Min "take" på portabelt ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min "take" på portabelt ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Min "take" på portabelt ekolod

Detta blir min take på ett portabelt ekolod. Grunden är ett raymarine dragonfly. Jag kollade mycket på det som verkar standard verkstygslådor. Men tyckte lådan var allt för stor. Alla nya lådor är så "spejsade" med räfflad plast i locket. Så det knappt går att borra i.

batteriet blev ett biltema mc batteri (399:-). Kommer inte ihåg om det var 7ah eller 9ah. Där köpte jag även en automatsäkring (ca40:-) fall något skulle hända.

Väskan det viktigaste hittade jag på bauhaus. i den borrade jag 3 hål i översidan för att fästa fästet med 3 m4 bultar. på sidan. Där locket möter botten precis i skarven borrade jag ett hål för att kunan stänga väskan med kablaget i väskan. Lite lödning och krympslang så var säkring på plats. Jag köpte kabelskor runda och kapade av en bit så man de blev som hästskor som man kan ta loss sätta på. Tyvärr så skriver jag denna i efterhand så blir bara lite färdiga bilder. Men kanske är till nytta för någon som vill ha lite ideer. Fördelen är foamet i väskan som gör att batteriet sitter fast och framför allt att foamen skyddar ekolodets skärm vid transport. Dags för bilderna:

Click image for larger version

Name:	20140426_131315.jpg
Views:	1
Size:	258,8 KB
ID:	1830586
    "Transport läge"
    Click image for larger version

Name:	20140426_194215.jpg
Views:	1
Size:	251,2 KB
ID:	1830587
    "Skarpt läge"

Kul Den där väskan valde jag också för att göra mitt gamla X125 portabelt. Gjorde likadant förutom att jag fällde in lodet i locket och gjorde plats med ett hål på ena kortsidan för att lägga givarkabeln mellan väskans under och överdel. Men ditt lod ser ut att ha större skärm.
    Tänkte att lådan nog skulle ta stryk och kanske ta in vatten i skitväder, men jag använde den flitigt i flera år och den höll tätt.

Kommentera

Ser smart och smidigt ut, men var förvarar du givaren, dess kabel och hållare till givaren?

Kommentera

för stunden har jag minnkota ekolodsgivarfästet. Så har en liten tygpåse med rem som allt kablage liger i så drar jag ut endan jag behöver. Men ska nog fundera och försöka snickra ihop nå eget kortare fäste med en tving lösning. Dels för att de fästet jag har väger så otroligt mycket enligt min mening. Och för att korta ner fästet lite för smidigare hantering.

Kommentera

Ser riktigt bra ut! Vad är det för mått på väskan, hittar den inte på Bauhaus hemsida.
          Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!

Kommentera

Ursprungligen postat av Nuzebel Visa inlägg
            för stunden har jag minnkota ekolodsgivarfästet. Så har en liten tygpåse med rem som allt kablage liger i så drar jag ut endan jag behöver. Men ska nog fundera och försöka snickra ihop nå eget kortare fäste med en tving lösning. Dels för att de fästet jag har väger så otroligt mycket enligt min mening. Och för att korta ner fästet lite för smidigare hantering.
            ska du sälja minnkota-fästet?:-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
            1 020 svar
            127 797 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Team Colibri