Köpråd ekolod & plotter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd ekolod & plotter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpråd ekolod & plotter

Som det är idag navigerar jag med hjälp av min Iphone och eniro på sjöns sjökortsapp. Det känns inte helt optimalt (även om det funkar) av lite olika anledningar, dels har jag svårt att se på mobilens lilla skärm och dels är det inte så detaljerat som jag skulle vilja, utan det har varit en nödlösning.
    Ekolod har jag inget alls.

Så jag skulle vilja ha lite tips på prisvärd utrustning inom min budget. Har tänkt att lägga runt 1500-2000 max vardera, och jag vill inte ha kombi utan separata.
    Det är en fantastisk djungel av siffror och bokstäver och benämningar som bara flyter ihop innanför pannbenet när jag försöker läsa mig till vad allt betyder och vad jag behöver/vill ha.

Kan nämnas att jag inte har någon erfarenhet av att vare sig fiska med lod till hjälp eller navigation med annat än gamla båtsportskort eller mobilen så både lod och plotter bör vara hyfsat användarvänligt.

En plotter jag funderat på är Lowrance elite 5m för 1995:-

Verkar det vara ett prisvärt vettigt alternativ eller bör jag överväga något annat ? vet ju att jag med detta även kommer behöva köpa till kort så igentligen är det i dyraste laget om jag inte hittar det begagnat. Gärna omdöme och kommentarer på det om Plotter.

Vad gäller Ekolod har jag sett flera runt 1000:- och det låter ju väldigt lockande, men är det något att ha ?
    Kommer använda den mest för att se bottenstrukturer och fisk, ev testa vertikalfiske med så småning om. Men även här är budgeten en mycket viktig faktor. Fiskar mest Gädda och Abborre i skärgården så det är vad det måste funka för.

Funderat på vilket som kommer revolutionerande påverkan på mitt fiske, och jag misstänker att det är ekolodet som kommer ha det och kanske därför oxå bör prioriteras eller vad tror ni ?
    Mvh

Vad är anledningen till att du inte vill ha ekolodet och plottern i samma enhet?

Ska du köra vertikal (pelagisk) behöver du ett ekolod med varselfönster/realtidsfönster för att se jiggen och fisken under båten.
    Skulle också säga att du bör köpa ett färglod och helst med så stor skärm som du har råd med.

Om du mot förmodan skulle ändra dig och ändå kan tänka dig att ha båda enheterna i en så hade jag köpt en Elite-5HDI.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
      Vad är anledningen till att du inte vill ha ekolodet och plottern i samma enhet?

Ska du köra vertikal (pelagisk) behöver du ett ekolod med varselfönster/realtidsfönster för att se jiggen och fisken under båten.
      Skulle också säga att du bör köpa ett färglod och helst med så stor skärm som du har råd med.

Om du mot förmodan skulle ändra dig och ändå kan tänka dig att ha båda enheterna i en så hade jag köpt en Elite-5HDI.
      Se där,varselfönster/realtidsfönster, ännu något jag inte fattat innan Jag trodde alla loden, även de billiga, va i realtid eller hur du menar. Misstänkte att man kanske vill ha lite vassare lod för vertikalfisket och att jag där skulle behöva och kunna snåla lite. Håller ju inte alls på med det idag.
      Jag undrar med om det som vanligt lod/fishfinder (för spinnfiske efter abborre/gädda) inte räcker med 4 eller 5tum skärm utan färg ? typ dom billiga Humminbird på söders tex. På dom begripar jag vad jag ser, tex fiskarna och botten osv medans jag på de lite dyrare färgloden om jag ska va ärlig inte fattar vad jag tittar på :S Jag är rätt novis som du förstår.
      Är det inte viktigare att plottern är stor och lättläst än lodet ? eller är jag fel ute då ?

Det är väl främst två anledningar att jag vill ha separat lod och plotter. Det första är ekonomin, jag har förmodligen inte nog mandat i familjen än att köpa en av dem nu för upp till två tusen och en om ett par månader, och det andra är storleken, tror det blir för smått att se för mig med delad skärm för dessa pengarna.

Elite-5HDI. är ju igentligen på tok för dyr för mig med. Men kanske ett alternativ om det dyker upp nån begagnad billigt. Läser på lite mer om den iaf.

Kommentera

Visst finns det fördelar med färg. Men med begränsad budget skulle jag satsa på stora skärmar i stället. Jag har själv ett Lowrance elite 5 HDI och kan uppleva att skärmen är lite liten för att dela. För att inte tala om skärmen på min Elite 4. Som jag dessutom upplever som i minsta laget för vertikalfiske. Därför fortsätter jag använda mitt svartvita femtums Eaglelod till vertikalfisket och det funkar utmärkt... Visst kan det förefalla som att man får en bättre uppfattning med ett färglod men jag har bara haft det lodet fram till den här säsongen och jag tycker inte att färgloden är överlägsna. Speciellt inte fyratummarn. Storlek slår enligt mig färg i alla lägen. Ska du dessutom ha full nytta av ett kombilod så glöm lod mindre än fem tum.
        Edit: Realtidsfönstret är en spalt i skärmens högerkant där du kan se vad som händer under båten just nu. Den övriga skärmen rullar ju på och visar bara en historisk bild. Att se vad som händer i realtid är viktigt för att kunna tajma fiskekon och jigg vid vertikalfiske.
        Senast ändrad av Gösta; 2014-08-29, 20:46.

Kommentera

Ett förslag...varför hasta?...kör med I-fånen säsongen ut och fortsätt spara undan lite i höst och under vintern så kan du införskaffa nåt bättre till nästa säsong än det du har råd till nu och som du kommer att byta ut snarast...
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
            Ett förslag...varför hasta?...kör med I-fånen säsongen ut och fortsätt spara undan lite i höst och under vintern så kan du införskaffa nåt bättre till nästa säsong än det du har råd till nu och som du kommer att byta ut snarast...
            Ja igentligen har du ju rätt där.
            Har börjat tänka om lite nu efter svaren här och funderar nu på att antingen kosta på mig ett Elite-5HDI om det dyker upp nåt begagnat billigt eller om det inte gör det inom snar framtid en mark 5X av någon sort.

Det är klart att det hade varit kul om det varit så lätt att stoppa undan pengarna att man kunnat köpa det man vill ha direkt, Men hade det varit så enkelt hade vi inte haft några kreditinstitut. Och ska jag slippa att köpa på kredit vilket jag absolut ska då får det tyvärr bli vissa kompromisser. Med hus, familj, bilar, husvagn trasiga vitvaror målafärg osv osv finns det allt för många hål att stoppa i

Läste i nån gammal tråd från 2010 nångång att du hade haft en mark 5X Byggarn. Vad tyckte du om den och vilken modell hade du ? något du kan rekommendera som instegslod ?

Tack för era svar. Jag tror de hjälper lite mer än de förvirrar

Kommentera

hade som sagt ett Mark 5X , bara lodet.....mycket lod för pengarna blir det med det köpet...duger även till vertikalfisket..enda
              emot är väl avsaknaden av färg....och plotter....
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
              1 020 svar
              127 789 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Team Colibri  
              Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17