Lowrance Elite 4x - fel på skärm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance Elite 4x - fel på skärm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lowrance Elite 4x - fel på skärm

Som rubriken säger. Rätt som det är då jag är ute så bestämmer sig lodet för att bara visa en 0,5m eller en meter och skärmen visar bara klutter.

Det går över efter ett tag, hittils, men jag förstår inte varför det uppstår eller varför det blir bra igen.

följande tror jag att jag noterat.
    - Oftast spelar det ingen roll om jag byter mellan KHz:en på lodet. Blir ingen skillnad.
    - Ibland kan 200Khz vara dåligt och 85 fungera.
    - Hjälper oftast inte med att stänga av starta upp igen. Någon gång har det hjälpt.
    - Har försökt att torka av ekolodsgivaren då det uppstått men utan märkbart resultat.
    - Ekolodsgivaren sitter på akterspegeln och min tvåtaktare gör akterspegeln rätt skitig så därav tanken att det möjligen kunnat vara skräp på givaren.
    - Motorn är en Mariner tvåtaktare från början på nittiotalet.
    - Kablaget är inte separerat under motorbrunnen utan det ligger lite "hur som" där och givarkabeln är original längd på dvs alldeles för lång för min lilla båt. Är det en ledtråd kanske??
    - Båten är en Crescent 432 så det är inte mycket plats att spela på då givarkabeln i princip måste gå i närheten av kablaget till motorreglage kablaget. Har ekolodet på styrpulpeten.
    - Ekolodet är kanske tre år.

Någon som har en idé?
    __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Händer mig också, att de visar 0,5-1m och att bilden fryser sig. Dock bara i början när jag startar upp den, ibland väntar jag några sekunder så börjar bilden röra sig igen och allt är fixat. Annars startar jag bara om den så fungerar det. Konstigt.. Man kan ju kolla till givaren o vrida på den lite så kanske det ordnar sig. Ibland händer det mig att jag får röra till o vrida givaren lite så blir de bättre. Är inte så insatt i ekolod, så någon som är mer insatt får gärna hojta till.

Kommentera

Samma symtom på mitt 4x med 90% vid start visar den 0.0-1m med klutter för att sedan hoppa igång riktigt efter några min. Ibland kommer det tillbaka utan förvarning. Oftast går det att göra en återställning och det funkar igen. Men har tröttnat på den och låter det vara igång så hoppar det oftast tillbaks själv. Gissar på mjukvaran (som inte går att uppgradera.. Suck) har bytt givare med samma resultat.

Kommentera

Elite 4 hadde sine svakheter.
        At det er "klutter" ved oppstart og så retter seg er fordi den bruker litt tid på å finne bunnen og justere seg inn. Når dette skjer underveis, er det fordi den mister bunnen, og begynner justeringsprosessen på nytt. Prinsippet er forsåvidt det samme for alle ekkolodd med automatisert software. At ekkoloddet mister bunnen under veis er nesten alltid en konsekvens av dårlig plassering eller justering av giveren. Prøv å flytte den 3-5mm nedover, eventuelt sideveis. Alle ekkoloddgivere er følsomme for luft, så pass på at det ikke er riller eller andre ujevnheter i skroget foran giveren.
        Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
        1 020 svar
        127 749 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Team Colibri