Lowrance elite 7, vad behövs? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance elite 7, vad behövs?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lowrance elite 7, vad behövs?

Hej, Har tänkt att införskaffa mig ett Lowrance elite 7 hdi för mitt fiske. Främst för vertikalfiske.
    Eftersom jag nästan är helt ny på ekolod så har jag nu läst och hämtad kunskap här på fiskesnack men jag har ändå några frågor som jag undrar över.
    Min tanke är att kunna flytta lodet mellan 2 olika båtar så smidigt som möjligt. Har sett några som byggt diverse lådor och liknande men det verkar för komplicerat för mig. Båten den kommer sitta i för tillfället är en buster L. Så någon slags montering på relingen som smidigt går att plocka bort är av intresse. Sen så hade jag tänkt sätta givaren på en "givarstång" som lätt går att ta upp och montera bort vid behov. Har letat efter ett batteri som håller under dom längre passen men som också kan laddas smidigt emellan turerna, är det litium man ska gå på?

Det jag nu undrar är vad som behövs för att få det här att funka?
    Vilken givare ska jag ha till lodet? Vilket batteri rekommenderas? Vilken säkring/brytare behövs? Vart köper man detta? Ja allt..

Förstår att det finns 100st lösningar på sånt här men jag vore otroligt tacksam för tips

Mvh!
    Senast ändrad av Mellqvist; 2014-09-17, 19:10.

Bästa rubrik jag sett.
    Och, nej tyvärr. Jag har inget "tips".

Kommentera

Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inlägg
      Bästa rubrik jag sett.
      Och, nej tyvärr. Jag har inget "tips".
      Såg nu att rubriken blev lite galen.. ska försöka ändra om jag fattar hur man gör. Tack för att du påpeka så snällt

Kommentera

Visst, var det snällt. sådär lagom trevlig ton hade jag också..

Kommentera

Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inlägg
          Visst, var det snällt. sådär lagom trevlig ton hade jag också..
          Haha det hör till

Kommentera

Har ett helt nytt elite-7 hdi som jag tänkte sälja. Är en reklamation då det var en bugg i det gamla. Lodet är helt nytt, har 2 st givare till,den ena med downscan. Givarna har ett halvår på nacken var. Hör av dig på pm om du är intresserad.

Kommentera

Ursprungligen postat av krizz Visa inlägg
              Har ett helt nytt elite-7 hdi som jag tänkte sälja. Är en reklamation då det var en bugg i det gamla. Lodet är helt nytt, har 2 st givare till,den ena med downscan. Givarna har ett halvår på nacken var. Hör av dig på pm om du är intresserad.
              Du har pm!

Kommentera

Lowrance elite 7, vad behövs?

Jag blir "lite" förvånad att du inte har hittat info på forumet ang vilket batteri, givare osv du skall ha till ditt nya ekolod.
                Allt (det är säkert) har behandlats tidigare

Så prova att bläddra igenom trådarna här på elektronikdelen en gång till så ska du nog se att det klarnar för dig !

Ett tips du kan få av mig är att inte snåla på något i utrustningsväg till din Buster L.
                Om det rör sig om val av batteri, val av batteriladdare osv välj då något av bra kvalite i ett känt fabrikat!
                Och nej, Biltema är inte ett känt fabrikat

mvh/ HenkeW
                Senast ändrad av HenkeW; 2014-09-17, 21:47.

Kommentera

Tro mig, jag har lagt många timmar på att hitta rätt men åsikterna går isär ibland vilket gör det svårt för mig som inte fattar nått om det här. Men självklart ska jag fortsätta kolla igenom

Du är inne på samma spår som mig. Vill inte ha något skit så riktar in mig på kvalité. Men det är också här det blir svårt tycker jag. Vet ju inte vad som anses vara bra kvalité så det var därför jag bad om tips. Är säker på att jag inte är den första med dom här funderingarna och är ganska säker på att det är någon här som har svaren jag söker

Tack för tipset!
                  Mvh

Kommentera

Vanligvis er jeg enig med Henke, men her er jeg faktisk litt uenig.

Jeg kjøper alt av batterier, kabler, kabelsko, sikringer og andre småting på Biltema. Ting som virkelig betyr noe og ikke er forbruksmateriell kjøper jeg andre steder, som koblingspaneler, bryterpaneler, batteriladere og liknende. Derimot er jeg et petimeter når det kommer til monteringen, VÆR NØYE, kjappe løsninger gir bare problemer på sikt.

Skal du få et Elite 7 til å bli portabelt slipper du ikke unna en viss grad av DIY (do it yourself). Trøsten er at 12V er rimelig enkelt å ha med å ha med å gjøre, så lenge du ikke setter tungen på både + og - samtidig er det litt begrenset hva du kan gjøre galt.... Bare husk på at elektrisitet og vann ikke er gode venner, så krympeslanger og elektrikkertape er dine beste venner. (Og kan kjøpes på Biltema.)

For min egen portabel løsning har jeg en RAM-brakett med en ekstra festekule (dvs den kulen som skal skrus fast). En kule står i båten der enheten tilbringer mesteparten av sitt liv, den andre står på en bit trykkimpregnert 2X6. Jeg har kjøpt en ekstra strømkabel og en ekstra giver, så jeg slipper å demontere det fra båten når enheten skal brukes et annet sted. Da er det bare å velge et passende batteri i boden, ta med enheten i sin RAM-brakett og treplanken og den ekstra giveren jeg har på en vakumløfter fra Biltema så er jeg klar for tur i andres båter.

Siden du sier at du ikke er teknisk, så dropp tanken på "fancy" batterier og gå for et 12-20 ampere batteri fra Biltema. De er billige så hvis du roter til ladingen er det ingen krise og med en lader av god kvalitet er brannfaren lik 0. Grovt sett kan du dele ampere på to og få antall driftstimer med en Elite 7, dvs 20 A gir deg i praksis 10 timer på vannet før du må lade. (Grovt regnet, og med litt sikkerhetsmargin.)
                    Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 784 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri