Ekolod... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ekolod...

Har aldrig använt ekolod till mer än att se djup å karta, men för ungefär 1-2 årsen gav även gps modulen upp. Den är från tiden då man inte hade inbyggd gps antenn. Så nu tänkte jag skaffa ett nytt ordentligt. Mest för att de är kul att testa nya grejor, men även för att se om de kan bli roligare att leta upp fisken.

Jag har letat runt å fattar inte ett skit... Men de jag förstått är att de är ganska användbart att ha sideimaging, men hur funkar de? Är de lönt att ha till torsk fiske?
    Har förstått att de är en till givare som man kopplar in till lodet, men funkar de till alla? (Om nu lodet stöder de dvs)

Även hört bra om downscan, men de har nästan alla nya ekolod nu verkar de som.

De jag tänkt testa med ekolodet är att vertikala gös å lite ordentligare torsk fiske. De har funkat galet bra med den gamla, men jag stör mig på att gpsen inte fungerar å att man måste bläddra igenom menyerna i en vecka för att komma till de man vill. De har jag hört blivit bättre med dem nya också.

Så vilket skulle ni rekommenderat för först och främst torsk fisket? Bedriver allt möjligt fiske, så kommer använda den till att testa vertikala gös å borre osv också.

Finns säkerligen massa såna här trådar, men att hitta en där de står om just de ekolodet jag söker är svårt att hitta..
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Torsk er noe jeg fisker etter på 0-80 meters dyp. Til det er det greit med et ekkolodd som takler Airmar sine givere for litt dypere vann slik som P66 (aktermontert) eller B60 (gjennomgående). Alternativt, og dyrerer, ekkolodd som takler CHIRP-giverne fra samme produsent. Ulempen med feks P66 er at den ikke er egnet for vertikalfiske etter gjørs, fordi den har ganske smal konevinkel på 200 kHz som typisk er den frekvensen du bruker ved vertikalfisket siden den gir mer detaljer på grunt vann enn lavere frekvenser. Nå fisker du neppe torsk og gjørs på samme tur (?), men et alternativ som er verdt å tenke på er å bruke to ekkoloddgivere alt ettersom hva du skal fiske etter den dagen. Er ekkoloddet et Lowrance HDS, kan en P66 og en HST-WSTBL være gode alternativer. P66 på dypere vann, og WSTBL på grunt vann vann. (Jeg har tre givere på min egen båt, nettopp for å bruke den giveren som passer til "dagens fiske", men jeg er nok litt over middels interessert.)

SideScan for å finne torsk er på kanten til unødvendig. Unntaket kan være vinterstid da torsken står inne på grunna og spiser krabber. Å finne enkeltfisk dypere enn ca 30 meters dyp med SideScan er i praksis ikke veldig aktuelt. Derimot bruker jeg Downscan ved fiske etter torsk, for å finne bunntyper som holder fisk. For å se selve fisken bruker jeg det vanlige ekkoloddet, selv om du forsåvidt kan se de på downscan også.

Du sier lite om budsjettet ditt, men Lowrance HDS, Simrad NSS Evo2 og Garmin GPSMAP xs-serie er alle gode alternativer. Garmin bør brukes med en CHIRP-giver fra Airmar ala TM150M (aktermontert) eller B150M (gjennomgående), HDS kan også brukes med CHIRP med en modul som heter Sonarhub, mens Simrad NSS Evo2 i likhet med Garmin GPSMAP har CHIRP innebygget og bare trenger giveren.

For skannende ekkolodd (sidescan/ downscan) trenger HDS og GPSMAP en modul, mens NSS Evo2 og HDS Touch har dette innebygget og trenger bare giveren.
    Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
    1 020 svar
    127 793 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Team Colibri