Inställningar Lowrance Elite 4 HDI - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inställningar Lowrance Elite 4 HDI

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Inställningar Lowrance Elite 4 HDI

Hej, lite nybörjarfrågor om mitt nya ekolod

Jag undrar lite om inställningarna och vad de har för inverkan. Jag har monterat ekolodet i min kajak. Jag har givaren monterad innanför skrovet i en s.k. vattenbrunn gjord av rörmokarpasta.

De inställningar jag i första hand undrar om är

Känslighet. Ska jag använda automatisk känslighet eller ställa in den manuellt. Vad är riktlinjerna om jag ska ställa in den manuellt.

Ekolodsalternativ: Störfilter och ytstörfilter.

Tar gärna emot andra tips på inställningar också.

mvh
    Fredrik

Det klart viktigste er at du velger riktig giver og "fiskeinnstilling" i innstallasjonsmenyen. På dybder grunnere enn 40 meter er det "Grunt Vann" du skal bruke med 83/200/455/800-HDI giveren. Utover det finnes det ingen fasit, men jeg kan si hva jeg gjør.

Til på begynne med så slå av både overflatefilteret og det generelle støyfilteret. Sett dybde og følsomhet til auto og fargelinje til 67. Får du mye støy på skjermen (det bør du ikke få i en kajakk) så sett først overflatefilteret til lavt og prøv igjen. Fortsatt støy, sjekk at giveren virkelig er riktig montert, eventuelt sett det generelle støyfilteret til lavt.

Prøv deg frem med følsomhet. Jeg bruker nesten alltid Auto som utgangspunkt og justerer så ut i fra det. Typisk fra auto til -8 avhengig av alger etc i vannet.

Du kan med fordel skru opp rullehastigheten/ pingspeed (en justering gjør begge deler) hvis du hovedsakelig fisker på 5-10 meters dyp.
    Team Colibri

Kommentera

TC gäller samma generella tips för mig och min HDS 7:a?
      Fiskerapport på http://teamconkeso.blogspot.se
      sigpic
      Skitfiske!

Kommentera

Tack TC! Exakt den här typen av information jag behöver för att börja testa.

Följdfråga. Vad innebär inställningen -8 med autokänslighet?

Jag har mycket alger och växter där jag fiskar så jag antar att jag ska börja att göra som du

Typisk fra auto til -8 avhengig av alger etc i vannet.

Betyder det du skriver att du går mellan Auto 0 och Auto -8?

Kommentera

Ursprungligen postat av ford4000 Visa inlägg
          Tack TC! Exakt den här typen av information jag behöver för att börja testa.

Följdfråga. Vad innebär inställningen -8 med autokänslighet?

Jag har mycket alger och växter där jag fiskar så jag antar att jag ska börja att göra som du

Typisk fra auto til -8 avhengig av alger etc i vannet.

Betyder det du skriver att du går mellan Auto 0 och Auto -8?
          Ja.
          Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Gurchan Visa inlägg
            TC gäller samma generella tips för mig och min HDS 7:a?
            Ja en gang til.
            Men som sagt er det med dette jeg begynner, og så prøver jeg meg frem. Bytt gjerne mellom palettene også. Med 83/200-giveren (HST-WSBL) liker jeg denne best:

Click image for larger version

Name:	Vansjo TM150M abbor 23.07.14.png
Views:	1
Size:	295,3 KB
ID:	1774934Click image for larger version

Name:	Vansjo_TM150M_13.07 (6).png
Views:	1
Size:	165,7 KB
ID:	1774935

Jeg husker ikke hvilket nummer den har dessverre. Palett handler mye om smak og behag, som farger flest.
            Team Colibri

Kommentera

Jag har ett Elite 4 HDI.

Jag kör alltid manuellt. Djup på auto. Delad bild med zoom över botten. Och oscilloskopet på. Inga filter på. Varken på ekolodet eller downscan. Färger kör jag nattläge på ekolodet och konverterad gråskala på downscan. Det ger en tydlig grön bild med vit kärna på ekona. Känslighet 80 på 200 Khz. Känslighet på 83Khz runt 50 (kör du oftast grunt får du gå ner något), Färg runt 64-67. Kontrast 100. Downscan lager 70-80 (kör du grunt får du kanske gå ner något). Ping oftast låg.

Färg och kontrast tycker jag inte man behöver röra. Däremot kan man behöva justera känslighet och downscan om man fiskar mycket grunt eller djupt. Jag fiskar mellan 3 och 11 meter. Oftast runt 5-7 meter utmed kanten av grunden.

Då får man så här fina bananer. De skarpaste är de som är mest i centrum av ekolodkonen. (underst).

Skärmdumparna är från skymningen då hela sjön vaknar till liv.

Och glöm inte logga ekolodet så mycket du kan så du kan göra egna djupkartor eller dela loggar med andra som kan göra. (måste du sätta i ett 2 Gb SDmicro minneskort). Plus du kan göra skärmdumpar som kan vara intressant.
              Senast ändrad av Silverfisk; 2014-07-30, 19:56.

Kommentera

Til info så tar Elite HDI (og HDS) minnekort opp til 32GB, men du kan gjerne bruke mindre. Jeg bruker stort sett 8GB siden de er mye billigere enn 32GB.
                Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                  Til info så tar Elite HDI (og HDS) minnekort opp til 32GB, men du kan gjerne bruke mindre. Jeg bruker stort sett 8GB siden de er mye billigere enn 32GB.
                  Stod 2GB i specen. Så jag chansade inte. Men det är ju bara att testa. Större kort är billigare per GB. Möjligt det kan bli lite segare läsa av kortet. Men säkert inget man inte kan leva med.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                  1 020 svar
                  127 713 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Team Colibri  
                  Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17