Tyda mina fiskekon? Lowrance 4 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tyda mina fiskekon? Lowrance 4

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tyda mina fiskekon? Lowrance 4

Tjenixen.
    Mixtrade med inställningarna häromdagen, och helt plötsligt dök fiskekon upp, ÖVERALLT.

Från 5 meter ned till ungefär 20, tydliga bågar, men mycket större än tidigare.
    Ekolodskalan går ned till 30meter, borde inte fiskekona bli lite mindre i sån stor skala?

Det var soligt ute men tog en bild under handduk:
    Går det DELFIN i svenska insjöar?

Länken till hela bilden: http://i62.tinypic.com/2ugoqz5.jpg

Troligtvis stim med mindre fisk. Bara för att dom visas på skärmen på 20m så är inte det sant. Dom kan vara i utkanten av ekolods konan och 20m från givaren på 10m djup om konvinkeln är 45grader

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
      Troligtvis stim med mindre fisk. Bara för att dom visas på skärmen på 20m så är inte det sant. Dom kan vara i utkanten av ekolods konan och 20m från givaren på 10m djup om konvinkeln är 45grader
      Hur särskiljer ni "små stim" då? Ska jag köra med 200hz för att få mindre konvinkel och mer sanna resultat?
      Längd utifrån vinkel är det "tangen" och sinus och sånt man aldrig lärde sig?
      Mindre vinkel lär ju ge färre ekon, och de ekon man får blir alltså närmre det visade djupet?
      Nu är ju mitt lod ganska enkelt, men finns det några "tumregler" att göra i bedömningen?
      Självklart satt jag igång och fiskade djupt när jag såg de där ekona..

EDIT# Det ska för övrigt mycket till innan jag slutar fantisera om att de där ekona INTE är min drömgädda som står och lurar ; )
      Senast ändrad av profilnamnet; 2014-07-04, 20:05.

Kommentera

rätta mig om jag har fel, men är det inte halva konvinkeln som man ska räkna på i så fall?
        Rakt ned är ju noll grader, och eventuall avvikelse därifrån blir hälften av konvinkeln som max?
        Så fisk kan inte visas riktigt så fel som i ditt exempel?

För vid noll grader så måste ju 20 meter djupt vara 20 meter djupt, annars fallerar ju hela iden med djuplod.
        (plus minus eventuell felmarginal)
        (Och jag är ingen matematiker heller, trots att jag känner mig som en logiker....)

Kommentera

Ursprungligen postat av profilnamnet Visa inlägg
          rätta mig om jag har fel, men är det inte halva konvinkeln som man ska räkna på i så fall?
          Rakt ned är ju noll grader, och eventuall avvikelse därifrån blir hälften av konvinkeln som max?
          Så fisk kan inte visas riktigt så fel som i ditt exempel?

För vid noll grader så måste ju 20 meter djupt vara 20 meter djupt, annars fallerar ju hela iden med djuplod.
          (plus minus eventuell felmarginal)
          (Och jag är ingen matematiker heller, trots att jag känner mig som en logiker....)
          Skärmen visar allt i konen samtidigt, sen får man genom utseendet och hårdheten i träffen avgöra vad det är och om det är en ren träff. Det finns givare med olika konvinklar osv. Det är inte så enkelt, men inte så svårt heller alltid. Men djupet påverkar absolut storleken på konen ordentligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
            Skärmen visar allt i konen samtidigt, sen får man genom utseendet och hårdheten i träffen avgöra vad det är och om det är en ren träff. Det finns givare med olika konvinklar osv. Det är inte så enkelt, men inte så svårt heller alltid. Men djupet påverkar absolut storleken på konen ordentligt.
            Ja det säger sig ju självt att konformen träffar mer ekon ju längre ifrån givaren du kommer, men det var jag aldrig osäker på.
            Däremot var jag osäker på om mina ekon på bilden kommer från en enskild fisk, och när de är på 10 meter av en 30-metersskala så ser dom rätt stora ut!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
            1 020 svar
            127 797 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Team Colibri  
            Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10