Insight genesis & navionics sjökort - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Insight genesis & navionics sjökort

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Insight genesis & navionics sjökort

Hej
    Har tidigare i år köpt ett nytt ekolod/GPS Lowrance Elite 7 HDI med ett navionics elektroniskt sjökort.
    Har testat att logga med ekolodet för att ladda upp filerna i förhoppningen att få en mer detaljerad kartbild på vissa områden.
    I köpet av navionics sjökort ingår 1 års fria uppdateringar, där finns också möjligheten att ladda upp loggfiler för att öka detaljrikedomen på sjökortet. Testade att ladda upp loggfiler till navionics men får följande svar via mail.

Dear Customer,
    Thank you for uploading your sonar logs.
    We have analyzed 8 logs you uploaded on September 29, 2014.
    • These logs are recorded with a Lowrance or Simrad device. At this time, Lowrance & Simrad can view SonarCharts™, but they do not grant permission for logs recorded in their proprietary format to be used by Navionics for improving SonarCharts™. Please contact Lowrance or Simrad with questions regarding their policy.

Your sonar logs will be saved, and in the event that it/they can be used in the future, you will be notified.
    For more information about SonarCharts™, Click here
    Please do not reply to this mail.
    Sincerely,
    Navionics.

Dvs. Navionics sjökort uppgraderade med loggfiler fungerar inte i Lowrance plottrar.

Då kan man använda Lowrance egen tjänst Insight genesis. Men ökar det på detaljrikedomen (djupkurvor osv) på navionics sjökortet eller måste man då välja bort navionics sjökortet och bara få en baskarta och detaljer bara på de positioner man har loggat?

Vet att man även kan dra nytta av andra användares data om de tillåtit det, men man vill ju öka detaljrikedomen på befintligt kort inte bygga ett nytt från noll.

Du måste välja sjökort eller djupkarta, du kan inte ha bägge samtidigt.
    Själv funderar jag på att använda mitt Elit4 till sjökortet och ha min 7a till en djupkarta, jag rekommenderar även att du ansluter dig till Djupkarta.se, själv delar jag filer både till IG och till Djupkartan.
    Senast ändrad av badpitt; 2014-10-08, 08:45.

Kommentera

Som Michael deler jeg mine loggfiler med både Insight Genesis og dybdekart.no (som er samme prisnipp som djupkarta.se men norsk).

Navionics kan ikke bruke filformatet som Lowrance og Simrad sine sonarlogger har (slg eller sl2). Jeg vet ikke om jeg synes ordlyden i den feilmeldingen du fikk var helt fair, men det er en litt annen diskusjon.

Du kan logge med Lowrance for Navionics, men da er det snakk om sporloggen, ikke sonarloggen. En sonarlogg (altså det du har logget nå) er et opptak av ekkoloddet ditt, med posisjonsdata i. En sporlogg er et opptak av kjøreruten din, med dybdemålinger. Dette høres kanskje likt ut, men som måte å lage filer på er det veldig forskjellig.

Jeg har ikke testet sporlogg-varianten selv, men på Navionics sine nettsider har de en beskrivelse av hvordan dette fungerer for HDS-seriene:

Her har du en beskrivelse på hvordan det gjøre med sporlogg:

Navionics ister ikke opp Elite HDI som kompatibel. Om det er fordi Elite ikke lagrer dybdeinformasjon i sporloggen vet jeg ikke, men det kan du selvfølgelig teste ved å laste opp en sporlogg fra din Elite.

Siden opptak av sporlogg og sonarlogg er to adskilte funksjoner, bør det i teorien være mulig å ta opp begge deler på en gang. Dvs at du kan skaffe data til djupkarta.se, Navionics og Insight Genesis samtidig og så bestemme selv hvem av de du synes gir det beste resultatet. Jeg har ikke kommet så langt at jeg har fått testet dette selv, men har en plan om å gjøre det. Tanken min er å laste opp til både IG og Navionics, og så sammenlikne kartene med hverandre på plotteren etterpå.

Her er det som sagt flere ting som kan testes og utforskes.
      Team Colibri

Kommentera

Hej och tack för svaren
        Det var som jag misstänkte, att man måste välja sjökort eller djupkarta.
        Det känns ju som att mycket av vitsen med det hela försvinner i och med detta, i alla fall för oss som fiskar i vatten där det finns bra sjökort, då vill man ju använda funktionen till att bättra på sjökortet på intressanta ställen.

När det gäller spårloggen eller tracks så tror jag faktiskt att det är med bland de filer jag laddade upp till navionics.
        Om man läser deras svar i mitt tidigare inlägg så skriver dom att jag laddat upp 8 filer, men så många sonarloggfiler fanns inte på mitt sd kort så jag misstänker att även spårfiler laddades upp.
        Anledningen till att jag inte vet säkert, är att när man har sd kortet i datorn och loggar in på navionics hemsida så "ser" navionics automatiskt vad som finns att hämta och man behöver bara trycka på upload knappen så skickas de filer som finns att skicka. Troligen är spårfilerna med bland dom.

Kommentera

Det finnes enheter hvor du kan vise to kart, men Elite HDI er ikke en av de. Men når det er sagt vil et Navionics+ kunne vise akkurat de samme dybdelinjene som kart fra Insight Genesis eller djupkarta.se så lenge grunndataene for kartet er like gode. Dvs ønsker du et "klassisk" sjøkart med masse dybdelinjer så er Navionics veien å gå, og så må man logge de områdene man vil ha skikkelige dybdelinjer (konturer) for og laste opp de opp til Navionics.
          Team Colibri

Kommentera

Dessutom är det inte tillåtet att logga kusterna i Sverige, tex tar IG inte med loggfiler från Svenska kusten, det funkar i Norge såg jag på IG social map.
            Hopas det ändrar på den lagen snart.

Kommentera

Det er ikke lov i Norge heller, uten at jeg skal utdype det noe mer.
              Team Colibri

Kommentera

Det fanns fler, kanske tricket är just att döpa loggningen efter fjordnamnet.. De tror att det är en insjö då kanske..
                Till våren skall jag testa att göra så i Sverige.

Click image for larger version

Name:	Fjord.JPG
Views:	1
Size:	100,8 KB
ID:	1775583

Kommentera

Jeg har sett at det ligger noe data fra saltvann på Social Map for Norge, men kan ikke kommentere det. Beklager.
                  Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                  1 020 svar
                  127 749 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Team Colibri