
|
1 020 svar
127 891 visningar
0 gillar