Blir inte klok på mina givare helt plötsligt. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blir inte klok på mina givare helt plötsligt.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Blir inte klok på mina givare helt plötsligt.

Tjo.

Helt plötsligt har jag fått lite bekymmer med mina givare, funkat bra innan med sidescan på akterspegeln och prickskjuta med lilla givaren. Så bra att jag aldrig flyttat givarna.

Lagt in ny mjukvara och får mer störningar trots att provat filter och alla inställningar.

Givarna är:

XHS 9 HDSI T - Sideimagegivare med 20grader på 200kHz utöver sidescan då.

XNT 9 DI T
    ( klistrat från Humminbird: Down Imaging/DualBeam Plus©, 75°/45°, 455/800 kHz (DI) and 25°/16°, 200/455 kHz)

Kör jag bägge på 200kHz så ska främre givaren enligt mig ha 25 graders kon och sideimagen ska plocka på 20 graders kon på 2D men den bakre plockar nu lättare in jiggarna och främre har jag problem med nu som måste ha jiggen exakt under och försvinner direkt.

Har iaf fått tummen ur och beställt ett nytt vertikalfäste och ska köra sideimagegivaren till prickskyttet nu.

Vad ska jag ha på akterspegeln nu? En till Sideimage (störningar med två sådana?) eller en tredje modell?

Skiljer 280-300cm mellan givarna. Öppen för alla förslag som gör det bästa möjliga.
    Alumacraft så klart!

Hvis det fungerte før, og plutselig ikke gjør det nå, er egentlig spørsmålet hva du har endret på? Personlig har jeg aldri fått to givere med samme kHz på samme båt til å fungere, hverken med Low eller Hum elektronikk. Jeg tror forsåvidt ikke konevinkelen har så mye å si, for det akustiske signalet spres langt utenfor konevinkelen når det kommer opp igjen fra bunnen (returekkoet).

Jeg vil anta at du har sjekket at du har valgt riktig givere i menyen? Det beginner å bli lenge siden jeg trykket på en Hum, men vil anta at de bedre modellene fortsatt har flere valg. Etter en oppdatering er det ikke helt uvanlig at giver må velges på nytt.

Har du prøvd å plugge om giverne mellom skjermene dine? (Det skal ikke ha noe å si, men koster ikke noe å prøve.)

Hvis det er noen trøst hadde jeg selv masse problemer med min egen elektronikk i den nye båten i våres. Hos meg var feilen spenningsfall pga underdimmensjonert elektrisk anlegg, og det gjorde at enhetene hang seg og gjorde en masse ting de ikke burde....
    Senast ändrad av Team Colibri; 2014-06-27, 20:08. Anledning: lagt til trøst....
    Team Colibri

Kommentera

Bra input.

Jo jag har fått välja om givarna i enheterna. De sitter i nätverk så jag kan plocka upp signalen från bägge skärmarna.

Tidigare har jag kunna köra båda givarna klockrent utan störningar på 200kHz. Enda som stört litr var frontmotorn på 455 och 800kHz innan störningsfiltret på frontmotorn installerades.
      Alumacraft så klart!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
      1 020 svar
      127 789 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Team Colibri