Batteriladdare 7A - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batteriladdare 7A

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Batteriladdare 7A

Hej,

Tittar lite på laddare till mitt kommande Tudor 115Ah batteri.
    Tittar på Exides egna smartladdare på 7A, ungefär hur lång tid får man räkna med att det tar att ladda upp det?
    Funderar på om det är värt att sikta på 15A laddaren istället?

Tack på förhand.

Beror helt hållet på hur urladdat batteriet är då det finns något som kallas "Peukert effekten". Läs punkt 15.

Sen bör du inte ha för klen laddare. Läs punkt 32. Du bör ha en 15A laddare.

Kommentera

Om du söker på taggade batteritrådar, batteriladdning så finner du svaret på din fråga. Det har avhandlats och diskuterats i mångfald.

Det finns inget enkelt rakt svar, det är beroende av hur djupt du laddat ur batteriet, typ och fabrikat av batteri, vilken laddare och dess egenskaper och laddkurva. Att det går dubbelt så fort med 15A mot 7 är inte sant. Bulkdelen av laddningen går visserligen dubbelt så fort, den del av laddcyklerna där laddaren går på max A. resterande laddning tar i princip lika lång tid oavsett antal A på laddaren. Den delen av laddningen kan ev. skilja en hel del mellan olika fabrikat av laddare.

Men om du tar ut 50% av ditt batteri, så blir en grov gissning att det tar ca: 10 tim med en 7A laddare och kanske 7 tim med en 15A laddare

Anm. Det du säger Silverfisk att han bör ha 15 är kanske riktigt, man jag tolkar denna laddnorm lite annorlunda. Jag ser det som att du ska ladda batteriet med detta som MAX. jag har inte hittat något som säger att mindre skulle vara sämre. Dock gamla texter där det ibland omnämns att liten A-styrka skulle vara batterivänligt. Men det gissar jag gällde den tidens laddare.
      Senast ändrad av Exxet; 2014-08-15, 08:54.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Hur långt är ett snöre ?

Skämt åsido, 7Ah laddaren räcker bra långt faktiskt.
        Kör du ett sent kvällspass och ska ut dagen efter så kan det ju vara gränsfall men inom 10-12tim kanske kan vara rimligt.

Kommentera

Toppen, tack!

Kommentera

Är lite nyfiken:
            Vad får du betala för Tudors 115Ah batteri?

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
              Om du söker på taggade batteritrådar, batteriladdning så finner du svaret på din fråga. Det har avhandlats och diskuterats i mångfald.

Det finns inget enkelt rakt svar, det är beroende av hur djupt du laddat ur batteriet, typ och fabrikat av batteri, vilken laddare och dess egenskaper och laddkurva. Att det går dubbelt så fort med 15A mot 7 är inte sant. Bulkdelen av laddningen går visserligen dubbelt så fort, den del av laddcyklerna där laddaren går på max A. resterande laddning tar i princip lika lång tid oavsett antal A på laddaren. Den delen av laddningen kan ev. skilja en hel del mellan olika fabrikat av laddare.

Men om du tar ut 50% av ditt batteri, så blir en grov gissning att det tar ca: 10 tim med en 7A laddare och kanske 7 tim med en 15A laddare

Anm. Det du säger Silverfisk att han bör ha 15 är kanske riktigt, man jag tolkar denna laddnorm lite annorlunda. Jag ser det som att du ska ladda batteriet med detta som MAX. jag har inte hittat något som säger att mindre skulle vara sämre. Dock gamla texter där det ibland omnämns att liten A-styrka skulle vara batterivänligt. Men det gissar jag gällde den tidens laddare.
              Har inte göra med att mindre ampere skulle vara mer batterivänligt. Har gör med spänningen. En vanlig laddare stiger spänningen mjukt medan en snabbladdare har brantare spänningskurva vilket gör att temperaturen i cellerna blir högre. Därför är vanlig laddare skonsammare mot cellerna än snabbladdare. Man kan köra mindre laddare men man utsätter bara batteriets celler för mer värme under längre tid (alla batterier blir varma under laddning), vilket är mer skadligt för cellerna än ampere. Därför bör man följa de rekommendationer som finns på laddare för optimera livslängden på batteriet. Värme är det som cellerna inte gillar. Ett batteri som bara behöver laddas i 5 timmar (inte snabbladdning. Amperetimmar) mår bättre i längden än ett som måste stå 10 timmar varje gång.
              Senast ändrad av Silverfisk; 2014-08-15, 09:46.

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                Är lite nyfiken:
                Vad får du betala för Tudors 115Ah batteri?
                HAr inte köpt det än men priserna på nätet ligger ju på ca 1700:- så där någon stans räknar jag väl med.

Kommentera

Ursprungligen postat av langoo Visa inlägg
                  HAr inte köpt det än men priserna på nätet ligger ju på ca 1700:- så där någon stans räknar jag väl med.
                  Om jag vore dig då skulle jag då hellre satsa på 2st 80Ah batterier från Tudor/Exide.
                  Det kommer kanske bli 200kr dyrare totalt men du får ut sååå mycket mer körtid ur två sådana än vad en 115Ah ger.

HenkeW

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                    Om jag vore dig då skulle jag då hellre satsa på 2st 80Ah batterier från Tudor/Exide.
                    Det kommer kanske bli 200kr dyrare totalt men du får ut sååå mycket mer körtid ur två sådana än vad en 115Ah ger.

HenkeW
                    Ok, vad tror du om detta? "endast" 85Ah men 950wh!? http://www.bryggan.nu/Hemsida/El_Lad...T_GEL?id=05489

Kostar en slant men föredrar att konka på ett batteri framför två

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                    72 svar
                    6 172 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tobs
                    av tobs