Lowerance Elite 5 HDI - 50/200 455/800 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowerance Elite 5 HDI - 50/200 455/800

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lowerance Elite 5 HDI - 50/200 455/800

Hej på er,

Jag kunde inte låta bli utan slog till på en Elite 5 Hdi på jula idag, som ska få ersätta mitt elite 5x hdi som faktiskt bara är ett par månader gammalt!

Dock var det 50/200 455/800 kHz givaren som följde med i det paketet. Har idag 83/200 455/800 givaren till mitt och tror väl att det är den som är mest lämpad för fiske i våra insjöar om jag förstått rätt?

Jag har egentligen två funderingar om så är fallet, ska jag helt enkelt byta givare sinsemellan, då jag ska sälja mitt 5x och skicka med 50/200 till min polare som ska köpa det?

Eller ska jag sälja det som det är och försöka kränga 50/200 givaren separat, köpa en 83/200, och förhoppningsvis få en slant emellan? Baserat på att det faktiskt finns en marknad för den som motiverar skillnaden i nypris mellan de två givarna där 50/200 455/800 verkar ligga på dubbla priset? Varför gör den det föresten?

Blev lite rörigt märker jag, men hoppas nån är med på noterna

//Eric

Forskjellen rent teknisk er konevinkelen, og kvaliteten på det kjeramiske elementet. Jeg har brukt begge giverne, både på Elite HDI og på HDS.

Til trolling er 50/200 et vel så bra alternativ som 83/200, fordi 83/200 rett og slett får vel vid kone for en båt som er i konstant bevegelse. 83/200 er best for vertikalfiske, spesielt der man fisker grunnere enn 20-30 meter.
    Team Colibri

Kommentera

För egen del kommer det användas mer för vertikalfiske, så då känns ju som sagt 83/200 mest rätt. Då återstår egentligen bara funderingarna kring om det finns en marknad för att sälja en 50/200 för vettig peng. Får väl prova att lägga ut den på annons! Vad kan vara ett skäligt pris för en oanvänd givare?

Kommentera

La vantarna på ett exemplar tidigare i veckan och här kommer första frågan:

Uppdatera mjukvaran, mest en allmän fråga, men om jag laddar ner den senaste uppdateringen får jag då med tidigare uppdateringar?

T.ex denna som ska vara senaste - http://www.lowrance.com/sv-SE/Softwa...ates/Elite-40/

Andra frågan:

Om jag vid ett senare tillfälle skulle vilja spela in material och eventuellt hoppa in på djupkarta.se-projektet, duger det med vilket microSD-kort som helst? Tror jag ska ha något microSDHC på 4 eller 8GB liggandes någonstans...

Tredje frågan:

Fanns det något tillägg där man kunde se aktuell batteristatus eller var det möjligtvis på något annat lod?
        Senast ändrad av Guest; 2015-01-04, 00:52.

Kommentera

Ja, den siste oppdateringen inneholder alt som har vært i tidligere oppdateringer.
          I prinsippet ja, det meste av minnekort egner seg til å logge data med. Jeg bruker selv 8GB og det holder i flere dager før det må tømmes.
          Ja, du kan legge opp tilførselsspenning som overlegg på skjermen på samme måte som feks dybde og hastighet. (Tilførselsspenning er rent teknisk ikke helt det samme som batteristatus, men det er det nærmeste du kommer i dette tilfellet. Du kan kjøpe eget utstyr for batteriovervåkning, men det er rimelig overkill i de fleste mindre båter.)
          Team Colibri

Kommentera

Tack för svar, uppdaterade lodet och det gick smärtfritt men hittar tyvärr inte vart man kan aktivera visningen av spänningen från batteriet? Dessutom så verkar det inte som att det går att ändra från engelska till svenska i menyspråket, det gick innan uppdateringen dock...

Edit: Startade om lodet och letade runt lite i menyerna och nu är alla hittills kända problem lösta, nu ska jag bara hitta en smidig glidskena, finns det färdiga att köpa?
            Senast ändrad av Guest; 2015-01-04, 15:36.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hesten Visa inlägg
              Tack för svar, uppdaterade lodet och det gick smärtfritt men hittar tyvärr inte vart man kan aktivera visningen av spänningen från batteriet? Dessutom så verkar det inte som att det går att ändra från engelska till svenska i menyspråket, det gick innan uppdateringen dock...
              Spänningen kan du få fram såhär: Klicka på Menu, sedan datalager, ställ in, sedan menu knappen, lägg till, omgivning och bocka i spänning.

Språket ändrar du under Inställningar > System > Språk.

Kommentera

Vad kan jag behöva för kartor för kusten? Fiskar först och främst i Blekinge skärgård men kommer även fiska en del uppe i Småland. Om jag förstått det rätt så kommer jag inte kunna logga någonting för eget bruk i skärgården enligt lag, inga "undantag"?

Kommentera

Ursprungligen postat av Hesten Visa inlägg
                  Fanns det något tillägg där man kunde se aktuell batteristatus eller var det möjligtvis på något annat lod?
                  På mitt gamla Mark 5x kunde man välja "isfiskeläge" eller något liknande och då kom det upp en batterisymbol om det är de du tänker på, har inte kollat om det finns det läget på Elite 5 HDI. Men kör efter spänningen och skippa ev batterisymbol.
                  Alla fiskar är drömfiskar

Kommentera

Hvis ikke jeg tar helt feil, står det på side 14 i instruksjonsboken, ellers er sikkert Ludvig på riktig spor.

Av kart til saltvann, (selv det dere svensker kaller saltvann) så er det Navionics+ med SonarCharts du skal ha.
                    Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 858 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri