Lowrance elite 7, vad behövs? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance elite 7, vad behövs?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Bry dig inte om mig Erik
    Jag är lite "färgad" då jag säljer batterier, laddare osv själv
    Ok, batterier och laddare är jag bestämt noga med att köpa i kända fabrikat men småplock mm kan nog tänkas köpas hos Biltema.
    Så jag reviderar mitt svar ovan litegrann !

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
      Vanligvis er jeg enig med Henke, men her er jeg faktisk litt uenig.

Jeg kjøper alt av batterier, kabler, kabelsko, sikringer og andre småting på Biltema. Ting som virkelig betyr noe og ikke er forbruksmateriell kjøper jeg andre steder, som koblingspaneler, bryterpaneler, batteriladere og liknende. Derimot er jeg et petimeter når det kommer til monteringen, VÆR NØYE, kjappe løsninger gir bare problemer på sikt.

Skal du få et Elite 7 til å bli portabelt slipper du ikke unna en viss grad av DIY (do it yourself). Trøsten er at 12V er rimelig enkelt å ha med å ha med å gjøre, så lenge du ikke setter tungen på både + og - samtidig er det litt begrenset hva du kan gjøre galt.... Bare husk på at elektrisitet og vann ikke er gode venner, så krympeslanger og elektrikkertape er dine beste venner. (Og kan kjøpes på Biltema.)

For min egen portabel løsning har jeg en RAM-brakett med en ekstra festekule (dvs den kulen som skal skrus fast). En kule står i båten der enheten tilbringer mesteparten av sitt liv, den andre står på en bit trykkimpregnert 2X6. Jeg har kjøpt en ekstra strømkabel og en ekstra giver, så jeg slipper å demontere det fra båten når enheten skal brukes et annet sted. Da er det bare å velge et passende batteri i boden, ta med enheten i sin RAM-brakett og treplanken og den ekstra giveren jeg har på en vakumløfter fra Biltema så er jeg klar for tur i andres båter.

Siden du sier at du ikke er teknisk, så dropp tanken på "fancy" batterier og gå for et 12-20 ampere batteri fra Biltema. De er billige så hvis du roter til ladingen er det ingen krise og med en lader av god kvalitet er brannfaren lik 0. Grovt sett kan du dele ampere på to og få antall driftstimer med en Elite 7, dvs 20 A gir deg i praksis 10 timer på vannet før du må lade. (Grovt regnet, og med litt sikkerhetsmargin.)
      Tusen tack för dina svar!

Finns det någon anledning till att köpa ett "enklare" batteri från biltema istället för att gå på ett bättre(?) med en gång?
      Huvudsaken för mig är att det ska räcka under dom timmarna man är ute och att det ska gå relativt lätt att ladda för nästa dag.
      Är kanske ute runt 6-8h. så ett 20A räcker ju gott.
      Vad behövs utöver batteriet? Ska man sätta någon brytare/säkring innan lodet?
      Sen har jag tittat lite på z-baits givarfästen för relingen och dom ser kanon ut så det kör jag på.
      Mvh.

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
        Bry dig inte om mig Erik
        Jag är lite "färgad" då jag säljer batterier, laddare osv själv
        Ok, batterier och laddare är jag bestämt noga med att köpa i kända fabrikat men småplock mm kan nog tänkas köpas hos Biltema.
        Så jag reviderar mitt svar ovan litegrann !
        Vad skulle du rekommendera för batteri till mig? Nu har jag ju fått 2 olika svar här

Mvh.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mellqvist Visa inlägg
          Tusen tack för dina svar!

Finns det någon anledning till att köpa ett "enklare" batteri från biltema istället för att gå på ett bättre(?) med en gång?
          Huvudsaken för mig är att det ska räcka under dom timmarna man är ute och att det ska gå relativt lätt att ladda för nästa dag.
          Är kanske ute runt 6-8h. så ett 20A räcker ju gott.
          Vad behövs utöver batteriet? Ska man sätta någon brytare/säkring innan lodet?
          Sen har jag tittat lite på z-baits givarfästen för relingen och dom ser kanon ut så det kör jag på.
          Mvh.
          Bare hyggelig.
          Jeg er en gjerrigknark.... I bilen til fruen har jeg satt et dyrt "merkebatteri", men ellers bruker jeg Biltemas batterier i min egen bil og i båten. For å si det enkelt, med prisene på Biltemas batterier kan jeg kjøpe 2-3 batterier for prisen av ett "merkebatteri". I båten gjør dette at jeg har to batterier fra Biltema (62Ah) som jeg bytter på gjennom sesongen. Det ene står i båten, det andre står i laderen hjemme og så bytter jeg om en gang i blant. Det som tar livet av batterier flest er å stå uten å være toppladet, og på denne måten har jeg alltid minst ett toppladet batteri. Når jeg skal på overnattingsturer setter jeg inn begge batteriene for å drifte kjølebag, lading av telefon-nettbrett-PC-DVD etc. På denne måten drar jeg ikke på vekten av ETT stort batteri hele tiden, og forlenger levetiden til batteriet. Min løsning er sikkert ikke ideell for alle, men jeg har endel strømforbrukere i båten og kjører mye trolling med en mindre motor som ikke klarer å lade mer enn strømforbruket med alt koblet inn.

Litt off topic:
          Hovedmotoren min lader nok, men den bruker jeg minst mulig av økonomiske årsaker. Å skifte en moderne firetakter på 80 HK/ 140 kg er ikke noe jeg vil gjøre oftere enn jeg må så derfor prøver jeg å holde driftstimene nede på hovedmotoren. Samtidig bruker den lille motoren på 6 HK ca 1/4 av bensinen som den store, og med så mange timer som jeg har på vannet hvert år blir det mange tusen kroner spart. Kostnaden ved å kjøpe den lille motoren sparer jeg inn i bensin alene, og så kommer lang levetid på hovedmotoren som en bonus. Min 80 HK Suzuki har nettopp passert 200 driftstimer siden den ble kjøpt i 2011/2012, den lille har flere ganger så mange timer.

Sikring på 3A og sikringsholder følger med Elite HDI. Det du trenger er ledninger for 12V, en sort og en rød, for å forlenge kabelen som følger med Eliten dersom det er nødvendig. Så trenger du kabelsko eller klyper som passer til batteriet ditt og krympeslange og tape for å forsegle sammenføyningene du har gjort. Når kablene skal skjøtes er det ideelle å lodde de, men jeg bruker stort sett kabelsko til det også. Her ser du et eksempel på kabelsko:
          60 assorterte kabelsko med isolering av krympeplast med smeltelim som gir tett forbindelse med god motstandsevne mot fukt/vann.
          Senast ändrad av Team Colibri; 2014-09-18, 10:43. Anledning: typos
          Team Colibri

Kommentera

Det är alltså inte svårare än så! haha
            Så det är onödigt med en extra säkring mellan batteriet och lodet? Tänkte om det hade behövts någon mer form av skydd?

Har tagit ditt tipps och tittat på 20ah batterier och hittat ett på biltema som jag tror skulle kunna passa? http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Res...2V-21AH-80830/

Sen att man köper en laddare till det. Såg att biltema hade även det så får bli en tur dit när lodet kommit hem
            Behöver man ha en bra brytare mellan batteriet och lodet eller räcker det med den som finns i lodet?

Du får ursäkta att jag ställer så många frågor men du ger för bra svar!
            Tack!
            Mvh

Kommentera

Det batteriet kommer til å fungere helt topp, men legg heller penger i en skikkelig batterilader. (Det er uansett noe man får mye igjen for senere i livet også, etterhvert som antall biler, båter, gressklippere og annet akkumulerer seg.) En god lader skal automatisk slå over til vedlikeholdslading, bør ha minimum lading på 6A og helst 8A og et display som viser A+V og gjerne en funksjon for batteritester også. Dette kan sikkert Henke mye mer om enn meg.

Du må ha en sikring ja, men det holder med en. Om du bruker den som følger med i pakken eller erstatter den med noe annet spiller ingen rolle. (Jeg vil faktisk fraråde å ha flere sikringer på en kurs, for det gjør bare feilsøkingen ved eventuelle problemer vanskeligere.)

Du trenger ikke noen bryter til dette. Den dagen du får dilla og skal ha mange skjermer, radar, VHF, nettverk og annet morsomt kan vi heller se på brytere og koblingspaneler.
              Senast ändrad av Team Colibri; 2014-09-18, 11:14.
              Team Colibri

Kommentera

Återigen STORT TACK! Du har räddat min dag!

Tror jag har all den kunskap jag behöver nu. Bara få hem sakerna och pilla ihop en bra lösning.

Tur att det är kul att fiska för att hålla på med utrustningen är en vetenskap.. haha

Kommentera

Ursprungligen postat av Mellqvist Visa inlägg
                  Återigen STORT TACK! Du har räddat min dag!

Tror jag har all den kunskap jag behöver nu. Bara få hem sakerna och pilla ihop en bra lösning.

Tur att det är kul att fiska för att hålla på med utrustningen är en vetenskap.. haha
                  Han är bra den där Erik i Team colibri.
                  Många många många inlägg där man sitter och småler och myser när man läser hans pedagogiska och ödmjuka förklaringar.

*tummenupp*

Senast ändrad av Bowen; 2014-09-18, 12:50.
                  Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                  &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                  ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                  Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                  1 020 svar
                  127 774 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Team Colibri