Har precis varit ute på kvällspass med nya lodet. Blev dock lite besviken när jag inte kunde se jiggen på skärmen (förmodligen för att jag har fel inställningar), trots att jag provade att släppa ner den precis framför givaren och lite längre bort. Provade allt ..(82/200 givarn) vore skirbra om någon med samma lod kunde skriva hur hen har ställt in det, det fanns ju hur många inställningar som helst, känslighet ? automatisk känslighet ? mätområde auto? frekvens 200kHz, 80 kHz, 80/200 kHz, 200/kHz ? ping frekvens ? störfilter ? ytstörningar ?
Som sagt, mitt första lod någonsin så vore tacksam för lättläst info, då jag inte fattar ett skit om jag ska vara ärlig
-På lodet dök det även upp (mest hela tiden) blåa prickar i olika storlekar, var det fisk jag såg? För på alla YTklipp jag kollat på så visar sig fisk i form av en båge ?
-Dum fråga nr 3: Varför rör sig bilden på lodet när jag står helt stilla med båten? I min hjärna så borde bilden på lodet röra sig snabbare ju snabbare jag kör och tvärtom.
Väldigt tacksam för svar ! (kom gärna med följdfrågor, för det kommer säkert jag att göra).
Tack på förhand!
Som sagt, mitt första lod någonsin så vore tacksam för lättläst info, då jag inte fattar ett skit om jag ska vara ärlig

-På lodet dök det även upp (mest hela tiden) blåa prickar i olika storlekar, var det fisk jag såg? För på alla YTklipp jag kollat på så visar sig fisk i form av en båge ?
-Dum fråga nr 3: Varför rör sig bilden på lodet när jag står helt stilla med båten? I min hjärna så borde bilden på lodet röra sig snabbare ju snabbare jag kör och tvärtom.
Väldigt tacksam för svar ! (kom gärna med följdfrågor, för det kommer säkert jag att göra).
Tack på förhand!
Kommentera