Humminbird 899CXI HD SI eller vad till pelagiskt prickskytte - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Humminbird 899CXI HD SI eller vad till pelagiskt prickskytte

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Humminbird 899CXI HD SI eller vad till pelagiskt prickskytte

Om man ska satsa max 15000:- på ett ekolod för vertikalt prickskytte efter gös, är detta ett ekolod som funkar bra (kombinerat ekolod/plotter med sideimage)

Ja, det er et glimmrende valg. Alternativ to er Lowrance HDS. (Garmin og Raymarine har forsåvidt også løsninger, men ikke innenfor budsjettet.)
    Team Colibri

Kommentera

Tack för ditt snabba svar

Kommentera

Jag kör med detta lod. Inga som helst problem att hitta gös på 2D-delen, men jag har fortfarande svårt att förstå vad som är gösekon på SI-lodet... Men det är nog inte lodets fel...

Kommentera

Folka, har du haft det länge och vad är det svåra med SI-lodet? Vilken givare har du?

Kommentera

Även jag är grymt nöjd med mitt 899 Men precis som folka så tycker jag att det ibland kan vara svårt att urskilja vad man ser på SI. Dock så har jag bara haft det i en månad och är således inte fullärd än (lååångt ifrån)

Jag kör iaf med Humminbird Xhs 9 hdsi 180 t transducer. Allt köpt hos OFC.nu som utan tvekan hade bäst priser på både lod och givare. (Följt av Hjertmans och ssbilbehor)

Ett tips är att komplettera med en lite mindre "high speed" transducer som fungerar även när båten planar. Då HDSI givaren fungerar dåligt i högre hastigheter både på 2d och även vid mätning av djup.

En tråkig sak är dock att ingen av Humminbirds nya modeller som slutar på 9, tex 899, 999, 1199 klarar av att visa SI med 800khz utan bilden blir bara utsmetad och suddig. Det ska tydligen röra sig om ett mjukvaru+hårdvaru bug.

Vet inte hur det fungerar för oss i Sverige men dom på andra sidan pölen skickar in direkt till HB men jag antar att vi som köpt dom i Sverige får kontakta comstedt för att få dom fixade?... Tänkte iaf ta tag i detta nu under vintern.

Några bra kanaler för att lära sig mer:

This group is for the purpose of sharing information on all Humminbird and Minn Kota Products between new and experienced users. No product bashing. No bashing members, NO SOLICITATION on this forum.

Kommentera

Jan-Åke, problemet jag har är att helt enkelt veta i SI-delen vad som eventuellt är intressanta ekon och vad som inte är det. Tittar man på lite youtube-filmer i ämnet, så sägs det att det lyser upp kraftiga streck när stor fisk passeras. Jag har aldrig sett dessa streck annat än när jag ligger nästan helt stilla och vertikalar. Då kan jag se längre streck på botten, vilket jag antar är kompisar till den gös jag parkerat ovanför jag ser. Men att se och förstå att jag ser fisk i 2-4 knop, dit har jag inte kommit ännu. Jag har dessutom inte hittat någon bra filmupptagning som tydligt visar SI-lodets ekon när man har fisk på sidan. Oftast brukar filmerna vara lite gryniga och så, så det är svårt att se på datorn.
              Kanske det också helt enkelt är så att det är ont om större fiskar det område jag befinner mig i (Mälaren).
              Dessutom har jag lite problem med bilden, då jag har sämre ekon på babord-sida än styrbord. Ett itne helt ovanligt problem om man får tro Humminbirds inofficiella SI forum. Jag kommer skicka in enheten under vintern för felsökning (har redan varit i kontakt med Comstedt). Om det är sant som Erik skriver ovan, att det finns HW-buggar på 800 kHz-delen, så är det dubbel orsak att få enheten genomgången

Kommentera

SI bilder på fisk
                Click image for larger version

Name:	New Movie (4).Movie_Snapshot.jpg
Views:	1
Size:	298,3 KB
ID:	1775374

Name:	New Movie (5).Movie_Snapshot.jpg
Size:	295,4 KB
ID:	1775375

Name:	New Movie (6).Movie_Snapshot.jpg
Size:	317,5 KB
ID:	1775376

Name:	New Movie (7).Movie_Snapshot.jpg
Size:	295,0 KB
ID:	1775377

Name:	New Movie (9).Movie_Snapshot.jpg
Size:	313,3 KB
ID:	1775378

Name:	New Movie.Movie_Snapshot.jpg
Size:	303,6 KB
ID:	1775379

Kommentera

finns även ett kort klipp på hur det ska se ut, när allt sitter 100%

Kommentera

Till er som har 899:an, går det bra att ha flera fönster uppe (t.ex SI + vanligt 2d-lod tillsammans med skvallerfönster (realtid))? Går det bra att montera givaren på sidan, man vill ju fiska precis under givaren och se jigg och fisk i realtid?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 789 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17