Ja den här tabellen hittade jag angående vilospänning, saxat ur: http://www.kennethshem.se/laddablybatt.htm Om han sitter och förmedlar sanningen vet jag inte men han vet klart mer än jag (vilket inte säger mycket, men ändå...)
"...Det enda sättet är att mäta batterispänningen och jämföra den med nedanstående tabell. För att det ska fungera så måste ni koppla bort batteriet helt från alla belastningar, hur små de än är. Sedan måste det stå i minst tre timmar och helst ett helt dygn! ..."
"...OBS! Den här tabellen gäller för slutna batterier med flytande syra. Har ni ett gelbatteri så stämmer inte tabellen. Gelbatterier har ca 0,3 volt högre spänning vid alla laddningsnivåer!
0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 volt
..."
Det som oroar (bara lite) här är att enligt denna tabell så var mitt gelbatteri som visade 12,51 V efter ett par timmar efter endast modest användning i lördags, urlakat till knappt 40 %... skulle nog mäta idag på nytt efter god vila om det inte vore så att det står på laddning redan...
Batteriel är intressant...
En elektriker hade avlidit, och en kamrat ville hedra honom vid båren.
- Ja du Oskar, kring dig har det alltid varit spänning.
- Du följde aldrig med strömmen, men tog gärna kontakt.
- Du hade energi och kom aldrig på sladden.
- Men så gick en propp, du gjorde en halvvolt och nu är du jordad.
Vi andra laddar om!
"...Det enda sättet är att mäta batterispänningen och jämföra den med nedanstående tabell. För att det ska fungera så måste ni koppla bort batteriet helt från alla belastningar, hur små de än är. Sedan måste det stå i minst tre timmar och helst ett helt dygn! ..."
"...OBS! Den här tabellen gäller för slutna batterier med flytande syra. Har ni ett gelbatteri så stämmer inte tabellen. Gelbatterier har ca 0,3 volt högre spänning vid alla laddningsnivåer!
0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 volt
..."
Det som oroar (bara lite) här är att enligt denna tabell så var mitt gelbatteri som visade 12,51 V efter ett par timmar efter endast modest användning i lördags, urlakat till knappt 40 %... skulle nog mäta idag på nytt efter god vila om det inte vore så att det står på laddning redan...
Batteriel är intressant...
En elektriker hade avlidit, och en kamrat ville hedra honom vid båren.
- Ja du Oskar, kring dig har det alltid varit spänning.
- Du följde aldrig med strömmen, men tog gärna kontakt.
- Du hade energi och kom aldrig på sladden.
- Men så gick en propp, du gjorde en halvvolt och nu är du jordad.
Vi andra laddar om!
Kommentera