Humminbird 899CXI HD SI eller vad till pelagiskt prickskytte - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Humminbird 899CXI HD SI eller vad till pelagiskt prickskytte

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av imojoj Visa inlägg
    Till er som har 899:an, går det bra att ha flera fönster uppe (t.ex SI + vanligt 2d-lod tillsammans med skvallerfönster (realtid))? Går det bra att montera givaren på sidan, man vill ju fiska precis under givaren och se jigg och fisk i realtid?
    Ja jag tycker det fungerar alldeles utmärkt med flera fönster samtidigt, sen hur det är med givaren vet jag inte då min sitter monterad bak på akterspegeln..
    Team Fanny Farm

Kommentera

JAg är inte hundra på att realtidsfönstret går att ha då man delar fönstret. Jag brukar köra 83 kHz och 200 kHz delat ibland och då försvinner definitivt realtidsfönstret i alla fall. Jag får kika nästa gång jag är ute om realtidsfönstret är uppe i SI/2D-läge.
      Sidomonterad givare är nog att föredra om båten är för fiske endast. Själv använder jag båten till fiske + badturer och kompromissade därför genom att montera givaren på akterspegeln. När man parkerar över en gös och släpper ger denna montering en inte helt ergonomisk ställning samt att motorn sitter otäckt nära linan...
      Något jag själv funderat över är att givaren vid sidomontage behöver se under båten för att inte få skuggor från båten. Det bör rimligen bero på hur V-bottnat skrov man har, men i mitt fall med tämligen höga fribord och V-skrov, så blir monteringsröret ganska långt. Det rör som finns med som standard till t ex RAMs sidofäste, räcker inte, i alla fall inte som det ser ut när man står på landbacken och syftar så givaren hamnar under kölen

Kommentera

Jag har då realtidsfönstret med då jag delat bilden, jag kan även välja hur brett jag vill ha det i menyn om jag minns rätt..
        Team Fanny Farm

Kommentera

Äntligen fick jag träff på en större fisk i frivattnet! Dessvärre ville den inte ha min jigg, men jag blev nästan lika skakig ändå av ekot bara...
          Fråga: Som man tydligt ser på ena bilden är vänster sida mörkare. Jag kan inte se att något skuggar givaren på akterspegeln (givaren är akterspegelmonterad). Det troliga är att givaren sitter aningen lutande i sida. Är det troligaste att givaren kikar för mycket åt vänster sida och därmed bommar bottnen, eller att den kikar för lite åt vänster sida, så givarekona inte kommer ut från givaren tillräckligt mycket?

Click image for larger version

Name:	S00056.PNG
Views:	1
Size:	133,0 KB
ID:	1775423

Name:	S00060.PNG
Size:	195,1 KB
ID:	1775424

Kommentera

Jeg vil anta du er sikker på at det ikke bare var dypere på venstre enn høyre side?
            Hvis problemet her er at giveren heller, så heller den i tilfelle mot høyre, noe som gir inntrykket av dypere vann til venstre og grunnere vann til høyre.
            Team Colibri

Kommentera

Ser ju riktigt bra ut Folka, nästa gång tar du den. Ser också att SI-bilden är lite mörkare på vänstersidan. Vilken givare har du Folka?
              Senast ändrad av imojoj; 2014-09-15, 11:24.

Kommentera

Jan-Åke, jag kör med en Humminbird Xhs-9-hdsi-180t , dvs 800kHz-givaren. Den ingick "free of charge" då jag köpte lodet på fiskemässan i våras.
                Erik, borde det inte vara tvärtom, om givaren kikar för mycket åt vänster/babord ökar avståndet till botten och det ser djupare ut? Se bifogad bild. Enljudvåg lämnar givaren med en vinkel alpha, efter att ha färdats sträckan L så har styrbord sida redan träffat botten (= grundare), medan babord sida ännu inte nått botten (=djupare). Lutar givaren åt höger, blir det naturligtvis tvärtom. Tänker jag fel?

Name:	Givare.jpg
Size:	17,4 KB
ID:	1775426

Kommentera

Jeg tror vi er "lost in translation" her.
                  Skjermbildet ditt tyder på at giveren er vinklet som på tegningen din, så lenge tegningen viser båten sett bakfra.
                  Team Colibri

Kommentera

Helt rätt Erik, min skiss/teckning visar givaren sedd bakifrån

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 774 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17