Båtelsfunderingar//Laddning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtelsfunderingar//Laddning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Båtelsfunderingar//Laddning

    Hej!

    Sitter och funderar lite på elen till båten. Är otroligt tacksam för alla synpunkter

    Har två batterier, ett förbrukningsbatt och ett till elmotor. Har två kopplingsplintar som alla förbrukare är anslutna till.

    Har ett specialbatteri som jag kör elmotorn på. Batteriet har endast fäste för rörkabelskor med en M8bult.

    Eftersom jag även har ett vanligt 80AH marinbatteri i båten så vill jag på ett smidigt sätt kunna styra laddningen till det batteri som mest akut behöver det (inte nödvändigtvis det med minst kräm) Så jag tänkte att en snabbkoppling typ ctek/liten truckhandske kunde vara lösningen. Mao en hane på laddningen från motorn och en hona på varje batteri.

    Det jag funderar över nu är om jag skulle kunna montera laddningens kabelskor först och sedan kabelskorna som går till elmotorn direkt utanpå. Kommer strömmen då gå direkt från bensinmotorn till elmotor och riskera att på något vis skada denna? Vad är batteriets roll i det hela?

    Existerar ens mitt problem?

    Varför är laddningskabeln från generatorn typ 1.5mm2 från fabrik när det rekommenderas ca. 6mm2?

    Vad är anledningen till att man inte kopplar laddningen från motorn direkt till kopplingsplintarna?

    Jag undrar också hur mycket en 15hk som "ska" ladda 6A kan tänkas ladda på tomgång?

    Tackar på förhand!
    Senast ändrad av Flodebanan; 2014-09-21, 20:59.
    sigpic

  • #2
    Varför inte montea ett laddrelä? Laddar det batteriet du vill prioritera och slår sen över till prio 2 batteri.
    //C
    http://sportfisher.se

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
      Varför inte montea ett laddrelä? Laddar det batteriet du vill prioritera och slår sen över till prio 2 batteri.
      //C
      Problemet är väl att vilket batteri jag prioriterar varierar
      sigpic

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
        Hej!

        Sitter och funderar lite på elen till båten. Är otroligt tacksam för alla synpunkter

        Har två batterier, ett förbrukningsbatt och ett till elmotor. Har två kopplingsplintar som alla förbrukare är anslutna till.

        Har ett specialbatteri som jag kör elmotorn på. Batteriet har endast fäste för rörkabelskor med en M8bult.

        Eftersom jag även har ett vanligt 80AH marinbatteri i båten så vill jag på ett smidigt sätt kunna styra laddningen till det batteri som mest akut behöver det (inte nödvändigtvis det med minst kräm) Så jag tänkte att en snabbkoppling typ ctek/liten truckhandske kunde vara lösningen. Mao en hane på laddningen från motorn och en hona på varje batteri?

        Det jag funderar över nu är om jag skulle kunna montera laddningens kabelskor först och sedan kabelskorna som går till elmotorn direkt utanpå? Kommer strömmen då gå direkt från bensinmotorn till elmotor och riskera att på något vis skada denna? Vad är batteriets roll i det hela?

        Existerar ens mitt problem?

        Varför är laddningskabeln från generatorn typ 1.5mm2 från fabrik när det rekommenderas ca. 6mm2?

        Vad är anledningen till att man inte kopplar laddningen från motorn direkt till kopplingsplintarna?

        Jag undrar också hur mycket en 15hk som "ska" ladda 6A kan tänkas ladda på tomgång?

        Tackar på förhand!
        Nu ska jag ge dig min uppfattning om detta. Det behöver inte vara rätt enligt skolboken för el-lära men svaren är hur jag resonerar och agerar. Svarar i tur och ordning på dina frågor som jag markerat med kraftigare ?-tecken.

        - ABSOLUT INTE

        - Ja, men det rekommenderas att man aldrig sätter sko på sko utan har polskor med flera anslutningar. Men det är att vara petnoga, enkelt svar är ja

        - Nej

        - Batteriet är din bank, utan skulle du bara kunna nyttja det bensinaren ger och det endast när den är igång

        - Nej

        - Har att göra med längden och spänningsfall. Men är osäker vilken kabel du menar med 1,5 mm2 och vilken rekommendation du menar. Rekommendationen är aldrig i mm2 utan att nyttja kabelarea som med den kabellängd du har inte överstiga 0,1 V i spänningsfall.(osäker på just värdet 0,1 men just laddning så ska man ha så lågt man bara kan för att erhålla max från sin generator)

        - Som föregående svar. Du får fler kopplingar och fler källor till spänningsfall och större risk för brott i kedjan vilket man absolut inte vill ha. Laddning ska alltid gå ostört, kortaste väg, i väl tilltagna kablar, och utan vare sig brytare säkringar eller kopplingar.

        - I princip samma tror jag om det är en modernare motor.

        Här kan du förkovra dig lite i ämnet:
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

        Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
          Problemet är väl att vilket batteri jag prioriterar varierar
          Har du en bensinmotor med elstart så ska ALLTID startbatteriet prioriteras, allt annat är bara dumt, vilket du förr eller senare kommer att erfara den hårda vägen, och det händer när det bara inte får hända, sådan är lagen till sjöss.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

          Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

          Kommentera


          • #6
            Om du har ett fräscht startbatteri och har ett relä monterat så går det snabbt att ladda upp startbatteriet efter en start.
            Därefter slår det över till förbrukningsbatteriet. Om din motor startar någorlunda snabbt vill säga.
            //C
            http://sportfisher.se

            Kommentera


            • #7
              Det finns ju reläer för båtar som prioriterar motorbatteriet före fritidsbatteriet (mer gjort för båtar man bor i men principen är den samma) det innebär att när motorn är i gång laddas bägge batterierna, när motorn stängs av kopplas det andra batteriet ifrån och det förhindrar att det andra tar ström från motorns batteri.
              Jag satte in ett sådant för många år sedan i mina föräldrars husbil när deras originalladdning av det andra batteriet slutade fungera, jag köpte reläet i en båttillbehörsaffär.
              Senast ändrad av badpitt; 2014-09-30, 09:24.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
                Om du har ett fräscht startbatteri och har ett relä monterat så går det snabbt att ladda upp startbatteriet efter en start.
                Därefter slår det över till förbrukningsbatteriet. Om din motor startar någorlunda snabbt vill säga.
                //C
                Problemet är väl kort skriver såhär.

                Ett 75/80AH räcker lång till förbrukare som syrepump och ekolod. Saker man klarar sig i princip utan om man ska trolla sista dagen med enbart elmotorn som drivkälla och halvfullt batteri. Då skulle man kanske vilja prioritera just elmotorbatteriet hela dagen. Bara som ett ex. Problemet ligger ju i att vilket batteri som ska prioriteras ändras ganska fort

                Motorn har även snörstart så problemet med batteritorsk existerar inte. Men jag förstår annars prioteringen
                sigpic

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
                  Problemet är väl kort skriver såhär.

                  Ett 75/80AH räcker lång till förbrukare som syrepump och ekolod. Saker man klarar sig i princip utan om man ska trolla sista dagen med enbart elmotorn som drivkälla och halvfullt batteri. Då skulle man kanske vilja prioritera just elmotorbatteriet hela dagen. Bara som ett ex. Problemet ligger ju i att vilket batteri som ska prioriteras ändras ganska fort

                  Motorn har även snörstart så problemet med batteritorsk existerar inte. Men jag förstår annars prioteringen
                  Då är det bättre att du monterar ett vanligt relä som du styr via en omkopplare, då kan du styra själv vilket batteri som skall laddas.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                  1 020 svar
                  127 793 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Team Colibri  
                  Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                  10 svar
                  2 898 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg byggarn
                  av byggarn
                   
                  Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10
                  32 svar
                  3 414 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Amiala
                  av Amiala
                   
                  Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                  63 svar
                  4 775 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg uffe62
                  av uffe62
                   
                  Startad av brollann, 2024-02-13, 16:40
                  3 svar
                  334 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg brollann  
                  Arbetar...
                  X