Vilket ekolod? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket ekolod?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilket ekolod?

Hej allesammans!
    Mitt och min brors fiskeintresse har ökat enormt denna sommaren och därför tänkte vi att det kunde vara kul att ha med ett ekolod i båten. Nu är frågan, vilket?
    Jag är helt nybörjare när det kommer till ekolod så därför uppskattar jag er hjälp.
    Sjön jag fiskar i är inte djupare än cirka 10 meter och den fisk jag fiskar efter är gädda, gös och abborre. Brukar trolla men även kasta från båten.
    Tänker mig ett ekolod för 3000kr, helst inte mer. Om det skulle vara så att man inte får något vettigt lod för den pengen så får jag väl tänka om!

Det var nog all nödvändig information?

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning,
    Plommon Pär

Gratulerer med din første post.

Det finnes ganske mange tråder i Elektronikk om dette. Et lite tips er å bruke søkefunksjonen eller lese igjennom noen av trådene her som kan se interessante ut.

Alle ekkolodd i prisklassen kan vise fisk på 10 meters dyp, men noen gjør det bedre enn andre. Det ideelle er at du kommer deg til en butikk med litt forskjellige merker og modeller og trykker litt så du får en følelse av hva du liker. (Noen liker mora, andre liker datteren...) Min anbefaling er å kikke på Lowrance Elite HDI. Da får du omtrent råd til en Elite 5x HDI som er et rent ekkolodd med 5" skjerm, eller en Elite 4 HDI som har både ekkolodd og kartplotter med 4,3" skjerm. Selve ekkoloddet i disse to er det samme.

De to andre merkene som er mest aktuelle i prisklassen er Humminbird og Garmin.
    Team Colibri

Kommentera

Tack så mycket för svar
      Kollade runt lite innan och det som dök upp flertalet gånger var just Lowrance Elite HDI. Tror du att det är det man ska satsa på om man vill ha ett bra allround ekolod?

Kommentera

Jag kör på typ billigaste lowrance lodet.. X-4 pro. Det duger alldeles utmärkt för att se bottenstruktur/djup och fiskar. E väl ingen höjdare att jaga gösekon för vertikalfiske med.. Men om man vill få en insikt i hur det ser ut under vattnet duger det alldeles utmärkt. Om du vill komma undan billigare =)

Kommentera

Jeg har skrevet det før forsåvidt; så lenge du holder fartsgrensen kommer du like fort fra A til B i en Daihatsu som i en Ferarri.

Jeg har en Elite 4 HDI selv til bruk i kanoen, og min far har en Elite 5 HDI i sin lille alubåt. I kabinbåten har jeg diverse HDS, moduler og givere. Litt usikker på om jeg egentlig får mer fisk med kabinbåtens utstyr til 60'+ enn med kanoens utstyr til 3'. Her i Norge er utfordringen for ekkoloddet større enn i mange svenske innsjøer, siden "alle" vann i Norge er 300 meter dype.... Men jeg er ikke i tvil om hva jeg liker beste å bruke. Hadde jeg kunnet velge mellom å kjøre Daihatsu og Ferrari, hadde jeg nok valgt Ferarri uansett.

Selv på bare 10 meters dyp er det forskjell på en X4 og Elite HDI. Ikke noe vondt om Alexanders kommentar, men når det feks kommer til å se fisk som står tett på bunnen så er Elite HDI mye bedre. Dette skyldes delvis fargeskjermen som gjør det enklere å lese ekkoloddet riktig (en med erfaring leser en gråtoneskjerm som X4 bra også), men Elite HDI har rett og slett bedre målseperasjon, dvs evne til å skille ting fra hverandre. Er du fersk med ekkolodd er fargeskjerm i seg selv et stort pluss, du lærer fortere å tyde ekkoloddet og her ligger mye av hemmeligheten for du må faktisk forstå hva du ser for å bruke informasjonen til noe fornuftig.
          Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
            Selv på bare 10 meters dyp er det forskjell på en X4 og Elite HDI. Ikke noe vondt om Alexanders kommentar, men når det feks kommer til å se fisk som står tett på bunnen så er Elite HDI mye bedre. Dette skyldes delvis fargeskjermen som gjør det enklere å lese ekkoloddet riktig (en med erfaring leser en gråtoneskjerm som X4 bra også), men Elite HDI har rett og slett bedre målseperasjon, dvs evne til å skille ting fra hverandre. Er du fersk med ekkolodd er fargeskjerm i seg selv et stort pluss, du lærer fortere å tyde ekkoloddet og her ligger mye av hemmeligheten for du må faktisk forstå hva du ser for å bruke informasjonen til noe fornuftig.
            Min norska är lite rostig, men det verkar dom du har helt rätt =) . Fiskekon nära botten är väl inte direkt x-4's starkaste sida. Själv så letar jag inte så mycket efter fisk utan jag letar mer efter strukturer. Ett stim abborre som jagar nära botten syns dock tydligt, om man ska ge ett exempel på ett scenario. Men allting beror ju på vad man primärt vill använda sitt ekolod till såklart.

Kommentera

Högra sidan längst uppe på denna sidan: Avancerad sökning. Välj "köpa ekolod" och längre ner tar du "hitta inlägg" Ett år sedan och väljer "och tidigare"

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
              1 020 svar
              127 708 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Team Colibri  
              Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17