LOWRANCE Elite-4HDI G1 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

LOWRANCE Elite-4HDI G1

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• LOWRANCE Elite-4HDI G1

Dessa ekolods/plotter trådar :-)

Har en Elite Mark 5x som följt med i ett båtköp, men skulle vilja uppgradera mig till färg om inte annat.

Kommer att vara en basic användare. Men är lite sugen på kombi plotter/ekolod
    Kikar på LOWRANCE Elite-4HDI G1 2500 kr
    Kombinerat ekolod/plotter är dock lite orolig att det är lite litet?
    Samtidigt så antar jag att jag måste köpa till sjökort för att få plotter att fungera. och då lär pengen inte hamna på 2500 kr totalt

Jag kommer så gott som uteslutande fiska i sjön sommen vilket borde vara kartan Navionics Sweden West S/Vän-#2 för 1350 kr.

Pengen skulle då bli i runda slängar 4000 kr.
    Idag som navigator så använder jag min samsung tillsammans med Marine Navigator.
    Men gissar väl att de kartorna inte går att föra över till Lowrance?

En lätt rörig postning kanske
    Frågorna.

1.Ett bra val för mig?
    LOWRANCE Elite-4HDI G1

2. Ni som har den upplever inte den som för liten?

3. Jag kommer så gott som uteslutande fiska i sjön sommen vilket borde vara kartan Navionics Sweden West S/Vän-#2 för 1350 kr ?

4. Smålänningen.
    Idag som navigator så använder jag min samsung tillsammans med Marine Navigator.
    Men gissar väl att de kartorna inte går att föra över till Lowrance?

1- høres sånn ut, men vurder skjermstørrelsen.
    2- jeg ser heller på min HDS 8 med 8,4" skjerm kontra Elite 4 HDI sin 4,3" skjerm, men nå er det en aldri så liten prisforskjell her også.
    3- ukjent, men det ser du fort i webappen på Navionics.com
    4- nei

Oppsøk en butikk som har Elite 4 HDI utstilt så du kan gjøre en skikkelig vurdering av skjermstørrelsen, gjerne opp mot feks Elite 5 HDI eller ta med din egen Mark. På kartfronten kan du også se på Insight Genesis og djupkarta.se.
    Team Colibri

Kommentera

Tack Erik, Insight låter ju som ett vettigt alternativ också.

Kommentera

usch.. gått upp till 5"
        och upptäckte nyss att G1 inte säljs längre på olssons
        sneglar nu på chirp som e nästa säljbara version gissar att basic mig inte behöver detta egentligen...
        Senast ändrad av stone127; 2014-10-10, 18:38.

Kommentera

Varför skulle du inte behöva ett Elite 5 chirp? Möjligen för att både chirp och downscan tillför väldigt lite till ditt fiske. MEN de nya kombiloden ger möjligheter med både Insight Genesis och Djupkarta.se. Började själv "färgkarriären" med ett Elit 4. Och insåg snart att skärmen var för liten för att samtidigt kolla på lod och plotter. Det var en av orsakernsa till att jag bytte upp mig till femtumsskärm. En annan var att mitt Elite 5 HDI ger möjligheter till att logga spår och skapa egna djupkartor. Basic må vara en sak, än så länge använder jag ett svartvitt femtumslod till sidogivaren när jag vertikalfiskar, vilket fungerar utmärkt.
          Men jag skulle inte tveka att skaffa ett femtums kombilod till och med till jollen, om så vore om jag skulle skaffa nytt. Fördelarna med det framför mindre och enklare lod är så stora att det inte går att försvara ett mera budgetbetonat val. Sedan kommer du säker få poster som säger att skärmar mindre än 24 tum inte är något att ha. Ta dem med ro. Du klarar dig med ett femtus kombilod, men med HDI går en gräns som du nog inte ska understiga...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
          1 020 svar
          127 779 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Team Colibri  
          Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17