Bluechart - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bluechart

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bluechart

Hej

Någon som vet om även mindre sjöar finns med på dessa kort?, jag fattar att de mindre sjöarna inte har nån detaljerad info men iaf finns med i baskartan så att man iaf ser var på sjön man befinner sig och kan sätta waypoints osv?
    Har sett att garmins handburna gpser har nåt frilufskort där sjöar är utritade, men funkar det även på en vanlig plotter ?.

jo waypoints kan du allt lägga och visst ser du mindre sjöar men du kan inte utläsa mer en att du e på vatten och ibland e du på land enligt gps:en så e ju inget att navigera efter men du får ju ett "spår" som du kan följa hem i mörkret mm

Kommentera

Garmins friluftskartor har ju minsta pöl nästan.
      Bluechart är bara sjökort och småsjöar har du inte alls.Väldigt begränsad landinformation förutom konturer och landmärken
      Friluftskartan har dock en del bluchartinfo(kusten) som djup även om det är glest samt djuplinjer 3 och 10m

Jag har både friluftskartan och bluechart på en Garmin 60 och 76 - ett mycket bra fiskehjälpmedel.

Kommentera

OK, 2 olika svar...
        Känns ju rätt kasst om inte mindre sjöar ens är med på kortet. Då funkar bluechart alltså endast vid kusterna och de största sjöarna om jag förstått det hela rätt?.

Kommentera

Ja så är det

Jag brukar samköra friluftskartan med lodkarta när jag fiskar i insjöar - då har man ju bra koll på djupet.
          Har inte båt men har varit ute med båtfolk ibland och då har vi kört så.

Fast det gäller ju att det finns lodkartor , för väst Sverige hittar man dom hos Melica , gratis på nätet.

Tänk på att det går att lägga in egna kartor i många gpser och kalibrera in dom - t.ex en lodkarta...då är man i defintivt i hamn med sjökort även för minsta pöl, men jag har inte orkat jobba mig.
          Senast ändrad av Turner Letuce; 2014-08-19, 21:03.

Kommentera

Ok, tycker det känns som ett väldigt konstigt upplägg att inte ha med mindre sjöar alls på sina sjökort när de tydligen har med dem på sina frilufskartor...nästan alla sjöar finns ju med på deras vanliga bil gps kartor med

Kommentera

Jag kan titta efter jobbet imån exakt hur det förhåller sig mellan Friluftskartan och Bluechart och hur stora pölar finns med

Kommentera

Glöm Bluechart helt om inte vattnet är ett större som ingår.
                Finns lite landinformation så med vägar,hus och andra bra landmärken.

Kommentera

Tack för att du tog dig tid och kollade.
                  Maila själv till garmin och undra lite hur det låg till men har inte fått något vettigt svar än.
                  Deras "frilufskort" eller va de nu kallar det verkar ju i princip alla sjöar och vatten drag iaf vara utritade på kartan...lite trist att den enkla infon inte finns med på deras sjökort

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                  72 svar
                  6 080 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg tobs
                  av tobs