Vilket ekolod ska jag köpa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket ekolod ska jag köpa?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
    Fråga:
    Kan denna typ av batterier laddas ur mer än ner till 60% och om "ja" hur mycket?
    http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Res...-skoter-80810/
    Sista punkten får jag väl underkänt på, men jag erkänner - jag chansar på att det fungerar. Kommer att spara mina loggar ofta och troligen jobba med flera minneskort. Vi får se. Jag tyckte batteriet på 20Ah var för otympligt. Man kan köpa nya vid behov. Nu kan ni skälla på mig!
    MEN VAFAN ÄR DU HELT FRÅN VETTET, HAR DU INTE HÖRT ETT ORD VA VI SAGT

nää jag skämtar, Bra val av dig, en gyllene medelväg.
    Men detta hur djupt och mycket ett batteri kan laddas ur är ingen enkel fråga. Alla batterier kan laddas ur helt. Det som skiljer är hur många cykler dom tål och därmed livslängden. Tex så anger dom stora att ett visst batteri tål tex: 400 cykler till 50% urladdning. Det är en siffra som batteriet ska klara. Om du då väljer att ladda ur det till 70% varje gång så får man ut färre cykler. Tudor brukar visa detta med en graf som denna:
    Click image for larger version

Name:	Diagram_Equip_1.jpg
Views:	1
Size:	16,3 KB
ID:	1775499

Just Feltema är värdelösa på att ange liknande siffror på sina batterier. Men även tiden det är urladdat och laddningens kvalitet avgör livslängden. Man kan dock sammanfatta det hela med att ju mindre du tar ut och ju fortare du återladdar desto längre håller batteriet och vise versa. Men det är ju ett Gel och man kan gissa att runt 70-80% är nog möjligt med ok livslängd. det är vad jag kör på, batteriet är ju ganska billigt så känns inte som att man behöver gråta om det dör.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
      MEN VAFAN ÄR DU HELT FRÅN VETTET, HAR DU INTE HÖRT ETT ORD VA VI SAGT
      ...
      Haha! Där fick man sig ett gott garv!
      Tack för upplysande svar! ...och ditt stöd ;-) i denna snårskog!
      Nu fattar jag "finessen" med att ha dylika batterier på underhållsladdning när man inte använder dem.
      Har äntligen hunnit börja läsa i manualen.
      Det väntas starka vindar i helgen så det blir tyvärr inget fiske vad det ser ut som, så då hinner man väl läsa manual och dribbla med detta. Lurar just nu på det där med om man ska ha med extrasäkringar. Ska kolla runt lite, jag tror biltema hade ngn passande hållare och säkringar man kunde ha med i skutan som reserv.
      Finns det någon fara i att ha batteriet under aktersoffan bredvid bensintanken? Jag tänker bensinångor + gnistor från batteripol/kabelanslutning= pang?
      Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Ska kolla runt lite, jag tror biltema hade ngn passande hållare och säkringar man kunde ha med i skutan som reserv.
        Finns det någon fara i att ha batteriet under aktersoffan bredvid bensintanken? Jag tänker bensinångor + gnistor från batteripol/kabelanslutning= pang?
        Reservsäkringar ska alltid finnas i båten.

Angående den andra frågan så har jag inget bra svar. Men om jag ska spekulera så visst finns det en fara, men sannolikheten för sådan olycka måste vara vääääldigt liten om bara batteriet är säkrat. Finns åtskilliga båtar där ute med både tank och batteri där bak under toften.

ÄÄÄ inte fasiken ska det blåsa eller? 5-6 i medel och 10-13 m/s i byarna, men jag tänkte ut med kajaken i alla fall
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Jag har följande ekolod och gjort dessa erfarenheter:

Eagle svartvitt med relativt lågupplöst , stor skärm. Köpt i USA för 120 dollar 2011. Helt ok. På djupt sötvatten så blir det dock svårt med en klar bild utan att missa fisk. Har detta som portabelt i små sjöar.

Garmin 550C. Färg och högupplöst skärm. Även detta funkar bra. fin fin skärm och dubbla frekvenser. Delad frekvensskärm är igång hela tiden för ekona skiljer och man fattar bättre vad man ser.

Summa summarum är väl för min del att allt har fungerat oavsett vad man väljer. Det man skall undvika är de lod som bara har "direct image" bild och som försöker likna en verklighetsbild. En gös skall vara en ostbåge och inte bara en prick!!

En kompis har typen med skärm och givare i en käpp och skruvas i relingen. Detta är skit för det går inte att ha nere när man kör mer än 3 knop.

Det är min uppfattning!! En prisfråga alltså!

Kommentera

http://www.fiskesnack.com/forum/show...429#post955429
            Vet inte om länken funkar, men lite prylar har funnit ett nytt kärleksfullt hem.
            Lodet plus en ctek-laddare, en vakuumlyft och så fuskade jag och köpte på mig ett batteri på 12V 9Ah (biltema Gelbatteri till motorcykel).
            Sista punkten får jag väl underkänt på, men jag erkänner - jag chansar på att det fungerar. Kommer att spara mina loggar ofta och troligen jobba med flera minneskort. Vi får se. Jag tyckte batteriet på 20Ah var för otympligt. Man kan köpa nya vid behov. Nu kan ni skälla på mig!
            Hej och grattis till ett bra val!
            Jag har med ett elit hdi 7 lod och är för det mesta väldigt nöjd med det. Jag valde med ett biltema 9ah gel batteri just för att det var lagom stort, och det har fungerat i 8 timmars pass för mig utan bekymmer, men jag vet inte riktigt hur mycket jag har laddat ur det i och för sig, men som någon annan skrev, går det sönder får man väl köpa ett nytt då..

Vet inte var du håller till eller hur du tänkt lösa det med kartor, kan tipsa om djupkarta.se annars.. Där får du hjälp att fixa din egen

Kommentera

@Exxet Tack. Jag ska fixa säkringar. Sportigt värre å fiska kajak i de vindarna. Våra siffror är 8 i medel och 17 i byarna.
              Hemma och "pluggar" ekolod i helgen och umgås med fru och barn. Det är ju väldigt najs det också!

@2dojor Tack! Okej, då fick jag nog tag i samma batteri som du. Lite kul att chansningen verkar gå hem! Djupkarta är redan kontaktad för länge sen!
              Skitfiske till alla fattar ni la! Nu är det äntligen dags för ekolodsstudier :-)
              Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Hm.
                Vad ska hända härinne månntro?

Name:	IMAG0733.jpg
Size:	811,5 KB
ID:	1775524
                Kan man få ordning i denna röra?

Name:	IMAG0735.jpg
Size:	445,3 KB
ID:	1775525
                Så här blev det, nu kan ni skälla! ;-)

Name:	IMAG0736.jpg
Size:	860,6 KB
ID:	1775526

Kommentera

När man ansluter ett batteri... ska man koppla in minuspolen först och sedan pluspolen?
                  Sedan i med blå kontakt i enheten? Därefter startar man enheten?
                  Urkoppling.
                  Stäng av enheten. Dra ur blå kontakt. Koppla ur pluspolen först, sedan minuspolen?

Kan man köra enheten i simulatorläge utan att ha givaren ansluten?

Inget av detta nämns öht i manualen, men jag har sett ngn text om det där med polerna nånstans...

Kommentera

När man ansluter ett batteri... ska man koppla in minuspolen först och sedan pluspolen?
                    Sedan i med blå kontakt i enheten? Därefter startar man enheten?
                    Urkoppling.
                    Stäng av enheten. Dra ur blå kontakt. Koppla ur pluspolen först, sedan minuspolen?

Kan man köra enheten i simulatorläge utan att ha givaren ansluten?

Inget av detta nämns öht i manualen, men jag har sett ngn text om det där med polerna nånstans...
                    Det korte svaret; ja, på alle punkter.

I praksis spiller det ingen rolle hvilken pol du kobler til først.
                    Team Colibri

Kommentera

Tack Erik!
                      Vart skickar jag pengarna?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 718 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17