Raymarine a78 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Raymarine a78

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Raymarine a78

Hej!
    Har inskaffat mig ett multifunktionsdisplay, raymarine a78!
    Jag är helt ny på detta så lite tips på vad man kan göra med detta. Det enda jag ville ha var ekolod och plotter, men det fanns en massa andra saker som jag inte förstod mig på.
    Sen så får man gärna säga vad man själv tycker om denna aparat..
    niklas

a78 har et ok ekkolodd, bra plotter og som du sier er den en ekte multifunksjonsenhet så den kan kobles i nettverk med det meste. Pass på at du oppdaterer softwaren til Lighthouse II, den finner du på Raymarine.com. Etter oppdateringen kan du logge dybdedata med den til Navionics Update/Sonar Charts og forsåvidt også til djupkarta.se (men du kan ikke bruke kartene derfra dessverre.)

Dersom du har en motor med NMEA, kan det være verdt å se på muligheten for å koble motoren din med et NMEA2000-nettverk for å få opp motordata på skjermen. a78 er ellers kompatibel med det meste såkalte MFDer kan, dvs radar, VHF, AIS, stereo etc. Uten at jeg har sjekket, vil jeg anta den er kompatibel med CHIRP-modulen til Ray, og med Ray sin variant av Sidescan/ Downscan som også er en egen modul.

Hvilken ekkoloddgiver skal du bruke? a78 er kompatibel med det meste av Airmar sine givere, men valget av giver kommer selvfølgelig an på hva slags fiske du skal drive med.
    Team Colibri

Kommentera

Erik, jag fick med en givare och det var en CPT-100 tror jag att den hette. Hur vet man om sin motor har nmea?
      Ovh vad var det för uppdatering du menade?

Kommentera

Lighthouse er navnet på softwaren til Ray. Sist vinter fikk den en betydelig oppgradering, og siste verson heter Lighthouse II, den kan du laste ned på et minnekort her: http://raymarine.com/view/?id=3764
        Følg instruksjonene.

Jeg har listet opp fordelene med den nye softwaren et sted på bloggen, men i korte trekk er det meste endret...

CPT-100 er Raymarine sitt svar på en kombigiver, dvs en giver som både gir skannende ekkolodd som ser ned (Downscan) og tradisjonelt ekkolodd (2D). a78 har innebygget CHIRP og software for skannende ekkolodd, så du kan utnytte denne giveren fult ut uten moduler i tillegg. Skulle du senere ønske å legge til skannende ekkolodd som ser til siden (Sidescan), har Raymarine en modul for dette, og du må ha en annen giver.

Jeg mistenker at CPT-100 er svært lik giveren som følger med Ray sin "mellomklassemodell" Dragonfly. Dvs dette er en giver som egner seg meget godt for å finne fisk på dybder grunnere enn 20 meter, og som får problemer med å vise fisk og bunnstruktur på dypere vann enn rundt 40 meter. (Merk at dette er en tipp fra min side, jeg har ikke brukt CPT-100.) Du vil holde bunnen mye dypere enn dette, men jeg snakker altså om å se fisk nogenlunde sikkert. Det er verdt å merke seg at dette ikke er noe negativt ment om denne giveren, faktum er at de fleste OEM-ekkoloddgivere får problemer med å vise fisk godt på dypt vann.

På kartsiden er sannsynligvis Navionics+ ditt beste valg. Siden a78 (med oppdatert software) kan logge dybdedata for Navionics kan du forbedre dybdekartet ditt på sikt ved å logge data og laste opp til Navionics.
        Team Colibri

Kommentera

Okej!
          Då ska jag gå in och ladda ner den.
          Vi köpte till någon extra karta för 1100 spänn. den laddade vi ner på navicions hemsida.

Kommentera

När man installerar lighthouse II, ska man lägga in alla filer på samma kort som man har kartorna och det på,(alltså det kortet som man stoppar in i plottret)?

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklassandgren Visa inlägg
              När man installerar lighthouse II, ska man lägga in alla filer på samma kort som man har kartorna och det på,(alltså det kortet som man stoppar in i plottret)?
              Bruk et eget minnekort for oppdateringen.
              Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
              1 020 svar
              127 793 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Team Colibri