Elektrisk länspump - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elektrisk länspump

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Elektrisk länspump

Efter inköp utav en länsman har jag insett att jag dels behöver en genomföring mellan de bägge förliga utrymmena men också att jag behöver en länspump med nivåvakt då det ibland går ett par dagar innan jag är ute med skrället (dessutom är jag bortrest i jobbet ett flertal veckor i sträck om året).
    Det är inget fel på länspumpen "Länsman" i sig men efter användning några veckor så passar den helt enkelt inte mina behov då båtplatsen inte blir utsatt för så speciellt mycket vågor.

Det finns inte så mycket skrivet om specifika pumpar här på forumet och ej heller vad jag har kunnat hitta på nätet, för det mesta är det bara goda råd om användning/inkoppling.
    Jag har ett startbatteri på 75Ah (eller 80...) som jag hade tänkt använda, det kommer med all säkerhet innebära mer än en laddning per år som jag i nuläget förhoppningsvis klarar mig på men det är det definitivt värt i slutändan.

Efter lite läsning så har jag förstått att Orca och Rule är märken som kan vara värt att satsa på, här är två exempel som ligger i min prisklass:
    http://www.benns.se/vvs/lanspumpar/a...pump-32-litmin
    http://www.benns.se/vvs/lanspumpar/lanspump-orca-1450

Har ni några tips eller förslag? Vad kan vara bra att tänka på? Erfarenheter mottages tacksamt!
    Senast ändrad av Guest; 2014-07-14, 06:04.

Värt att tänka på är väl att montera den på den lägsta punkten och på ett ställe där du lätt kommer åt den. Pumpen bör gå att rensa och vara lätt att demontera. Vad det gäller inkopling så ska den naturligtvis inte vara kopplad till huvudströmbrytaren. Ev skarver skall vara högt placerade, helst löda och med krympslang, använd förtent kabel av bra kvalitet och glöm inte säkring.

Lycka till

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
    72 svar
    6 115 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg tobs