vad ska jag ha för ekolod? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vad ska jag ha för ekolod?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• vad ska jag ha för ekolod?

tjena. funderar på att köpa ekolod men vet inte vad? fiskar framförallt gädda lite abborre och trollar lite gös då och då. så det är väll mest att leta djup branter och se betesfisk jag är ute efter. dom fyra jag tittat på är.

Humminbird PiranhaMAX 153
    Lowrance X-4
    Lowrance Elite 4X HDI
    Lowrance Elite 3X

om någon har något begagnad kan de också vara intressant

mvh casper.
    Senast ändrad av caspersvahn; 2014-07-27, 11:19.

Jeg har ikke prøvd Elite 3x (enda), så den kan jeg ikke si noe om. Men av øvrige på listen hadde jeg helt klart valgt Elite 4x HDI. Blir den i overkant av budsjettet kan også Mark 4 HDI (med kartplotter) og Mark 4x HDI (kun ekkolodd) være verdt en kikk, men disse er gråtone ikke fargeskjerm.
    Team Colibri

Kommentera

Jag hade valt 4x hdi. Har ett 5x elite för vertikalfisket nu också. Bra grejer till vettigt pris!

Kommentera

Om ekonomin tillåter är det inte fel med ett kombilod som Team Colibri skriver. Ett 4 HDI kan kännas litet för en delad skärm, men man kan ju alternera bilderna allt utifrån den specifika situationen. Jag har själv ett Elite 4 (förra generationen) och använder det så. Skapar wVaypoints i lodläge för att kunna återfinna dem i plotterläge senare...
        Mitt instrument saknar emellertid den viktiga feature som gjort att jag i dag beställ ett Elit 5 HDI, nämligen att med hjälp av Insight Genesis skapa egna djupkartor. Därför tycker jag att du allvarligt ska överväga om inte denna finess är värd prisskillnaden. OK Elit 4 HDI är ungefär tusenlappen dyrare än 4 X HDI och förra generationen Elite 4 (utan scanningsmöjlighet men med både plotter och lod) kan du få för under två lakan. Men fördelarna med kombilodet överväger mer än väl prisdifferensen! Därför tycker jag att du allvarligt ska överväga om inte det är bättre att satsa direkt...
        Senast ändrad av Gösta; 2014-07-27, 17:36.

Kommentera

Jag skulle rekommendera ett Lowrance Elite 4 HDI.

Otroligt bra kombilod för pengarna. Och så kan du spela in och göra dina egna djupkartor i de sjöar du fiskar mycket i.

Jag håller på göra färdigt en karta. Så här kan det se ut innan man exportera det till minneskortet. X modeller har inte GPS/plotter eller kortläsare.

Kommentera

tack för svaren ! vart ett Lowrance Elite 3X. tror det duger för mig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
            1 020 svar
            127 789 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Team Colibri  
            Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17