Vilket ekolod ska jag köpa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket ekolod ska jag köpa?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilket ekolod ska jag köpa?

Jag har idag förklarat för min kära hustru att familjen behöver ett ekolod (kombi).
    Det gick bättre än väntat, men jag kan inget om detta.
    Nu får det hända något, jag har tvekat länge.
    Jag fiskar i stort sett bara i insjö. Mest göstrolling.
    Största djup 38 meter.
    Kan väl hända att jag sätter 425an i havet, men vi går inte långt ut med 6 hästar bakom.
    Gissningsvis största djup ca 20-25 meter.
    Har tänkt mig att delta i projektet djupkarta.se så lodet måste lira med det. Plus att jag har tänkt loda en privat (helstängd) lite sjö åt en kompis, så jag behöver kunna göra minst ett eget sjökort.
    Budget. Helst inte mer än 8-10, men jag kan sträcka mig längre.
    Problem: jag är "ekonomisk", så jag vill ha mycket för pengarna.
    Lowrance är väl det man ska ha?
    Har tittat på:
    http://www.navalis.se/lowrance-elite...oducts_id/1492
    Ska tydligen ge tydlig bild. Antar att jag isf ska ha 83/200/455/800kHz - givaren?

http://www.navalis.se/lowrance-elite...oducts_id/1263
    Ärligt talat. 7tumsskäm är jag sugen på. Har fyllt 50 och fått fiskefeber igen på gamla dagar, men synen är ju inte som när man var 20 bast. Men var det inte HDI-loden man skulle undvika angående djupkarta.se?
    Jag ser att man kan använda en 83/200/455/800kHz - givare här så då är det väl den jag ska ha?

http://www.navalis.se/lowrance-hds-5-gen2/product_details.php/products_id/273

Snabb processor. Hur mycket nytta har man av det?

Andra förslag kan vara intressanta, men inget begagnat.

Jag är inte så bekymrad för att det kostar, bara jag blir nöjd. Vill helst inte köpa på mig ngt som "bara" funkar "hyfsat". Men å andra sidan är jag rätt snål. Tacksam för alla förslag och synpunkter!
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Bra "hva skal jeg ha spørsmål" med mye info om bruk og bruker!

Forskjellen på de tre du ser på, HDS, Elite HDI og Elite CHIRP, har jeg beskrevet her:

Alle kan brukes til å logge data for å lage dybdekart med, så lenge vi snakker om en kombienhet slik du gjør. Alle kan brukes til det du beskriver, så her vil det bli et spørsmål om smak og behag og hva DU tror du vil verdsette.

Til Elite HDI og Elite CHIRP er det de samme giverne, og det er riktig at det er 83/200/455/800-HDI som er den du skal ha. Til HDS vil jeg anbefale Airmar P66 (aktermontert) eller Airmar B60 (for gjennomgående montering) som giver til trolling.

Jeg har selv tre HDS, hvorav to HDS 5. For meg (som er kresen på elektronikk) er det helt klart verdt prisforskjellen å gå opp til HDS, men jeg er nok litt mer interessert enn de fleste.

Uansett hvilken du velger, så vær nøye med innstalleringen. Jeg tenker spesielt på det elektriske, at kabelen mellom ekkolodd og giver helst ikke skal være i direkte kontakt med andre kabler, og plassering av giveren på akterspeilet.
    Team Colibri

Kommentera

hmmm... undrar egentligen varför man tittar in på dessa trådar med frågor om ekolod.....Erik har oftast redan svarat och täckt det mesta.....Tror det är fler som tycker att det är tur vi har Erik här på forumet...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Takk for skryt, men det er bra at noen andre enn meg følger opp også.

Jeg savner egentlig litt mer "nerding" fra ProStaffs for Humminbird og Garmin her. Hvor er skrytet, skjermbildene, heftige dashbord fulle av skjermer etc? Humminbird har i praksis snudd opp ned på sin teknologi med ONIX, og Garmin har virkelig giret opp det siste året med GPSMAP xs-modellene og GCV-modulen. Raymarine her fått ny fart, og ikke minst ny kapital og kunnskap etter at det ble kjøpt opp. Furuno har alltid vært bra, og har hatt kombimodellen i ok prisklasser i et års tid allerede. Etc etc etc. Det er flere her på forumet som sitter med mye kunnskap, dessverre begynner min kunnskap å bli begrenset på enkelte merker/ modeller siden det er lenge siden jeg hadde de etter 4 år med Lowrance ombord i egne båter. Selv om jeg låner endel utstyr for egen testing og hopper ombord i andres båter uten skam for å se hvordan deres utstyr fungerer.

Dessuten hender det at jeg tar feil... Senest i går måtte jeg tåle litt kjeft på Facebook, med rette siden jeg rotet til svaret mitt på et spørsmål om forrige generasjon Elite og NMEA0183.

Nå synes sikkert mine samarbeidspartnere at det er hyggelig at jeg (og dermed de) er så synlig, men for mangfoldet hadde det vært fint med litt konkurranse. Når det er sagt er dette et av de beste forumene for ekkolodd i Skandinavia, og det er sagt i beste mening.
        Team Colibri

Kommentera

Tusen tack för ditt svar Erik!
          HDS G2 är lättare att använda?
          Om jag vill koppla på en extraskärm, tex en Ipad kan jag inte göra det på HDI men det går på HDS G2?
          Nu ska jag kolla upp Airmar P66.
          Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Menyene er mer eller mindre helt like på HDS og Elite HDI, så de er like enkle i bruk begge to. Det stemmer at du kan koble til en modul som heter GoFree WIFI til en HDS for å få bildet på en IPad, dette går ikke med Elite HDI.
            Team Colibri

Kommentera

Jag tackar allra hjärtligast!
              Det är svårt att välja!
              Gillar fortfarande stor skärm, men inser att innanmätet gör HDS till det enda vettiga valet. (?)

Kan man inte bara ansluta en Ipad med en kabel?
              Förresten. Ett lika bra alternativ är att koppla in en extra monitor.
              Jag googlade lite. Det ska gå på HDS. Men det går inte på HDI?

På båda (HDI7 och HDS5G2) står: "fartgivare tillval".
              Borde inte enheterna kunna rapportera en "GPS-fart" utan särskild givare?
              (Jag har läst nånstans om SOG och andra definitioner av fart...)

I vilka situationer har man nytta av den snabbare processorn i HDS Gen 2?
              Jag läste på din blogg att det handlar om plotterdelen, men min båt gör (normalt fiskelastad, dvs ganska tungt lastad) max 8 knop. Har man nytta av den snabba processorn då? (Det är inte ofta jag kör så fort)
              Många frågor. Hoppas du orkar!
              Senast ändrad av Abumatic220; 2014-09-17, 11:11.

Kommentera

For HDS kan du koble til flere skjermer ja, det er en av fordelene med ethernet. Mine tre HDS er alle koblet sammen med ethernet, så jeg kan velge hva jeg vil se på hvilken skjerm når. På den måten deler de ekkoloddgiver(e) og legger jeg et waypoint på en deles det på alle tre. Nå er mine skjermer en blanding av HDS Gen 1 (forrige generasjon) og HDS Gen 2 så jeg kan ikke dele kartbrikke mellom skjermene, men hvis alle hadde vært Gen 2 kunne alle skjermene delt kartbrikke fra feks Navionics. Denne formen for deling går ikke på Elite HDI, siden de ikke har ethernet.

Du kan ikke koble til en IPad med kabel. Dette er mulig på noen modeller i Simrad sin NSS Evo2 serie som har HDMI-utgang. NSS EVO 2 er som HDS bare enda bedre, men da er vi også godt utenfor budsjettet. Noen av de store HDS-skjermene har riktignok video-inngang, men ikke utgang, som er det vi hadde trengt for å få til det du ønsker.

Jeg har testet GoFree WIFI-modulen selv, og den fungerer helt utmerket. Med en smarttelefon kan man bare speile det som vises på HDSen, men med et nettbrett (IPad) kan man også styre den. Det er verdt å merke seg at IPaden/smarttelefonen bare kan vise det som er på skjermen på HDSen, du kan ikke ha kart oppe på HDSen og se ekkoloddet på IPaden samtidig. (Det hadde krevd litt annen hardvare i HDSen, eller at software for å behandle ekkoloddsignalene fantes i IPaden.)

"Fartgivare tilval" går på fart i vannet. De vil alle gi deg GPS-fart (speed over ground, SOG) uten noe tillegg, men du kan altså koble til et lite hjul som står i vannet og måler faktisk fart gjennom vannet. På Airmar P66 kan du velge om det skal være et slikt hjul, jeg har det på min men det er sjelden jeg bruker det i praksis. Det er et par hundre kroner i prisforskjell på P66 med og uten dette hjulet (paddlewheel på engelsk), så det er ingen stor investering hvis du vil teste det selv. Årsaken til at jeg bruker det lite er at et slikt hjul krever en veldig ideell plassering for å fungere. Du må ha helt perfekt vannstrøm på hjulet for at det skal vise riktig fart. Derimot bruker jeg GPS-farten hele tiden, det er helt essensielt for min trolling.

I fart under 20-30 knop er det knapt merkbart at Elite HDI er tregere. Over 30 knop ser jeg at Elite HDI blir litt "rykkvis" i sin oppdatering av kartbildet og over 40 knop klarer den ikke å henge med selv med zoom langt ut i kartet. Med din rasende hastighet er ikke dette noe problem.

Derimot merker jeg godt forskjell på prosessoren ved skifte mellom skjermbilder, feks ved skifte mellom kartbilde og ekkolodd (hvis jeg ikke bruker splittscreen med begge oppe samtidig). Jeg merker forskjellen veldig godt ved bruk av zoom inn og ut i kartet, og det er en funksjon jeg bruker mye selv. Ved mitt fiske konsentrer jeg meg ofte om bestemte steder, slik at når jeg er ferdig på ett sted zoomer jeg ut for å sette kurs til neste sted, før jeg zoomer inn igjen på min nåværende posisjon før jeg endrer kursen etter den kursangivelsen jeg da har fått opp mot mitt nye mål. Desto større kartet er, desto større er forskjellen, siden store kart krever at enheten leser større "bolker" av kart av gangen.

Litt off topic, men kanskje ikke helt:
                HDS har en innstillingskategori i sin kartplotter som heter "kartvalg". Denne gjør det mulig å ha kart med flere lag, og så velger man hvilke lag som skal være synlige til enhver tid. Utviklingen av slike lagvis kart er i praksis nettopp begynt, men et eksempel som finnes allerede i dag er kart som både har dybder (selvfølgelig) og bunntype. Med bunntyp menes at kartet har farger som viser hvor det er hard eller myk bunn. På en Elite HDI vil slike lagvis kart vise alt på en gang, noe som blir lettere kaotisk, men det går an. På en HDS kan man slå lagene av og på. I en Elite HDI er det i praksis umulig å ha kart med mer enn to lag (to lag er rotete nok i seg selv), mens på HDS er det omtrent ikke noen begrensing på hvor mange lag du kan ha. Dette er som sagt noe som kommer sterkere og sterkere fremover, så ikke forvent at du finner slike kart i salg nå. Men eksempler på lag er:
                - dybde (farger i kartet viser dybdene så det er enkelt å se hvilke områder som har vilke dyp når man zoomer ut)
                - bunntype (hard/ myk)
                - vegetasjon
                - hvilke områder er det mest av hvilke arter fisk
                - fredningssoner, lav-fart soner
                - markering av områder hvor kartet er laget med tynt datagrunnlag

Alle disse valgene/ lagene er teknisk mulig å lage i dag, men kartprodusentene har ikke tatt så mange i bruke enda. En HDS kan håndtere dette rent teknisk allerede, en Elite HDi kan det ikke. Som nevnt er dette ikke aktuelt for 99% av kartene som er i omløp i dag. Hvis slike kart er et poeng (det er de for meg) veier det til HDS sin fordel, hvis det ikke er noe du føler behov for spiller det ingen rolle.
                Senast ändrad av Team Colibri; 2014-09-17, 12:59. Anledning: typos
                Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                  ...
                  I fart under 20-30 knop er det knapt merkbart at Elite HDI er tregere. Over 30 knop ser jeg at Elite HDI blir litt "rykkvis" i sin oppdatering av kartbildet og over 40 knop klarer den ikke å henge med selv med zoom langt ut i kartet. Med din rasende hastighet er ikke dette noe problem.
                  LOL
                  Tack så mycket för ditt svar!
                  Problemet som jag ser det är att du vet att jag ska ha en HDS, men det vet inte jag.
                  Jag behöver tid på mig för att förstå det du vet att jag borde förstå.
                  Eller så blir det en HDI fast med 7 tums skärm.
                  ...för att jag är för "ekonomisk" för att köpa 7tumsHDS...

Kommentera

Det blir som jeg skrev i den linken til bloggen min. Mange som har en HDS hadde klart seg fint med en Elite HDI for sitt bruk. Til en viss grad kommer det an på hva man forventer seg. Jeg har en Elite 4 HDI jeg bruker i kanoen, og ga en Elite 5 HDI til min far for hans 4-meters alujolle. Jeg har fått fisk med begge deler.
                    Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 713 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri