Funderingar kring nytt ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderingar kring nytt ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Funderingar kring nytt ekolod

Har idag ett äldre, enklare ekolod som duger gott till att se djup. Om jag nu ska uppgradera mig så jag enklare kan se bottenstruktur, betesfisk osv. Vilken prisklass och vilka modeller lär man gå upp till? Vad är snäppet över de enklaste ekoloden?

Lowrance Elite 5 hdi med givare för 3995kr?. Färglod med plotter.

Kommentera

Lowrance elite 4x HDI har allt du verkar leta efter. Ingen plotter men det behövs inte för att se fisk. Mycket trevligare pris än 5x och den har realtidsfönster om du skulle få för dig att prickskjuta lite. Mycket trevligt lod om skärmytan räcker vilket det borde göra utan problem.

Kan iaf rekommendera Lowrance vilket lod du än väljer då jag helt klart föredrar 2d delen i Lowrance kontra Humminbird. Jag kör själv med Humminbird 999 och gillar lodet skarpt men tycker ändå att 2D:n i Lowrance är bra mycket trevligare.

Kommentera

Tak för svaren. Plotter har jag ingen större nytta av i de små sjöarna jag fiskar i.

Kommentera

Rekommenderar också att ta steget upp till ett färglod, oavsett vilket märke du satsar på.
          Lowrance Elite är trevliga och även Garmins nyare lod är bra i en vettig prisklass.
          Men satsa på ett med färg, skillnaden är väl värd de extra hundralapparna.

Prisskillnaden mellan ett rent ekolod och ett kombo (ekolod/plotter) är också väldigt liten och vore jag dig skulle jag satsa på ett kombo. Även om det inte finns sjökort till dina sjöar får du ändå möjlighet att se vart du kört vilket är bra vid t.ex. trolling. Eller att markera vissa platser med waypoints.
          Utöver det får du även ett bra instrument att hålla koll på din hastighet osv.
          Men för att ett kombo ska bli trevligt att använda bör skärmen vara minst 5 tum.

När man ändå ska köpa nytt kan det kanske även vara bra att planera för den närmsta framtiden.
          Vart och hur kommer jag att fiska mest?
          Kommer jag att vilja göra egna sjökort?
          Kommer jag att vilja ha Sidescan/Structurescan?
          Kommer jag vilja koppla ihop plotter med en frontmonterad elmotor?

Eller det kanske viktigaste av allt: Kommer jag att vilja bygga ut mitt system med ett nätverk?

Om svaret är ja på nån av ovanstående fråga skulle jag föreslå ett Lowrance HDS eller en Humminbird enhet.
          Med minsta skärmstorlek på 5 tum.

Har säkert rört till det för dig nu.....
          Lycka till!
          //Micke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
          1 020 svar
          127 735 visningar
          0 gillar