Större batteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Större batteri

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Större batteri

Hej.

Jag fiskar mycket med portabel ekolod (HDS 5 gen2) och har länge använt Biltemas blyaccumulator på 18ah som funkat fint.
    Nu i år ska jag byta upp mig till en HDS 9 touch gen 3 som drar betydligt mer ström, som mest runt 1,5A.
    Då bli blyaccumulatorn för liten, behöver runt 30Ah. Jag kan ju parallell koppla två blyaccumulatorer men det blir ganska klumpigt.
    Är det nån som kört med Biltemas underhållsfria batterier för sitt ekolod? Dessa finns på 30Ah

Har svårt att fatta om detta är ett startbatteri, Jag misstänker dock att dom inte klarar djupurladdningar så bra..

Det är ett "förbrukningsbatteri" gissar att det är rätt vanliga som budget alternativ till elmotorer med, jag kör då med ett. Sen ska man ju inte djupurladda "vanliga" bly batterier oavsett om man vill att de ska leva ett tag, men lär ju inte vara sämre än det batteriet du använt tidigare.

Kommentera

Jag blev tipsad här på FS om att köpa dom gula på biltema som tål djupurladdning ett par gånger till elmotorn i sommras.

Dom borde funka ypperligt till ditt ekolod.

Så jag fick förklarat är att man ska ha fritidsbatterin i båten som tål djupurladdning ett par gånger och hällre att batteriet är för kraftigt än för klent så håller det längre.

Senast ändrad av trigger; 2015-02-27, 09:51.

Kommentera

Har också läst att AGM eller Gel är att föredra då de klarar urladdningar bättre. De är bara så jäkla dyra samt att det är svårt att få tag i runt 30Ah de flesta verkar vara betydligt större. Vilket blir lite klumpigt för en portabel lösning. Men om nu Biltemas 30Ah är ett fritidsbatteri så är det perfekt storlek till bra pris..👍

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
        1 020 svar
        127 769 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Team Colibri  
        Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17