Hej!
Sitter och funderar lite på elen till båten. Är otroligt tacksam för alla synpunkter
Har två batterier, ett förbrukningsbatt och ett till elmotor. Har två kopplingsplintar som alla förbrukare är anslutna till.
Har ett specialbatteri som jag kör elmotorn på. Batteriet har endast fäste för rörkabelskor med en M8bult.
Eftersom jag även har ett vanligt 80AH marinbatteri i båten så vill jag på ett smidigt sätt kunna styra laddningen till det batteri som mest akut behöver det (inte nödvändigtvis det med minst kräm) Så jag tänkte att en snabbkoppling typ ctek/liten truckhandske kunde vara lösningen. Mao en hane på laddningen från motorn och en hona på varje batteri.
Det jag funderar över nu är om jag skulle kunna montera laddningens kabelskor först och sedan kabelskorna som går till elmotorn direkt utanpå. Kommer strömmen då gå direkt från bensinmotorn till elmotor och riskera att på något vis skada denna? Vad är batteriets roll i det hela?
Existerar ens mitt problem?
Varför är laddningskabeln från generatorn typ 1.5mm2 från fabrik när det rekommenderas ca. 6mm2?
Vad är anledningen till att man inte kopplar laddningen från motorn direkt till kopplingsplintarna?
Jag undrar också hur mycket en 15hk som "ska" ladda 6A kan tänkas ladda på tomgång?
Tackar på förhand!
Sitter och funderar lite på elen till båten. Är otroligt tacksam för alla synpunkter
Har två batterier, ett förbrukningsbatt och ett till elmotor. Har två kopplingsplintar som alla förbrukare är anslutna till.
Har ett specialbatteri som jag kör elmotorn på. Batteriet har endast fäste för rörkabelskor med en M8bult.
Eftersom jag även har ett vanligt 80AH marinbatteri i båten så vill jag på ett smidigt sätt kunna styra laddningen till det batteri som mest akut behöver det (inte nödvändigtvis det med minst kräm) Så jag tänkte att en snabbkoppling typ ctek/liten truckhandske kunde vara lösningen. Mao en hane på laddningen från motorn och en hona på varje batteri.
Det jag funderar över nu är om jag skulle kunna montera laddningens kabelskor först och sedan kabelskorna som går till elmotorn direkt utanpå. Kommer strömmen då gå direkt från bensinmotorn till elmotor och riskera att på något vis skada denna? Vad är batteriets roll i det hela?
Existerar ens mitt problem?
Varför är laddningskabeln från generatorn typ 1.5mm2 från fabrik när det rekommenderas ca. 6mm2?
Vad är anledningen till att man inte kopplar laddningen från motorn direkt till kopplingsplintarna?
Jag undrar också hur mycket en 15hk som "ska" ladda 6A kan tänkas ladda på tomgång?
Tackar på förhand!
Kommentera