Hjälp med Lowrance HDI Elite 7 tack! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med Lowrance HDI Elite 7 tack!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med Lowrance HDI Elite 7 tack!

Hej!

Har ett Lowrance HDI Elite 7 som jag vill använda dels för navigering via gps (fick navigera med mobilen i dimman på Finjasjön för en tid sedan....) och dels skapa djupkartor med.

Fråga 1: Vilken karta skall jag köpa för enbart ren navigering (se var jag befinner mig i förhållande till land) i Skåne och Småland upp till Jönköping.
    Behövs/finns extern antenn till gps:en, och var köper jag en sådan samt ungefärligt pris?

Fråga 2: Om jag vill göra en djupkarta över exempelvis Västersjön, Skåne, berätta steg för steg vad jag måste köpa/ladda hem för att detta skall låta sig göras?

Tack på förhand
    Ronsve

1. Navionics+. Om du trenger ekstern antenne kommer an på plasseringen av enheten. Står den i et styrhus kan det være nødvendig, men ofte ikke. Vil du ha det så er det en Point-1 du skal ha, samt et NMEA2000-starter kit for å koble alt sammen.
    2. Det finnes egne tråder for Insight Genesis, Reefmaster og djupkarta.se her på forumet. Alle er ganske utførlige med tanke på hvordan du bruker alternativene.
    Team Colibri

Kommentera

1 Skulle inte rekommendera att köpa Navionics+, jag köpte den för
      att få tillgång till sjöar (som en baskarta) över mellansverige.
      Men det enda som är med är dom stora sjöarna och dom med farled.

2 Gå med i djupkarta.se där finns din sjö med och över 200 till.
      Det är bara att börja logga så får du tillgång till data, logga även andra sjöar!

Nu är det ju någon som har gjort stora delar av din sjö redan.
      Click image for larger version

Name:	DSC_0110.jpg
Views:	1
Size:	994,2 KB
ID:	1775620

Kommentera

Gå in på djupkarta.se och ta kontakt med Kallin, berra2323 här på FS. Du får veta allt du behöver veta för att skicka in din första loggning och sedan har du tillgång till ett otal djupkartor och kan hjälpa till att bygga på den banken samtidigt som du själv kan dra nytta av den.

Kommentera

Ok, tack för alla tips, men en fråga kvarstår:

Om jag loggar djup och position så är det inga konstigheter för mig. Men hur f-n ;-) vet exempelvis Insight
          Genesis eller Reefmaster vilken sjö det gäller eller hur mina värden skall placeras i förhållande till sjöns strandkontur?
          Hämtas dessa uppgifter från annat håll eller måste jag ha en korrekt bild på själva sjön på minneskortet när jag börjar?
          Denna fråga är den stora frågan för mig?

Kommentera

Hej!
            Vet inte om jag missförstod frågan, men dina loggdata från ekolodet inkluderar ju positionsdata, så IG / Reefmaster använder dessa för att lägga dina loggar "i rätt sjö", från de filer du laddat upp. I Reefmaster behöver man sedan komplettera med att skapa en begränsning av sjön, dvs rita en strandlinje (görs exempelvis i Google earth). I IG så är det ju Navico som ser till att fixa strandlinjerna. Ibland har de dock slarvat med detta och då får man maila dem så fixar de till det.

Kommentera

Hej! Ok, tack så mycket! Då vet jag!

Tight lines
              Ronny/

Kommentera

Lånar tråden!

Nu har jag en M45 Ctek laddare till mitt tudor marinbatteri på 80AH. Fiskar typ varannan dag och batteriet lyser ej grönt. När ja kör trolling o kör i 3ans växel med min watersnake 54 så varar bara batteriet i 2h typ, katastrof.. Vill ha långa fiskedagar. Så nu till frågan, är det batteriet som är knas eller laddaren min? Batteriet står på laddning hela tiden. Tack!

Kommentera

Hvor gammelt er batteriet ditt?
                  3,6A er ikke enormt med trøkk hvis du skal lade et 80A batteri fra mer eller mindre tomt til fult. Fra halvfult batteri til 100% bruker laderen din 11+ timer, mer hvis ladingen skjer utendørs. (Kalde batterier lader dårlig.) Jeg hadde både skiftet til en kraftigere lader og byttet ut batteriet som høyst sannsynlig er kjørt.
                  Team Colibri

Kommentera

Batteriet är köpt den 27 maj i år. Så kan ju knappt vara batteriet? Vad tror ni om M100 Ctek? Hur lång tid tar det att ladda batteriet fullt då? Laddar hemma i lägenheten.
                    Senast ändrad av johanbergqvist; 2014-11-11, 16:01.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 774 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17